Chiar dacă Brașovul este un oraș cu tradiție în domeniul industriei aeronautice, realizarea unui aeroport se dovedește a fi un obstacol greu de trecut.

Gard în gard cu șantierul aeroportului își desfășoară activitatea compania aeronautică IAR Brașov, cu rădăcini adânci în istoria aviației, activitatea sa începând încă din anul 1925. Directorul companiei, Nicolae Banea, așteaptă de mult timp ca proiectul aeroportului să se concretizeze, astfel că a și propus de mai mulți ani administrației județene câteva soluții pentru ca lucrurile să avanseze mai rapid.

Armata ar trebuie să fie cu noi

Acesta ne-a declarat că o soluție optimă în vederea conturării aeroportului este declararea obiectivului de interes național, la dispoziția Armatei Române. „Autoritățile trebuie să găsească o serie de argumente, astfel ca obiectivul să fie unul de interes național. De exemplu, ar trebui discutat și cu Ministerul Apărării, astfel ca să fie un obiectiv și la dispoziția Armatei, ținând cont că suntem în centrul țării și de aici se poate face accesul la diverse depozite militare. De asemenea, în zonă există și operatori economici importanți din industria de apărare și practic ar exista și o latură strategică, iar proiectul ar putea fi susținut în acest caz și de către Ministerul Apărării. În plus, acest aeroport deservește o întreagă zonă turistică, de la Valea Prahovei, zona Brașov – Moieciu, dar și Covasna. Cu siguranță un aeroport ar duce la creșterea turismului, iar Ministerul Turismului ar putea să participe la proiect ca un acționar. În schimb, dacă e doar un obiectiv de interes regional, trebuie să ne descurcăm singuri. Dacă însă există interes și de la Ministerul Apărării și de la cel al Turismului, altfel e privit și de investitori”, a explicat directorul IAR Ghimbav.

Un aeroport de tip cargo

De asemenea, acesta este de părere că, atâta timp cât Otopeniul este tot mai aglomerat, aeroportul brașovean ar putea deveni un obiectiv care să se adreseze sectorului cargo, ținând cont de poziția geografică și de posibilitatea ca de aici marfa să se răspândească mai ușor către restul țării. „Toți agenții economici din zona Brașovului vor avea de câștigat, numai dacă ne gândim la câte delegații străine vin la aceste companii. Acum, și din această cauză traficul este aglomerat spre și dinspre București. Cel puțin pentru companiile de pe platforma de aviație, noi, Airbus, soluția optimă este să transportăm marfa pe calea aeriană”, a arătat Nicolae Banea.

Acesta consideră că și agenții economici, dar și alte structuri, se pot ralia în jurul proiectului prin constituirea unei asociați non-lucrative a celor care doresc să își acorde sprijinul. „Totul este acum legat de cum se va reuși finalizarea acestei investiții. Ca să acoperi costurile trebuie să analizezi foarte atent traficul de călători, cu cât suma e mai mare, trebuie să ai mai mulți călători. De asemenea, și în ceea ce privește dimensionarea, poți începe cu ceva mai mic și îl dezvolți pe parcurs, fiindcă există astfel de exemple în țările vecine”, consideră Banea.

IAR ar putea asigura mentenanța aeroportului

Directorul IAR Ghimbav a deținut în 2016 funcția de secretar de stat în Ministerul Economiei, dar, la momentul respectiv, aeroportul rămăsese fără teren și practic orice demers era blocat, până când s-a clarificat situația juridică. „Într-un guvern tehnocrat, membrii Guvernului nu se prea cunoșteau între ei, astfel că era destul de greu să obții susținere pentru vreun proiect. În cazul politicienilor este altfel. Fac parte dintr-o structură de partid, se cunosc, se sprijină. Ei pot face lucruri mai ușor, decât puteam face noi atunci și dacă există voință politică, se pot face multe”, a punctat Banea.

Ținând cont de profilul pe care îl are, IAR ar putea deveni de exemplu și furnizor de servicii pentru aeroport, de exemplu să asigure mentenanța pentru diverse echipamente, dar și să asigure zona de depozitare necesară pentru un astfel de obiectiv, având în vedere că dispune de spațiul necesar.