Nu există un studiu concret despre nivelul la care ar crește cifra de afaceri a companiilor din Brașov odată cu apariție unui aeroport aici. Tot ce se știe până acum este că lipsa aeroportului, în principal, dar și a unei infrastructuri rutiere bine puse la punct a dus la pierderea unor investiții importante.

Cea mai recentă este una într-o fabrică de motoare electrice în domeniul automotive, concernul german „ebm papst” alegând să investească în Oradea, pentru localizarea în apropierea graniței. Ultima investiție a germanilor într-o astfel de fabrică, realizată în vestul Ungariei, s-a cifrat la 4 – 5 milioane de euro și a creat 500 de locuri de muncă. Înainte de a decide asupra locației din Oradea, germanii au prospectat Brașovul, lovindu-se însă de două mari neajunsuri. Una este legată de infrastructură, pentru că este mai greu să transporți în vestul Europei produse pe care le faci în centrul României, rețeaua de drumuri întinzând foarte mult orizontul de timp în care piesele pot ajunge la destinație, iar lipsa unui aeroport face mai greoi dezideratul de a livra rapid ceea ce produci. În plus, companiile își cresc mult costurile cu transportul, ceea ce se vede în prețul produselor și în rentabilitatea mică. Al doilea neajuns este legat de faptul că forța de muncă disponibilă este tot mai redusă, ceea ce face destul de grea activitatea de recrutare.

În urmă cu 5 – 6 ani, spre Brașov a pornit chiar șeful Apple, invitat să vadă o zonă de birouri în plină construcție, să poarte discuții cu șefii Universității Transilvania și să decidă asupra deschiderii unui centru de servicii în centrul României. Drumul până la București a fost fără peripeții, dar de la aeroport până la Brașov a fost o întreagă poveste. Pe Lângă traficul infernal, cauzat de anumite lucrări care se realizau la centura Ploieștiului, s-a nimerit să aibă loc și un accident care a blocat șoseaua ore în șir. După șapte ore de stat în trafic, înainte de a intra în Brașov, americanul a decis să facă drum întors la aeroport. Era o nouă oportunitate ratată din cauza lipsei infrastructurii.

În ultimii zece ani doi productori auto au prospectat posibilitatea construirii unei fabrici la Brașov. De Volkswagen se știe destul de puțin, pentru că lucrurile au fost ținute departe de urechile presei, dar în ceea ce privește intenția celor de la Tata Motors Jaguar s-a scris ceva mai mult. Indenii, care controlează grupul britanic Jaguar Land Rover au vrut să investească 100 de milioane de euro și să creeze 8.000 de locuri de muncă la fabrica din Brașov.

O fabrică trimite lunar 100 de mașini la aeroport

Fabricile din Brașov, care sunt în mare parte subsidiare ale unor companii străine, au nevoie de un acces rapid la aeroport. O singură companie din Brașov, Autoliv, trimite lunar peste 100 de mașini la București să ducă sau să aducă delegații. Înseamnă mult timp piedut care face ca aceste delegații să fie o corvoadă pentru cei care lucrează aici sau pentru cei care vin să auditeze sau să încheie contracte cu societatea brașoveană.

„Mai toți delegații care vin din străinătate remarcă lipsa aeroportului, lipsa conexiunilor bune cu Aeroportul Henri Coandă din Otopeni și durata lungă a transferului dintre aeroport și Brașov”, explică reprezentanții Autoliv România, printre orașele cu care firma ar avea nevoie de legături rapide numărându-se Munchen, Frankfurt, Amsterdam, Paris, Hamburg, Stockholm, Viena si Istanbul.

Cei de la Stabilus România susțin că „un vizitator din Germania care aterizează la București, spre exemplu, petrece cel puțin 7 ore pe drum, adică aproape echivalentul unei zile de muncă”. „Astfel, pentru o vizită de afaceri de o zi în Brașov, vizitatorii trebuie să ia in calcul două zile pe drum. La fel este și situația delegaților care pleaca din România spre Germania sau alte destinații. Dacă am avea aeroport la Brașov, acest timp ar fi redus”..

Pe partea de cargo, existența unui aeroport ar scurta timpul de tranzit al mărfii, fiind de ajutor mai ales în cazul livrărilor urgente.

90% din delegații stăini se plâng de condițiile (cu referire la lipsa autostrăzii) și durata transferului de la București la Brașov și înapoi. În multe cazuri, transferul de la aeroport la Brașov poate să depășească timpul zborului din altă țară europeană către România. Aeroportul din Brașov ar aduce restul Europei (investitorii) mai aproape de posibilități de noi afaceri în Brașov, mai spun cei de la Stabilus.

Pentru varianta completă a articolului, detalii AICI.