Horațiu Țepeș – Omul care a pus acoperișul pe 100.000 de case speră la vânzări de 150 de milioane de euro în 2021

Omul de afaceri Horațiu Țepeș a ajuns la 36 de ani să controleze o companie care, dacă își păstrează creșterile din ultimii ani, va ajunge la afaceri de aproape 60 de milioane de euro în acest an. Pentru celebrii afaceriști brașoveni care s-au îmbogățit din fantomele platformelor industriale ale orașului ar putea constitui un exemplu de bune practici în ceea ce privește un business urcat sănătos.

Țepeș a intrat iniţial în afaceri ca importator de acoperişuri metalice, afacere pe care a învăţat-o în perioada 2004-2008 din postura de angajat al firmei slovace Rova, preluată ulterior de suedezii de la Lindab. „Patronul slovac mi-a spus că afacerea de aici e o pălărie prea mare pentru el. A vândut în 2008 şi cu banii luaţi s-a mutat în Florida. Atunci am decis să merg şi eu pe cont propriu“, povesteşte braşoveanul, care avea iniţiative antreprenoriale încă din perioada în care era angajat. „Încă din 2005 în timpul liber mă duceam şi măsuram casele şi acoperişurile din Făgăraş, alături de doi angajaţi. Făceam pachet complet de servicii, de la evaluarea materialelor necesare până la livrare în curte“, îşi aminteşte Ţepeş, care acum deţine o afacere cu 170 de angajaţi, luând în calcul şi oamenii care lucrează pentru doi distribuitori.9generatie3

43% creștere în ultimul an

Bilka a încheiat anul 2015 cu afaceri de peste 191 de milioane de lei, cu 42% mai mari față de anul precedent, când a înregistrat un rulaj 134 de milioane de lei.

„În 2015 am realizat o cifră de afaceri de 191 milioane de lei, echivalentul a 43,1 de milioane de euro. Creșterea de 42% a fost determinată în principal de investițiile realizate anul trecut pentru creșterea și diversificarea gamei de producție, dar și de maturizarea investițiilor realizate în anii precedenți”, spune Horațiu Țepeș, proprietarul companiei din Brașov.

9 din 10 clienți au optat pentru sistemul complet pentru acoperiș, spre deosebire de anii trecuți când înregistram doar 6 din 10 comenzi pentru un sistem complet. Aceste performanțe ne indică o maturizare a comportamentului de consum”, a mai spus sursa citată.

Anul trecut au fost instalate 10 noi linii de producție de accesorii pentru acoperiș și țiglă metalice, iar cele 3 linii instalate în 2014 s-au aflat în primul an complet de funcționare. De altfel, investițiile bugetate pentru acest an se ridică la 3 milioane de euro și vizează achiziția de noi linii de producție. Compania continuă astfel planul investițional pe care l-a început în 2014 și care se ajunge la 10 milioane de euro.

9generatie22Conform studiilor interne ale companiei, piața de acoperișuri metalice a înregistrat în 2015 o creștere medie de 10%. Compania estimează că în 2015, piața a depășit ca și volum nivelul din 2008, ajungând la aproximativ 20 milioane metri pătrați de învelitori metalice comercializate. Horațiu Țepeș estimează că Bilka a ajuns la o cotă de piață de circa 28%, cu 5,5 milioane de metri pătrați de țiglă metalică produși și comercializați anul trecut.
„Spre deosebire de anii trecuți am observat o creștere la nivelul pieței generată de lucrările rezidențiale noi care estimăm că reprezintă peste 50% din totalul pieței. Acest trend se poate menține și în 2016 dacă condițiile de creditare și susținerea achiziționării de locuințe noi din partea statului nu suferă modificări drastice”, a declarat Țepeș.

Vrea să ajungă la afaceri de 150 de milioane de euro în cinci ani

„Planul nostru este ca în cinci ani (2021), business-ul Bilka să treacă de 150 de milioane de euro. Această evoluție va veni în urma investițiilor realizate an de an. În 2014 am demarat un plan investițional de 10 milioane de euro ce va fi finalizat la sfârșitul lui 2016. Investițiile bugetate pentru anul acesta se ridică la 3 milioane de euro și vizează în principal achiziția de noi linii de producție necesare închiderii seriei de investiții pentru produsele cu destinație rezidențial. Am acoperit în 9 ani peste 100.000 de case, performanță pe care alți producători le-au atins în 20 de ani. Aceste aspecte împreună cu creșterea exporturilor și extinderea la nivel regional sunt premise care ne fac să credem că cifra de 150 de milioane de euro este fezabilă pentru următorii 5 ani”, spune tânăul antrerenor.

În 2007, în primul an de existență, Bilka avea afaceri de 0,6 milioane de euro, cu doar doi angajați, atunci compania derulând doar afaceri de distribuție a țiglei metalice importate din Slovacia. Odată cu creșterea ritmului de dezvoltare a pieței construcțiilor, Țepeș a luat decizia de a investi în producție. În 2008, compania investește 200.000 euro în prima linie de producție de țiglă metalică și accesorii pentru acoperiș localizată în Brașov. La acel moment fabrica acoperea o suprafață de 4.500 mp.

La 9 ani după înființare, fabrica Bilka se întinde pe o suprafață de 45.000 metri pătrați cu destinație hale de producție, depozitare și birouri, având peste 100 de angajați. Bilka își vinde produsele prin intermediul a peste 500 dealeri, iar rețeaua de distribuție acoperă integral teritoriul României.

9generatie1Fabrică în Slovacia când creșterea din România se va mai domoli

Țepeș nu a abandonat ideea de a investi într-o fabrică în afara României, în Slovacia – țara de origine a soției sale. Totuși, planurile sunt puse în stand-by de creșterile și cererile de pe plan intern.

„Afacerile Bilka Steel în România au crescut într-un ritm spectaculos în ultimii ani, de la 0,6 milioane de euro în 2007, când compania derula activități de distribuție, până la circa 43 de milioane de euro anul trecut, iar planul este acela de a continua această creștere și dezvoltare atât la nivel national, cât și regional. Din planurile pe termen lung face parte și deschiderea unei fabrici în Slovacia, însă până acum creșterile pe piața din România au fost foarte mari și ne-am concentrat pe consolidarea poziției de lider la noi în țară. Cu creșteri anuale medii de 40% este dificil să deschidem o unitate de producție în altă țară. Slovacia este o piață tentantă, cu potențial mare, dar această decizie de extindere este strict legata de evoluția pieței și a companiei la nivel local. În momentul în care compania va înregistra creșteri de 10%, abia atunci vom decide intrarea și pe alte piețe”.

Vrea să extindă fabrica

După un salt de 42% al cifrei de afaceri în 2015 și investițiile realizate pentru extinderea producției, compania vizează achiziția de noi terenuri.

„În 2014 am cumpărat un teren situat pe fosta platforma Romlag din Braşov. Vrem să concesionăm acum alt teren, lângă Rulmentul, pentru o nouă unitate de producţie, dar lucrurile merg greu, pentru că suntem o firmă românească. Este vorba de terenuri din domeniul public şi am depus în urmă cu un an documentele la AAAS (Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului), dar nu se întâmplă nimic. De aici înțelegem că este încurajat capitalul străin în dauna celui autohton”, spune Țepeș.

Proprietarul Bilka Steel este de părere că o economie poate deveni independentă doar cu capital autohton pentru că firmele străine vin și pleacă. „Nu cerem parcuri industriale, ca la Cluj, ci doar să concesionăm un teren. Aşteptăm de un an și nu se întâmplă nimic. Suntem o companie care se dezvoltă  sănătos și contribuie la creșterea pieței pentru că vom fi pe această piață și peste 20 de ani. Nu suntem o multinațională care a identificat o oportunitate pe piața din România urmând să se retragă când lucrurile nu mai merg bine. Această abordare ne aduce an de an o creștere a cotei de piață dar si reversul medaliei – interesul scăzut al autorităților pentru susținere. Dacă eram o multinațională cu siguranță lucrurile se mișcau mult mai repede așa cum s-a și dovedit în multe cazuri. Este adevărat că şi cu ajutorul companiilor străine se poate ridica o economie. Însă, trebuie să ne gândim cum va fi peste zece ani. Cel mai probabil până atunci costul cu forţa de muncă va creşte, iar multe dintre multinaţionalele de pe plan local vor pleca. Vom intra probabil într-o criză din acest motiv”, a mai spus omul de afaceri brașovean.

horatiu2