O teorie bună nu îți va face drumul mai lin, dar îți va arată direcția și marcajele corecte.

Dacă te gândești să faci un curs de competențe antreprenoriale, să știi că îți va prinde bine, dar nu nu te va face nici 10% din antreprenorul care te visezi. Și dacă tot îl faci, deschide bine ochii și alege unul cu adevărat bun, uite, te ajut: alege un curs care să te învețe cum să îți faci o firmă în formă juridică potrivită, care să îți furnizeze un minim de cunoștințe de gestiune financiară eficientă, care să te învețe să planifici, să te îndrume cum să-ți alegi și să îți dezvolți oamenii, să îți dea noțiuni solide de management, să te învețe cum să-ți gestionezi relațiile cu clienții, cum să îți maximizezi în mod etic vânzările și să îți ofere exemple reale și practice. Nu te uita după diplome, uită-te după conținut, nu orice hârtie care strălucește te face expert.

 Ai absolvit? Bravo!

Parcă te simți mai încrezător, nu? Nu te grăbi. Sunt afaceri a căror pregătire durează ani, poți să îți iei și tu un răgaz să planifici. Fie că deschizi o firmă de producție, o gogoșerie, sau că vei oferi servicii inovative, ia-ți toate informațiile de care ai nevoie, pentru a luă cu succes startul. Învață să faci un plan de afaceri. Fă-ți un buget realist de investiții și de funcționare pe 1-3 ani. Învață, documentează-te, fă search. Un plan bun te va face să te simți în siguranță, chiar dacă se va mai schimbă în decursul timpului.

 Nu te apuca de nimic, doar pentru că ai auzit că „merge”. Apucă-te doar de ceea ce știi să faci mai bine, așa vei putea avea control, vei ști exact ce ai de făcut, poate vei avea șansa de a intră pe o nișă (sau, de ce nu, de a crea una). Dacă nu ești stăpân pe ceea ce vrei să faci, mai bine mai stai o tură. Provocările antreprenoriatului în România sunt și așa destul de mari, cum îți vei putea convinge clienții de ceva ce nici tu nu știi prea bine?

Consultantul, un „medic” al afacerii tale

 Asigură-te că știi exact care sunt taxele în domeniul tău de activitate, altfel riști să nu te alegi cu nimic din munca ta. Dar asigură-te, totodată, că știi cine îți sunt clienții, care sunt prețurile pieței, unde vrei să te poziționezi cu afacerea ta și cât ești dispus să investești în marketing. Aici s-ar putea să nu te descurci prea bine singur (decât dacă ai lucrat în domeniu) și să îngropi mulți bani în campanii de promovare nepotrivite.  

 Eu nu îți spun de ce afacere să te apuci, că asta știi tu mai bine. Nici cum să ți-o conduci, dar pentru asta îți recomand să îți iei un consultant. Antreprenorul român se teme de consultant ca necuratul de tămâie, să nu cumva să apăra în firmă lui vreunul mai deștept ca el. Iar dacă n-are această frică, sunt mari șanse să aibă aroganță de a considera consultanța inutilă, bani aruncați pe fereastră, doar pentru că e prea ocupat că să și pună în practică sfatul consultantului.

Când simți că sănătatea îți e în pericol, mergi la medic, plătești, asculți, execuți. De ce nu ai considera că și consultantul este un fel de medic de familie al afacerii tale? Atunci când ești nesigur, când vrei să investești, să eficientizezi, să te dezvolți, asigură-te că ai un consultant bun alături. Nu te neliniști, n-o să-ți spun eu cum e mai bine să faci. În final, tu vei alege dacă vei plăți prețul unui sfat bun, sau costul ignoranței.

Dacă vrei să dezvolți o afacere de familie, gândește-te temeinic. Vei avea, fără îndoială, avantajul de a fi cumva tot timpul „hands on”. Pe de altă parte însă, veți pune toate ouăle în același coș, vei fi în situația de a-ți controla membrii familiei, îți vei aduce business-ul acasă, vei mânca la masă cu el și, după caz, poate veți și dormi în același pat. Aici mulți vor avea contra argumente, dar s-a demonstrat statistic că, pentru o viață sănătoasă din punct de vedere relațional, e mai bine atunci când membrii familiei au ocupații diferite.

Practica, acel lucru care, dacă nu te omoară, sigur te întărește

Ești pregătit? Am să îți dau niște vești. Nu bune  nu, dar e bine  știi că…

Trebuie  fii pregătit  umbli deseori cu buzunarele goale. Antreprenorul  nu este sprijinit  să se dezvolte, iar piețele nu sunt încă suficient de stabile, pentru ca proiecțiile tale să se  și îndeplinească întocmai. De multe ori, proprietarii de firme mici aduc bani de acasă, pentru a-șisusține afacerea.  

Atunci când faci un credit, trebuie să fii sigur  că vei avea din ce să-l plătești, altfel vei face cunoștință cu o instituție prietenoasă,  Biroul de Credite.  Trebuie  fii pregătit pentru hârtii. Multe hârtii. Birocrația nu s-a inventat azi nu se va pensiona  mâine.  Ai nevoie de cel cel puțin un contabil și un jurist. Ei te vor degreva de o parte din birocrație, dar întotdeauna vor apărea hartii noi. Știu, e o fatalitate, dar și alți antreprenori români înaintea ta s-au obișnuit cu ea.

Trebuie să ai grijă cum îți stabilești termenele de plată către furnizori, versus termenele de încasare de la clienți, altfel adio cash-flow stabil. Când vrei să investești în promovare, nu e bine să te duci la primul „xerox” făcător de flyere, aruncând banii pe câteva mii de foi care au cam aceeași valoare cu bancnotele de la Monopoly. Sfătuiește-te cu un om de marketing, pentru o campanie creativă, ieftină și eficientă.  

 Nu e bine să îți cumperi mașină de lux din primii bani câștigați. Chiar dacă viitorul îți apare luminos, mai ai puțintică răbdare, cumpătarea îți va prinde bine mai târziu (așa cum ai auzit deja, mediul economic românesc e al naibii de imprevizibil pentru micii întreprinzători). Mai bine lasă banii în firmă. E recomandabil să planifici cheltuieli și investiții doar pe banii pe care ești sigur. Dacă îți bazezi cheltuielile pe previziuni incerte, care încep cu „dacă…”, dezvoltarea se poate transforma în faliment.

 Timpul nu îți mai aparține. Dacă ai crezut că vei stăpânul timpului, ca antreprenor, afacerea îți dictează ce să faci cu timpul tău. Ca să înțelegi asta, îți recomand cartea lui Simon Sinek: „Liderii mănâncă ultimii”. Trebuie să ai răbdare cu oamenii. Dacă vrei să ai o echipă motivată și loială, nu le arăta zilnic că tu ești șeful, arată-le că ei sunt importanți. Aici discuția e mult mai lungă și niciodată simplă. Pot să te ajut, dacă vrei, caută-mă. Dacă nu, măcar citește cartea lui Sinek. O să-mi spui că nu mai ai timp de citit… Normal, dacă vrei să le faci tu pe toate. Dacă ai știi cum să-ți formezi o echipă, ți-ar mai rămâne ceva timp…

Ori suntem antreprenori, ori nu mai suntem

Dacă nu te-am speriat încă, înseamnă că ești suficient de curajos și determinat, pentru a merge  înainte. Iar dacă tenacitatea ta depășește nivelul temerilor, vei reuși.

Pentru că antreprenoriatul poate fi o luptă zilnică, dar și un joc. Eu îți recomand să îl începi și să îl continui că pe un joc. Un joc pe care să îl joci conștient și cu responsabilitate, fără îndoială, dar care să nu îți răpească bucuria de a simți gustul succesului. Pentru că sentimentul primelor succese este de neegalat.  

Îți doresc să faci toți banii la care visezi, dar îți doresc mai mult de atât. Conștiința faptului că, de la o idee, din mâinile tale a crescut un brand solid, că acum ești independent și că oricând poți merge mai departe, sau o poți lua de la capăt, că poți aduce transforare în viețile unor oameni, prin afacerea și curajul tău, acestea sunt cu adevărat gratificațiile antreprenorului.  Iar când vei simți gustul succesului, nu-l ține doar pentru ține, împarte-l cu oamenii tăi. Sparge tiparele antreprenorului român – micul despot atotștiutor, care se confruntă veșnic cu fluctuație de personal, pentru că oamenii lui nu sunt niciodată suficient de buni pentru el. Îți vând un pont: oamenii buni rămân loiali unui șef pentru recunoașterea pe care o primesc, chiar și atunci când nu au cel mai plin buzunar. Și oricum, e mai fain să împarți succesul, decât să te bucuri de unul singur.  

 Deci, Succes!

Cu simpatie, un alt antreprenor.