2015 a fost un an care a duduit în industria brașoveană. Industria brașoveană a trecut de 18 miliarde de lei cifră de afaceri, susținută fiind de jucătorii din piața automotive care au adus un plus de un miliard de lei doar în 2015.

Practic, afacerile din acest domeniu au urcat de aproape trei ori (270%) în opt ani, de la 2,43miliarde de lei în 2008, anul în care în România a început să se resimtă criza, la 6,58 miliarde de lei în 2015, arată datele Direcției Județene de Statistică Brașov.  

Industria automotive nu înseamnă doar asamblarea mașinilor, ci și fabricarea de articole din lemn si marochinarie, centuri de siguranta, anvelope auto, cablaje auto, mase plastice auto, componente tehnice, rulmenti, planetare, tacheţi auto, module electronice, baterii, acumulatori, motoare, caroserii si repararea acestora etc.

După căderea industriei brașovene de după revoluție, prin închiderea marilor fabrici ca Tractorul sau Rulmentul, sau prin declinul accelerat până la nivelul insolvenței al celor de la Roman SA, Brașovul ajunsese să sufere la capitolul „valoare adăugată”. În aceste condiții, venirea investitorilor străini a fost în măsură să conducă la relansarea industrială a Brașovului.

Faptul că noii investitori veneau cu automatizare și cu utilaje industriale de ultim moment, care nu necesitau un număr mare de personal pentru manipulare, a făcut ca cifra de afaceri de aproape 1,5 miliarde de euro în business-ul automotive să fie realizat cu mai puțini oameni decât erau la Tractorul sau la Roman în zilele de glorie – 16.567 depersoane în 2015.

De altfel, într-un top zece al afacerilor în domeniul industrial, șapte sunt ocupate de companii din domeniul automotive.

Migrația personalului

Începutul anilor 2000 au însemnat, pentru Brașov, un șomaj ridicat, dar lume destul de liniștită după ce toți cei care plecau din fabricile care se închideau primeau salarii compensatorii pe durata a doi – trei ani. Destul timp pentru ca majoritatea să plece din oraș, unii chiar din țară. În aceste condiții, Brașovul a avut de suferit atât din punct de vedere social, cât și din punct de vedere economic.

Creșterea economiei s-a simțit în anii 2004 – 2005, când apropierea datei în care România urma să intre în Uniunea Europeană a făcut tot mai multe companii din domeniul industrial să se uite spre țara noastră, Brașovul fiind o zonă oarecum favorizată de existența forței de muncă pe care marile fabrici o lăsau pe drumuri în urma managementului defectuos al celor puși de stat să îi aducă profit. În realitate, profitul ajungea doar în buzunarele unora.

În 2008, cele 208 companii care produceau componente auto aveau doar 11.471 de angajați, ajungând la o cifră de afaceri de 2,43 miliarde de lei. Interesant este că, deși numărul angajaților din sector a scăzut în 2009 cu aproape 25%, valoarea afacerilor firmelor de pe segmentul automotive au crescut. Foarte puțin, dar au crescut. Și aveau să crească în fiecare an, cea mai importantă, de aproape 25%, fiind în anul 2014.

2,4 miliarde de lei – investiții nete în opt ani

Sectorul auto este cel care a atras la Brașov investiții uriașe. În perioada 2008 – 2015, companiile din domeniul auto au atras investiții brute de 4,019 miliarde de lei (circa un miliard de euro dacă facem transformarea la cursul mediu al anului în care s-au făcut aceste investiții).

Investițiile nete sunt destinate creșterii volumului de capital fix și a stocurilor de capital circulant, în timp ce investițiile brute sunt formate din investițiile nete și cele de înlocuire, cele care vizează înnoirea și refacerea capitalului fix consumat, adică a capitalului scos din funcțiune în urma uzurii fizice.

În urma investițiilor realizate, s-a ajuns la performanța ca productivitatea medie a unui angajat în domeniul industriei auto să fie de 397.000 de lei. O productivitate mai mare în zona industrială se înregistrează în sectorul farma.

Pentru varianta completă a articolului, detalii AICI.