De 14 ani pe piața brașoveană, compania americană Benchmark Electronics, specializată în asamblarea de produse electronice, vrea să își extindă activitatea de la Brașov și să își diversifice portofoliul de clienți prin pătrunderea pe noi segmente de piață.
Benchmark Electronics România, companie specializată în producția de echipamente electronice și subansambluri pentru echipamente electronice, a încheiat anul 2017 cu vânzări de aproximativ 83 de milioane de dolari, iar conducerea companiei mizează pe afaceri similare și în acest an, dar și pe o creștere anuală de 15-20%, începând de anul viitor. Pentru moment, Benchmark nu va investi în extinderea halei de producție din parcul industrial de la Ghimbav, care este întinsă pe o suprafață de 10.000 de metri pătrați și unde în prezent funcționează șase linii de producție. „Avem spațiul necesar pentru a dubla spațiul de producție, dar creșterea preconizată pentru 2019 și 2020 se poate obține în configurația curentă. Prin activități de îmbunătățire continuă având drept obiectiv optimizarea utilizării spațiului de producție, echipa Benchmark a reușit să creeze spațiu disponibil care permite instalarea de noi linii de producție permițând creșterea cifrei de afaceri actuale cu 40-50%. Desigur, planurile noastre pe termen lung includ extinderea într-o nouă hală de producție”, a precizat managerul general al companiei, Florin Onu.
Ținând cont că piața EMS (electronic manufacturing services), în care activează și americanii de la Benchmark, este într-o continuă dezvoltare, pentru a-și menține competitivitatea, conducerea firmei are în plan ca începând cu acest an să deschidă și la Brașov un Centru de cercetare-dezvoltare (R&D), care să ofere clienților, în plus față de producția propriu-zisă, și servicii de proiectare de produs. „În acest moment, colaborarea cu clienții în domeniul cercetării-dezvoltării de produse este asigurată de Centrul de cercetare-dezvoltare al Benchmark din Olanda. Ca parte a strategiei Benchmark, vrem să aducem activitatea de proiectare mai aproape de cea de producție și lucrăm împreună cu Universitatea Transilvania, cu care avem o colaborare mai veche, pentru a pune pe picioare acest centru. Chiar de anul acesta sperăm să avem un nucleu de ingineri, care să lucreze la Brașov sub coordonarea specialiștilor din Olanda. Beneficiile existenței unui centru R&D în Brașov sunt multiple, prin această acțiune asigurându-se atât o asistență superioară calitativ pentru echipa de producție din partea inginerilor implicați în proiectarea produsului manufacturat, dar și accesul echipei de R&D din Olanda la resurse talentate și calificate, la un cost redus comparativ cu Europa de Vest”, a subliniat Florin Onu.
Evoluția pieței EMS
Piața EMS a început să se dezvolte acum 30 de ani și a evoluat de la oferirea exclusivă de servicii de producție, la adăugarea de noi și noi servicii pentru clienți. „În anii ‘90 au apărut primele companii ce furnizau, la acel moment, exclusiv servicii de producție, și care totalizau o cifră de afaceri de cca. 5 miliarde de dolari. Urmare a creșterii numărului de competitori, a apărut nevoia de diferențiere, prin adăugarea de servicii complementare activității de producție. În consecință, în anul 2010 s-a ajuns la un volum de business de 200 de miliarde de dolari, prin implicarea companiilor EMS în construirea și gestionarea lanțurilor de aprovizionare cerute de produsele clienților, prin oferirea de servicii logistice și prin globalizarea marilor jucători din piața EMS. Această creștere a continuat, în așa fel încât, în 2018, această industrie a ajuns la o cifră de afaceri de 280 de miliarde dolari și s-au adăugat la toate cele de mai sus servicii legate de proiectarea produsului. În acest moment, avem situații în care clientul vine la Benchmark cu un concept vag legat de un produs, iar echipele noastre de ingineri gândesc un produs și prezintă clientului un proiect al acelui produs. Ulterior, Benchmark manufacturează produsul și, în anumite cazuri, îl distribuie chiar către clienții finali, în numele clientului”, a explicat reprezentantul Benchmark.
Investiții în eficientizarea producției și planuri de creștere
Cea mai mare problemă în derularea activității este, ca de altfel și pentru majoritatea companiilor de producție din Brașov, găsirea forței de muncă necesare. În prezent, Benchmark are la Brașov 650 de angajați. „Pentru a contracara criza de personal și conștienți fiind că pentru actuala criză a forței de muncă din România nu există soluții simple sau rapide, ne-am concentrat pe identificarea de soluții tehnice și de business optimizate, care să crească eficiența utilizării resurselor”, a explicat managerul Benchmark.
În prezent, clienții Benchmark Electronics România provin din patru mari domenii: electronică industrială, ce include producția de echipament de control și reglare a parametrilor proceselor industriale, electronică medicală, echipamente de testare și, nu în ultimul rând, clienți din piața de comunicații de date.
Strategia de creștere a Benchmark România include diversificarea portofoliului de clienți prin intrarea în noi piețe. Un exemplu este industria aeronautică, care înregistrează o dezvoltare semnificativă în zona Brașovului în ultimii ani. „Vrem să devenim furnizori de subansamble electronice pentru această industrie, pe baza oportunităților care știm că există. Industria aeronautică este o industrie cu cerințe speciale, iar noi suntem pregătiți să investim în noi echipamente de producție, în certificarea fabricii pentru standardul de calitate în acest domeniu, dar și în pregătirea personalului. Ne bazăm și pe sprijinul pe care îl vom primi din partea altor filiale ale Benchmark, care sunt active în această industrie”, a precizat Florin Onu.
Pentru varianta completă a articolului, detalii AICI.