A început în liceu o afacere cu telefoane mobile, iar după primul an de studenție își deschisese primele două afaceri. S-a axat apoi pe turism, reușind să ofere servicii integrate în acest domeniu, iar acum, oferă servicii integrate în industria online pentru orice business. Nu a uitat nici de prima dragoste și lucrează la un nou proiect de promovare online a Brașovului și a Transilvaniei.

Încă de mic copil a vrut să fie independent de părinții săi, astfel că a început o „afacere” din vremea liceului pentru a-și asigura banii de discotecă, vânzând telefoane mobile. După ce a absolvit Liceul de Informatică, Daniel Dobriță a vrut ca odată cu începerea facultății să pună în practică și ceea ce a acumulat din pasiune, astfel că după primul an de facultate, în vara lui 2003, își deschisese primele două firme: una care vindea componente pentru computere și oferea servicii de întreținere IT pentru diferite societăți , dar și un Internet Café în Predeal.

„Țin minte că la acea vreme a apărut fenomenul MLM (multi level marketing )cu casetele, cărțile și seminariile auto motivaționale. Ascultând și citind materialele respective mi-a rămas o simplă idee în cap, pe care am și aplicat-o. Mi-am scris mai multe dorințe, țeluri pe o hârtie și am lăsat-o într-un sertar al biroului. Așa am început să gust puțin câte puțin, fără să-mi dau seamă de acest «drog» al antreprenoriatului. Nu știam nimic! Nu vroiam ajutor de la părinți chiar dacă ei erau cei care ar fi putut să-mi «livreze» un know-how foarte bun în aceea perioadă de pionierat, ambii fiind economiști de profesie și cu rezultate în domeniu”, ne-a destăinuit Daniel Dobriță.

A pus bazele primului site turistic

Daniel nu s-a oprit aici și a început să strângă tot mai multe informații despre ce înseamnă să fii întreprinzător și a făcut cunoștință pentru prima dată și cu un plan de afacere. „Studiind și lucrând asupra capitolelor Planului de Afaceri am deslușit principiile mediului economic: eficiență, rentabilitate, marketing, organizare/management, capital, capital de lucru și, cel mai important, capitalul uman, într-un cuvânt «echipa». Imediat după deschiderea internet cafe-ului din Predeal, a venit la mine un programator cu o idee, ideea de a crea un portal de promovare turistică pentru Valea Prahovei. Mi-a plăcut ideea și am început să formăm o echipă cu care am pus bazele primului portal online de promovare turistică din România, www.tourismguide.ro. Într-un timp foarte scurt proiectul a ajuns un fenomen online, pot spune un trendsetter pentru mulți la aceea vreme. Am ajuns să promovăm toate zonele României cu un portofoliu de unități de cazare de peste 2.000 de locații”, își amintește Daniel.

Cum a ajuns să poată oferi servicii integrate în turism

Ceea ce era un simplu site a ajuns să genereze anual peste 350.000 lei din pachete de promovare turistică și vânzare de spații publicitare, fiind la vremea aceea cel mai vizitat site din domeniu cu peste 30.000 vizitatori unici pe zi și peste 2.000.000 de pagini afișate. „Generând foarte multe rezervări pentru locațiile care plăteau un abonament lunar, într-o zi am decis să fac o analiză/ statistică cu privire la numărul de rezervări concretizate și gradul de mulțumire al clienților care făceau rezervări prin portalul nostru. Cu stupoare am realizat că un număr foarte mare de rezervări se pierdeau, nu se fructificau din diferite motive (proprietarii nu răspundeau în timp util, lipsa ofertelor de cazare etc). Așa am decis și mi-a venit ideea de a intermedia eu aceste rezervări. De aici a început un al proiect interesant pentru mine. Dezvoltarea unei agenții de turism tour operator. Și uite așa, în 2005, după o perioadă de 8 luni în care am fost pentru prima și ultima oară angajat (domeniul hotelier), pentru a «fura meserie», am deschis agenția All Seasons”, ne-a povestit tânărul brașovean cum și-a dezvoltat afacerile în domeniul turismului.

După primele 4 luni, cu un singur angajat, a realizat o cifră de afaceri 40.000 de lei, iar în următorii doi ani cifra de afaceri a agenției de turism trecuse de peste 1.000.000 de lei. Daniel recunoaște că nu i-a fost deloc ușor să ajungă la acest nivel, dar după cinci ani de nopți nedormite, dar și mânat de o ambiție oarbă, a reușit ca în 2008 să poate oferi servicii integrate în turism. „Ofeream promovarea turistică, pachete de servicii web, agenție de turism individual și corporate. Și toate acestea prin două societăți care generau o cifră de afaceri de aproximativ 4.000.000 de lei anual. O explozie de rezultate pe toate planurile într-un timp foarte scurt și la o vârstă destul de fragedă, fără a avea o experiență în spate. Toate fiind făcute din mers și lovindu-mă cu capul de perete și învățând din greșelile proprii”, a mărturisit Daniel.

O greșeală din care a avut de învățat

Astfel, la 26 de ani ajunsese să aibă în echipă aproximativ 25 de angajați, peste 3.000 de furnizori de servicii turistice(hoteluri) cu care lucra și interacționa zilnic. Presiunea responsabilităților a crescut însă și ea foarte mult, iar Daniel își dorea mai mult, doar că tehnologia și infrastructura rămăseseră în urmă. „Îmi doream mult mai mult, iar pentru a face acest lucru aveam nevoie de o nouă experiență, oameni mult mai pregătiți decât mine pe plan operațional și tehnologic. În 2008, am achiziționat un sediu de aproximativ 600 mp pe care l-am modernizat și l-am adus la un standard operațional foarte modern. Aici cred că am greșit enorm la aceea vreme. Investind peste 200.000 euro în achiziția imobilului și modernizarea acestuia cu încă 50.000 euro. După această investiție, au început primele probleme de cash-flow care au coincis și cu momentul crizei financiare care începuse din 2009-2010. Pentru a-mi duce la final planul de expansiune am decis să văd și să mă integrez în Holdingul Polonez, NETMEDIA SA. Care la acea vreme era și este una din cele mai solide companii de noi tehnologii din industria turismului din Europa, cu peste 33 mil euro cifră de afaceri și peste 100 de angajați. Am vândut pentru motive clare: de deficitul creat cu investiția în sediu pentru a retehnologiza sistemul și aportul de knowhow”, își amintește Daniel de greșeala care i-a dat peste cap la acea vreme planurile de afaceri.

Afaceri versus viața personală

Perioada 2010 – 2012 a fost o perioadă destul de grea pentru Daniel Dobriță. „La acea vreme nu am realizat, eram un om foarte stresat, depresiv și neglijent cu viața mea. Asta o spun acum, lejer și cu sufletul împăcat, deoarece mi-am dat seama după alți 2-3 ani că în acei doi ani din viață în care am pierdut tot, de fapt am câștigat enorm. Am câștigat liniștea sufletească, am câștigat bucuria lucrurilor măruțe, și echilibrul dintre muncă și viață personală. Singurul lucru care mă doare și la această oră este că mi-am pierdut familia. Un cost prea mare pentru micul imperiu pe care mi l-am creat și l-am deținut. Dar viața merge înainte”, spune optimist tânărul.

În 2013, a decis să vândă tot și să se retragă din turism, fiindcă nu mai dorea nici faimă, nici bani și nici rezultate profesionale. „Îmi doream doar liniște. Așa a urmat o perioadă de 3 ani în care am oferit consultanță în management online și project management în diferite domenii de activitate, precum: amenajări interioare, cercetare agricolă, industria farmaceutică și start-up-uri de mici business-uri online”, a explicat Daniel.

2016 este anul relansării

În schimb, anul acesta, a decis să reintre în zona antreprenoriatului, fiindcă își dorea din nou să construiască de la zero, considerând că liniștea ultimilor ani i-a dat din nou energia și curajul pentru a se relansa, de această dată cu mai multă înțelepciune și cu echilibru în toate.

„În urma solicitărilor din ce în ce mai mari pe partea de strat-up-uri online, am decis să pun bazele unei firme de web development, iar împreună cu un tânăr programator din Brașov, Alex Georgescu, am început să dezvoltăm XWEBING.com. Un proiect care să ofere servicii integrate în industria online pentru orice business clasic. Ca și strategie XWEBING.com va putea oferi în viitorul apropiat full management & development pentru orice tip de business online. În altă ordine de idei, XWEBING va stă la baza dezvoltării altor proiecte personale ce vor urmă a fi lansate până la începutul anului viitor. Și cum prima dragoste nu se uită niciodată, printre proiectele online, se număra și TransylvaniaTrips.com”, ne-a destăinuit Daniel, care în prezent deține funcția de Online Business Development Manager.

Acesta a precizat că TransylvaniaTrips.com va fi un proiect de nișă în industria turismului. „Dorința și dorul de turism mi-a fost trezit de Ionuț Platon, un tânăr licențiat în activitatea de Management în Turism. Începând din 2015, singur, cu un simplu site, a reușit să organizeze mici tururi de o zi, în zona Brașovului. După o scurtă întâlnire în care am legat experiența și trecutul meu din domeniu cu entuziasmul și dorința lui, am decis să dezvoltăm la un alt nivel acest proiect. Proiect ce va promova în primul rând Brașovul și potențialul său turistic, cât și zona Transilvaniei, organizând tururi, dedicate și tematice pentru străini”, a spus Daniel.

Secretul reușitei

Planurile sale nu se opresc aici, iar un alt proiect pe care vrea să îl implementeze este domeniul amenajărilor interioare de lux. „Ideile și conceptele sunt simple, doar dorința și inițiativa le face a fi realizabile. Iar dacă investești suflet și răbdare nu există să nu se materializeze. Acum, problema principală este timpul și modul în care îți administrezi resursele atât cele fizice, psihice și metale, cât și cele financiare. Din experiența mea, pentru orice tânăr antreprenor care își dorește o afacere, își dorește independența într-un fel sau altul, trebuie să țină cont de niște lucruri: să nu uite de el și de nevoile lui personale! Să rămână echilibrat în față succesului și a banilor. Să evalueze corect aceste două elemente pentru a le face să devină mai eficiente. Banii trebuie reinvestiți, iar succesul trebuie să te definească și să te reprezinte că om”, este de părere Daniel.