Se spune că în viață trebuie să sădești un pom, să crești un copil și să ridici o casă. Horațiu Țepeș le-a făcut deja pe toate, și mai mult, a ajutat sute de mii români să își construiască casa visurilor. BILKA Steel a acoperit sute de mii de case, din 2007 până astăzi, fiind lider pe segmentul sistemelor complete pentru acoperișuri în România.
Bilka, nu doar că este una dintre puținele companiile românești care au reușit să crească permanent în ultimul deceniu, dar este și cea mai mare companie antreprenorială din Brașov.
Numai că dezvoltarea producătorului de acoperișuri Bilka din Brașov s-a bazat mereu pe o viziune strategică, bine ancorată în realitățile economice și în evoluția pieței, iar acum antreprenorul Horațiu Țepeș privește viitorul companiei dincolo de un prag pe cât de simbolic, pe atât de greu de atins: afaceri de peste un miliard de lei de anul trecut. Afacerile BILKA, liderul pieței de acoperișuri, au ajuns în 2022 la 1,15 miliarde lei, (233 milioane de euro), după o creștere cu 4% față de anul anterior, când a înregistrat afaceri de 1,1 miliarde lei.
După creşterile record înregistrate până în prezent, antreprenorul Horaţiu Ţepeş are bine conturate planurile şi pentru următorii 10 ani ai Bilka, un business pe care vrea să-l transmită peste generaţii.
Pasul următor este ușor de ghicit – antreprenorul își propune să facă din companie liderul pieței de acoperișuri din toată Europa. Până acum, toate planurile antreprenorului s-au realizat „la virgulă”, așa că are toate motivele să fie optimist.
Cum a reușit Horațiu Țepeș să aibă sute de angajați, să investească zeci de milioane de euro și să ajungă liderul pieței de acoperisuri? Răspunsul este simplu: a făcut din business o pasiune, iar călătoria sa antreprenorială a fost ghidată de motto-ul: Cerul este limita!
Următoarea etapă de dezvoltare strategică are o direcție clară: piața din Uniunea Europeană.
Cum ați început Bilka?
Am plecat din Făgăraș la 18 ani, imediat după liceu, când am decis să urmez cursurile Facultății de Inginerie din Sibiu. În 2004, când eram în anul al cincilea, am început să-mi caut un job, ca orice student gata să termine facultatea. Am avut un interviu pentru un post în cadrul unei companii străine producătoare de țiglă metalică, care, la acea vreme, se afla la început pe piaţa românească. Inițial, am fost angajat ca reprezentant tehnic, firma era la început și aşa am avut avantajul că am putut învăţa din toate. La sfârşitul lui 2004, am ajuns director comercial şi mă ocupam atât de tehnic, cât şi de vânzări.
În 2006, vedeam potențialul de extindere în Brașov, așa că i-am propus patronului să deschidem o firmă separată, la Braşov, prin care să comercializăm accesorii pentru acoperişuri. A acceptat, iar eu m-am mutat la Braşov. În 2007, firma slovacă la care lucram a început negocierile de vânzare și atunci am decis să merg pe cont propriu. Imediat, în același an, am deschis firma Bilka în Brașov și m-am dedicat creșterii și dezvoltării acesteia.
Lucrurile nu au fost grele, primii pași i-am făcut relativ repede și natural, dar asta și pentru că îmi plăcea ceea ce făceam, vedeam oportunitățile de creștere în domeniu, am muncit și m-am implicat activ.
În plus, Bilka a crescut de la venituri de 500.000 euro în 2007 la 5 milioane euro în 2008. Această creștere de 10 ori într-un singur an mi-a dat încredere să fac următorul pas în business trecând de la distribuția de sisteme pentru acoperișuri (țiglă metalică, sistem pluvial și accesorii) la producție. Încrezător în potențialul afacerii, am investit în ritm accelerat, și de atunci nu ne-am mai oprit nici din investiții și nici din creștere.
În 2007, când am ales drumul antreprenoriatului, am analizat ce am de făcut, m-am întrebat dacă în 10 ani voi avea un impact major în piața de acoperișuri, în economie și în comunitate. Răspunsul a fost da, și am pornit la drum. Impactul după 10 ani a fost peste așteptările inițiale pe toate planurile.
Șocul crizei din 2009 nu m-a descurajat, în ciuda faptului că eram la început de drum și cu investiții realizate într-o piață în cădere liberă, mai mult, mi-am însușit lecțiile din cei mai dificili ani din punct de vedere economic ca pe un bagaj valoros de înțelepciune de business pentru anii viitori.
Ce mesaj aveți pentru un tânăr antreprenor. E un moment prielnic? Care ar fi oportunitățile în România de azi?
Aș începe prin a spune că în România este loc de noi companii și antreprenori în toate domeniile. De la domeniul IT care este în plină expansiune acum, până la servicii, consultanță, producție de toate felurile, inclusiv acoperișuri metalice. Avem nevoie de o dezvoltare a spiritului antreprenorial pentru noile generații și susținere prin multiple programe, pentru că în România, de noi companii este loc și nevoie. Oportunitățile sunt infinite ținând cont că noi avem un pic peste 30 de ani de experiență de business.
Unui tânăr antreprenor i-aş spune că foarte important este, în primul rând, să ştie ce face şi să facă ce ştie. Este primordial să cunoşti cât mai multe despre business. Să se concentreze pe un singur lucru şi să o ia din aproape în aproape. La fel de important este ca tinerii să aleagă cariera pe care le-ar plăcea să o facă zi de zi şi să nu facă compromisuri mari pentru confortul financiar. Este esenţial să plece la drum conştienţi că o carieră de succes înseamnă multă muncă şi multă responsabilitate.
Ce calități trebuie să aibă un antreprenor?
Să aibă o doză de curaj, ca să nu spun nebunie, de încredere în ceea ce face și multă putere de muncă, adaptare și învățare. În România cel puțin, nu te învață nimeni să fii antreprenor, eu nu am crescut cu modele de urmat în antreprenoriat, astfel că singurul lucru este să muncești, să înveți constant, să fii curios, dar cel mai important să îți placă căci dacă îți place, multe lucruri vin natural. Formarea continuă, educaţia, atenţia la toate oportunităţile sunt elemente esenţiale în creşterea oricărui antreprenor la început de drum.
Se spune că omul din greșeli învață, dar eu cred că un antreprenor trebuie în primul rând să învețe din greșelile altora, aș spune că este o mare calitate.
Ce faceți în momentele de cumpănă, cum reușiți să vă puneți ordine în gânduri?
Fac o „călătorie” în viitor și în trecut, orice impas aș avea, cea mai bună inspirație o găsesc în trecut, mă întorc la scopul inițial și în viitor cum văd compania și pe mine peste 10 ani. Sunt lucrurile care mă inspiră și mă fac să iau cele mai bune decizii.
Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ați învățat la Bilka Steel?
Am învățat că „dream big and think big” poate reprezenta cheia evoluției și succesului indiferent de rolul pe care îl avem: angajat, antreprenor sau părinte. Și asta în contextul în care mi-e mai frică să nu fac lucruri care pot contribui la succesul business-ului, decât îmi este frică de eșec sau de necunoscut. Asta ne-a făcut, la Bilka, să căutăm permanent oportunități și atunci când nu le găsim le creăm singuri. Având permanent această mentalitate, cred că pur și simplu cerul este limita pentru oportunitățile identificate.
Aceste aspecte sunt importante, pentru că lumea este în continuă schimbare, și pe parcurs există mult zgomot și multe lucruri care ne pot distrage de la ceea ce ne-am propus.
Care sunt cauzele în care v-ați implicat? Și de ce acestea?
De-a lungul timpului, am încercat să fiu un exemplu pentru cei din jur și să mă implic în susținerea comunității în care am crescut ca om și antreprenor. M-am îndreptat către domeniile unde am identificat o nevoie acută de susținere și dezvoltare. Consider ca fiecare dintre noi, trebuie să ne asumăm lumea în care generațiile viitoare vor crește. Fiecare companie, fiecare individ trebuie să aibă cel puțin o cauză pentru care să lupte. Eu cred că sportul, sănătatea, educația și accesul la educația formală reprezintă fundamentul identității unei societăți. Astfel, la Bilka, am decis să ne implicăm pe cât posibil în formarea unei generații cu repere morale de valoare, care la rândul lor pot influența pozitiv societatea.
Un proiect, drag nouă, pe care îl susținem de mulți ani este programul de burse „Bilka pentru Educație în Țara Făgărașului”, dezvoltat în parteneriat cu Fundația Comunitară Țara Făgărașului, prin intermediul căruia, anual beneficiază de burse școlare zeci de elevi. Beneficiarii sunt copii din toată zona Făgărașului, cu rezultate bune la învățătură, dar care se luptă cu lipsurile materiale și prezintă un grad ridicat de abandon școlar.
Tot în domeniul educației, avem un parteneriat pe termen lung cu Asociația Bookland prin care susținem renovarea școlilor din mediul rural. Doar în ultimii trei ani, Bilka a contribuit cu absolut tot necesarul de materiale și servicii necesare refacerii integrale a acoperișului pentru peste 10 școli din mediul rural.
În domeniul sportului, în 2021 am demarat un proiect de susținere pentru patinatoarea Mihaela Hogaș, cea mai rapidă patinatoare română, sprijinul Bilka ajutând-o să se califice și să reprezinte România la Jocurile Olimpice 2022.
Bugetul anual cu care sprijinim comunitatea locală, prin proiectele prezentate, dar și prin alte acțiuni de CSR, crește de la an la an. În 2022, a ajuns la aproximativ 8 milioane de lei ajutând astfel 70 proiecte din 50 de organizații partenere.
Aveți doar 42 de ani. Vă gândiți să investiți și în alte domenii? Care sunt planurile dvs. de dezvoltare?
Este o piață în care sunt atât de multe lucruri de dezvoltat încât nu am fost atras să mă implic în alte domenii. Provocările sunt multiple, motivația este mare și recompensele pe măsură.
Parte din dezvoltarea strategică și din diversificarea produselor oferite stă și în noua fabrică de panouri termoizolante pe care o construim de câțiva ani și a cărei punere în funcțiune etapizată a început anul acesta.
Viziunea completă de dezvoltare Bilka pentru piața internă cuprinde patru segmente de produse, de la cel rezidențial, la segmentul industrial, cu hale la cheie, și până la o divizie de profile de gips carton, respectiv una de uși de garaj. Până acum, investițiile Bilka s-au ridicat la 70 de milioane de euro, iar în următorii ani ar putea crește accelerat. În același timp, treptat avem în plan deschiderea de fabrici în afara granițelor și să mergem să replicăm în alte țări ceea ce am făcut aici. Următorii cel puțin 30 de ani nu ne vom plictisi, vom avea investiții constante de făcut și noi provocări.