Edilii brașoveni vor să pună un accent mai puternic pe dezvoltarea din punct de vedere economic a municipiului și să ofere oportunități cu adevărat atractive pentru potențialii investitori. Una dintre acestea ar fi amenajarea unui parc tehnologic, care să aibă infrastructura necesară pentru deschiderea unor noi unități de producție.
Prima variantă luată în calcul este achiziția fostei platforme a CET Brașov, rămasă fără activitate de ani buni, scoasă la vânzare de lichidator, dar fără a prezenta vreun interes.
Pentru a putea vorbi de o planificare strategică a dezvoltării din punct de vedere economic a Brașovului este necesar un inventar al oportunităților și al terenurilor deținute de municipalitate sau care au potențial pentru o astfel de dezvoltare, consideră primarul Allen Coliban. „Din păcate, municipiul nu prea mai are terenuri pretabile pentru o dezvoltare industrială, dar la o primă analiză am găsit oportunitatea de la folosi o parte a terenului din zona CET, pe de o parte, fiindcă există și o proprietate a municipalității în zonă și se poate extinde această platformă, iar pe de altă parte există acces la cale ferată, iar pentru anumite tipuri de business-uri este un punct forte”, a explicat primarul Brașovului.
Evaluare imobiliară pentru a evita specula
În prezent, este în curs de realizare o evaluare imobiliară a platformei, astfel încât să-i poată fi prezentată o ofertă fermă lichidatorului, în vederea cumpărării. Potrivit estimărilor, Primăria ar fi interesată să aloce 14 milioane de lei pentru achiziția celor 15 hectare, adică aproximativ 20 de euro pe metrul pătrat. Suma ar proveni din cei fondurile alocate de Guvern pentru această achiziție, 10 milioane de lei, și din creanța pe care CET a acumulat-o față de bugetul local al municipiului Brașov, aproximativ 4 milioane de lei. „Analizând stadiul actual, datoriile, cei înscriși la masa credală, am avut o discuție cu Guvernul în vederea achiziției, deoarece este păcat că o astfel de platformă să stea părăsită de atâția ani, în contextul în care Europa vorbește de dezvoltare industrială, relocare de fabrici, respectiv am putea să o punem la dispoziția investitorilor. Suntem în faza în care am contract o evaluare imobiliară pentru a putea face o ofertă fermă către lichidator. Este interesant faptul că după ani buni în care nu a existat niciun cumpărător și nu a existat o perspectivă de reconversie, odată ce am deschis subiectul, au apărut ofertanți, dar și arestări. Este o atitudine corectă, iar abordarea Primăriei creează o cu totul altă dinamică în zona imobiliară, unde cred că a existat și foarte multă speculă în trecut. Sperăm că oferta ne va fi acceptată și vom putea face achiziția”, ne-a declarat primarul Brașovului.
Brașovul, privit din perspectiva investitorului
Acesta a adăugat faptul că în paralel, viziunea de dezvoltare pentru Brașov trebuie privită și din perspectiva investitorului, pentru ca municipiul să poată avea o ofertă comercială cu care să atragă investitori strategici, care să asigure atât o continuitate a dezvoltării, cât și veniturile pentru populație.
În contextul actualei poziționări a Brașovului în zona industriei automotive, strategia Primăriei este de a prospecta acest segment investițional, care este într-o continuă schimbare și dezvoltare. „În zona de combustibili și mașini verzi, România este în urmă la capitolul producție industrială. De aceea trebuie să găsim acele domenii, nișe, în care putem valorifica o tradiție industrială a Brașovului și o calificare a forței de muncă, dar să și aducem plus valoare, adică și salarii la un nivel ridicat. Dacă ne uităm în trecut, Brașovul a avut producție de tractoare, autocamioane, iar acum avem nevoie de autobuze electrice, iar livrările de astfel de autovehicule se fac peste ani. Trebuie să ne uităm și la industria aeronautică și la viitorul acesteia, nu știm ce va fi cu exactitate peste 5 sau 10 ani, dar ar fi păcat să nu construim pe această tradiție industrială a Brașovului. Ce gen de investiții și cine le va face sunt discuțiile cu potențiali investitori”, a explicat primarul.
Halele, nu mai sunt un argument
Acesta a adăugat faptul că investiția în construcția unor hale nu mai poate fi considerat un argument pentru atragerea unor investitori, ci argumentele principale sunt constituite din accesul la infrastructură și la forță de muncă. „Rolul nostru ca administrație este să punem la dispoziția investitorilor suprafața de teren necesar și să asigurăm reglementările urbanistice în acest sens. În ceea ce privește accesul la infrastructură, zona Brașovului va fi atractivă pentru investitori ținând cont că aici va fi intersecția unor autostrăzi, vorbim de aeroport, dar și de construcția unui terminal intermodal de marfă. Ca autoritate locală este important să nu fim pasivi și să venim în sprijinul investitorilor.
Dacă avem terenuri cu potențial, putem alege noi ce investitori vor ajunge, iar în acest sens va trebui ținut cont și de poluare și de costurile aferente dezvoltării unui asemenea proiect, consideră Allen Coliban. „Brașovul este în continuare atractiv la acest capitol. Vedem că se dezvoltă în continuare parcuri industriale private și este nevoie și de industrie, deoarece în ultimii ani dinamica se schimbase doar spre construcția de locuințe și spații comerciale. Investitorii îi găsești cel mai simplu prin furnizorii actuali. Avem contracte cu Solaris, Mercedes-Benz, sunt puncte de la care putem porni niște discuții, dar trebuie să începem prin a avea ceva pe masă, respectiv să finalizăm procesul de ofertare a terenului de la CET, să vedem în ce condiții avem o șansă să mergem cu această locație, iar dacă nu, să căutăm altele. Pe de altă parte, am încercat să înțelegem cum au făcut cu alții. Am discutat cu cei care s-au implicat la Cluj. Este o necesitate să participi la târguri internaționale industriale, de exemplu acolo i-au găsit ei pe cei de la Bosch”, a exemplificat edilul.
Pentru a contura aceste zone industriale și de business un rol important îl va avea și noul Plan Urbanistic General, studiile de fundamentare pentru acesta urmând să fie definitivate în luna octombrie, iar apoi să fie dezbătute, în paralel fiind în curs de revizuire și Strategia de Dezvoltare Integrată, unde un capitol important este și mediul economic. Discuțiile vor trebui orientate spre întreaga zonă metropolitană, deoarece limitele municipiului au devenit neîncăpătoare pentru dezvoltare, consideră primarul.
„În momentul în care atingi limitele, oportunitățile trebuie duse spre zona metropolitană, spre proximitatea municipiului. Un exemplu este Bod și colonia Bod, care a avut activitate industrială, unde fost platformă industrială poate căpăta o nouă viață, astfel încât să genereze venituri la bugetul local, prosperitate și locuri de muncă. Cu siguranță valoarea acestor zone va crește”, a precizat Allen Coliban.
Nu în ultimul rând, edilii brașoveni gândesc o modalitate pentru a pune Brașovul pe harta inovației și start-up-urilor. „Vara aceasta vom certifica CATTIA pentru a deveni incubator de afaceri și avem discuții cu zona privată care a demonstrat performanță în zona de start-up și incubatoare pentru a găsi niște nișe care să prezinte interes pentru regiune. Am lansat hub-ul de cyber security de la Brașov, dar avem nevoie de mai multe domenii, nișe prin care să atragem investiții, idei și temerari”, a adăugat primarul Brașovului.