Diana Zahariea, directorul general al Sergiana Grup, ne-a povestit că încă de mică a fost atrasă de activitățile derulate la nivelul grupului de firme, ale cărei baze le-au pus părinții săi în 1992, când au deschis o mică brutărie în Poiana Mărului.
„Eram foarte implicată. Îmi plăcea să ştiu ce şi cum se întâmplă, îmi plăcea să învăţ, ba chiar aveam opinii şi uneori s-a întâmplat să corectez sau să îmbunătăţesc câte ceva. La început, a fost vorba de contabilitate primară, pentru că aceasta a fost prima activitate în care m-am implicat susţinut, încă dinainte de liceu. Practic, copilăria a fost, printre altele, şi ucenicia mea în domeniu. De altfel, foarte repede am fost conştientă că se produseseră o serie de transformări în modul în care vedeam lucrurile. Prima a fost şi este că simt Sergiana ca fiind familia mea şi nu recurg la o metaforă atunci când vorbesc despre Familia Sergiana. Apoi mi s-au cristalizat în minte o serie de repere, cum ar fi că dacă îți dorești cu adevărat, găsești mereu o modalitate de a face lucrurile mai bine. De asta, aproape în tot ce fac, mă urmăreşte dorinţa de a controla finalitatea, de a eficientiza şi îmbunătăţi procesele din companie. În acelaşi timp, principalele domenii de activitate ale Grupului au o consistentă interacţiune cu publicul, mă refer la comerţ şi restaurante, iar asta mi s-a potrivit ca o mănuşă, pentru că am fost mereu atrasă de comunicare, de a cunoaşte nevoile celor din jur şi de a le oferi ceva care să îi satisfacă”, ne-a mărturisit Diana.
Prejudecățile din lumea afacerilor
Chiar dacă actualitatea dovedeşte cu prisosinţă că doamnele și domnișoarele nu mai pot fi etichetate ca „sexul slab”, Diana a observat că în continuare se manifestă, dar mai rar, genul de prejudecată cum că femeile, nu sunt croite pentru afaceri sau nu pot performa în acest domeniu. „Pe de altă parte, implicarea în mediul antreprenorial românesc a unor asociaţii care promovează femeile în afaceri – cum ar fi CONAF ( Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin), asociaţie la care am aderat şi eu – produce rezultate concrete în instalarea unui mediu care ne oferă şanse egale. Așa cum am afirmat și mai devreme, consider că există încă preconcepții, dar realitatea zilelor noastre și reușitele doamnelor în afaceri demonstrează că într-adevăr toate acestea sunt nişte prejudecăţi anacronice. Natura lor consider că este diversă, începând de la faptul că unii încă nu ne consideră capabile să ne impunem, cu alte cuvinte să fim lideri, până la obişnuinţa altora de a ne vedea exclusiv ca soţii şi mame. Însă, credeţi-mă, nu trebuie să căutăm prea mult pentru a găsi exemple care să contrazică astfel de opinii”, a explicat directorul Sergiana Grup.
În plus, din experiența personală, Diana a constat rolul de soţie şi mamă se poate îmbina cu statutul de femeie de afaceri. „Cu un bun management al timpului şi prioritizând aspectele importante din viața ta, poți să faci tot ce-ți dorești cu adevărat. Viaţa de familie, întâlnirile cu prietenii, fiecare vacanţă şi orice hobby care ne destinde şi ne încarcă bateriile, toate reprezintă resurse permanente pentru energia necesară atingerii obiectivelor profesionale”, a subliniat directorul Sergiana Grup care a completat faptul că echilibrul dintre timpul alocat afacerii și timpul personal trebuie tratat cu o importanță deosebită.
„Dacă iubești ceea ce faci, poți activa oriunde cu succes”
În ceea ce privește reușita în afaceri pentru sexul frumos, Diana Zahariea este de părere că, în primul rând, este necesar să existe o compatibilitate între valorile personale și cele ale business-ului, între misiunea și viziunea afacerii și scopurile personale. „Consider că, dacă iubești ceea ce faci, poți activa oriunde cu succes. Așadar că depinde de fiecare dintre noi cum abordăm activitatea, modul şi măsura în care ne implicăm indiferent de domeniul în care activăm. Nu cred că există un tipar prestabilit de acţiune, ci mai degrabă o atitudine necesară”, a apreciat Diana Zahariea.
În ceea ce privește „succesul în afaceri” pentru o doamnă, Diana Zahariea consideră că atribute determinante ar trebui să fie perseverența, onestitatea şi impulsul de a acţiona eficient. „În cazul meu, a fost decisiv un cumul de factori, începând cu educația primită de la părinți şi exemplul lor, până la experiența acumulată în acești ani de practică și învățare alături de echipa cu care lucrez zi de zi. Poți avea toate ocaziile din lume, însă dacă nu știi să le valorifici – iar asta începe lucrând în primul rând cu tine! – nu poţi avea succes”, este concluzia Dianei Zaharia.
În faţa unui eşec, e bine să te uiți și în spate
Sfatul pe care Diana li-l dă tinerelor care vor să își deschidă propria afacere și vor să ajungă la o poveste de succes este să fie perseverente, să fie atente mereu la schimbările din piaţă, la modificările de comportament, în general la ceea ce se întâmplă în jur. „Apoi, echipa pe care și-o formează este foarte importantă, fiind de dorit să atragă oameni deschiși şi să-i încurajeze să-şi prezinte şi să-şi implementeze ideile. Extrem de important este să nu uite de dezvoltarea personală și profesională, acestea sunt domenii ce nu trebuie să dispară din preocupările lor. Am spus că atitudinea e importantă, iată un exemplu pe care e bine să îl ştie, iar dacă îl ştiu, să nu îl uite: în faţa unui eşec, sau într-un moment de cumpănă, e bine să te uiţi şi în spate, la drumul parcurs, la realizările de până atunci și astfel să-ţi aduni forțele ca să mai faci un pas, și încă unul, ş-apoi să continui”, a punctat directorul Sergiana Grup.
Provocările ultimilor ani
Criza sanitară prelungită, pandemia, cu toate formele ei de manifestare, reprezintă pentru directorul Sergiana o provocare continuă de mai bine de doi ani.
Sergiana a răspuns însă la aceasta regândindu-și strategia şi a reuşit să nu facă rabat de la condiţia primară, aceea de a pune pe primul plan sănătatea angajaților. „Am reușit să digitalizăm multe procese, iar dacă până în 2020 aproape că nu iniţiasem modalităţi de muncă de acasă, acum avem departamente care, în totalitate sau parţial, funcţionează în regim «work from home». Mai mult, toate şedinţele şi întâlnirile noastre de lucru le-am transformat în teleconferinţe şi lucrăm online. Vă rog să mă credeţi că pentru un Grup cu structura şi cu dimensiunile noastre aceste lucruri reprezintă o realizare notabilă, mai ales că ne-am îmbunătăţit procesele decizionale şi pot afirma că lucrăm mai bine”, a spus Diana Zahariea. Aceasta a adăugat faptul că unul dintre obstacolele pe care le-a impus provocarea pandemiei, s-a transformat într-o oportunitate de a performa mai bine cu efortul comun al întregii echipe care s-a mobilizat să depășească toate problemele.
Schimbarea adusă odată cu preluarea conducerii
Odată cu preluarea funcției de director general, în 2017, Diana Zaharie a început să implementeze noi moduri de lucru prin management strategic. „Au fost ani grei, în care eram nevoită să susțin procesul de schimbare, uneori chiar şi coordonatele dezvoltării noastre. Recunosc, am fost tentată să renunț de câteva ori, presiunea fiind foarte mare, iar uneori era generată chiar de standardele înalte pe care mi le-am impus ca ţintă. De fiecare dată însă, când la finalul unui proiect trăgeam linie şi primeam feedback-uri pozitive, iar schimbarea în bine devenea vizibilă, îmi reumpleam rezervorul de încredere şi energie pornind mai departe, de fiecare dată cu o motivație mai puternică”, își amintește directorul Sergiana Grup.
Dezvoltarea, un atribut indispensabil
Sergiana Grup își va continua procesul de dezvoltare, fie că vorbim de investiţii în domenii noi de activitate, de modernizare sau retehnologizare, ori de dezvoltarea resursei umane. „De altfel noi considerăm că dezvoltarea este un atribut indispensabil şi o formă de exprimare a respectului pentru clienți și angajați şi, nu în ultimă instanţă, pentru compania pe care o conduci”, a explicat directorul Sergiana Grup.
Astfel, anul acesta, Sergiana Grup își va dezvolta divizia de restaurante şi nou înfiinţata divizie de comerţ online, respectiv atât partea de retail, cât şi cea de delivery a HoReCA.
„Pe de altă parte, ne confruntăm, ca întreg mediul de afaceri de altfel, cu o lipsă în ceea ce priveşte forța de muncă, drept pentru care ne-am propus să dăm posibilitatea şi să stimulăm dezvoltarea – prin perfecţionare, specializare sau recalificare – personalului deja angajat, iar noilor angajați să le facilităm calificarea sau o formă de pregătire la locul de muncă”, a conchis Diana Zahariea.