Maria Petrișor Bobancu este inginer designer, studiind atât în Brașov la Universitatea Transilvania, cât și în Anglia la Buckinghamshire New University.
„Am ales să nu mă definesc printr-un singur aspect, ci să îmbrățișez o varietate de interese și pasiuni, devenind astfel „un pic din tot” ceea ce-mi place. Consider că este relevant și esențial să fiu deschisă și să mă descopăr continuu, iar amprenta mea în lume se conturează prin relațiile pe care le construiesc cu ceilalți și prin modul în care îi influențez pozitiv, atât în carieră mea, cât și în viața personală. În loc să mă limitez la o singură sferă, prefer să explorez multiple domenii și să aduc valoare în fiecare dintre ele”, s-a autodescris Maria Petrișor Bobancu.
Brașoveanca povestește că, la scurt timp după terminarea studiilor, s-a implicat în trei domenii de activitate, toate având însă o strânsă legătură cu creativitatea.
„Când sunt întrebată cu ce mă ocup, răspund cu o întrebare înainte: În care zi a săptămânii? Și asta pentru că viața mea profesională are mai multe fațete. Într-o săptămână port trei pălării diferite, fiecare reprezentând un domeniu în care mă implic cu pasiune”, mărturisește tânăra.
O simplă căutare pe Google și un interviu rapid în capitală, i-au deschis drumul către publicitate.
„M-am angajat ca Art Director la Mercury 360. Încă îmi amintesc cum am răspuns la întrebarea „pe ce poziție vrei să te angajezi?” Am spus: „Sunt creativă și știu să desenez.” Această conversație a avut loc acum aproape 20 de ani. Între timp, de peste 10 ani, lucrez la propria mea agenție, având punctul de lucru la Brașov, dar cu clienți internaționali. Agenția oferă servicii de consultanță publicitară, branding și campanii publicitare, materiale de promovare, dar și dezvoltare spoturi radio și TV”, ne-a dezvăluit tânăra.
Maria a fost agent de publicitate în cinci agenții, angajându-se pe baza portofoliului dezvoltat în Anglia. A învățat repede ce înseamnă publicitatea, cum gândesc clienții și ce-și doresc consumatorii.
„A fost o perioada frumoasă, dar extrem de intensă. Am lucrat pentru Western Union, ocazie cu care am colaborat cu Igor Cobileanski și alți profesioniști în domeniu artistic. Am făcut campanii, spoturi publicitare și materiale de promovare pentru Dr. Oetker,Schwarzkopf și Henkel, Tchibo și alții. A urmat DDB România și astfel colaborarea cu Kanal D, Algida, Mc Donald’s și S.O.S Satele copiilor. Atunci am primit și recunoștința publică pentru un proiect creativ. Am obținut argintul la Ad’Or. Am continuat ca Art Director în Tempo Advertising pentru clienți precum Danone, iar după o perioada m-am relocat în Germania la agenția Eberle Werbeagentur, având în focus clienți cu produse bio: Andechser, Weleda, Silit etc. De ceva timp îmi înființasem propriul boutique publicitar, urmând ca după ce închei activitatea ca angajat în agenție să pot să-mi „pun aripi în Photoshop” și să fac mai mult”, a explicat Maria.
Munca în domeniul publicității presupune viziune și efort
Ca în orice domeniu, și în publicitate succesul vine doar dacă ești dedicat.
„Pentru mine, succesul înseamnă să fac ceea ce-mi place și să fiu bună în ceea ce fac. Am norocul de a avea părinți care nu doar m-au încurajat mereu să-mi descopăr pasiunile și să lucrez în acele domenii pentru a excela profesional și a avea satisfacție personală, dar mi-au și demonstrat prin fapte că sprijină cu adevărat visele mele. Mă susțin enorm și sunt alături de mine în fiecare idee și proiect pe care le am. Cred că ceea ce realizăm în viață depinde foarte mult de tipul de părinți pe care îi avem. Alături o am si pe sora mea care mi-a fost mereu sprijin și cel mai bun prieten. Iar omul care mă încurajează fiind susținătorul viselor mele este soțul meu. Împreună cu el, ne străduim să fim acel tip de părinți pentru Petra, fiica noastră. O lăsăm să descopere lumea, iar in acest proces eu sper că voi avea deschidere și înțelepciunea de a o susține în orice aventură dorește să se îmbarce”, a povestit brașoveanca.
Există multe aspecte în domeniul publicității pe care Maria ar dori să le schimbe. Deși este expertă în publicitate, recunoaște că nu este o consumatoare avidă a acesteia.
„Nu-mi place faptul că este atât de prezentă și omniprezentă în jurul nostru și ajunge să ne dicteze cum să trăim și ce să ne placă. Ca și consumator, mi se pare înfricoșător să fii înconjurat de panouri publicitare, autobuze învelite în reclame, promotori etc. Știu că înainte de Netflix &co, nu puteam urmări un film fără întreruperi, deoarece reclamele apăreau la fiecare 15 minute. Nu-mi place publicitatea zilnică de la radio și televizor, nu-mi place faptul că prea multă lume crede că știe despre publicitate și o folosește doar pentru a vinde. Apreciez reclamele inteligente, îmi plac campaniile bine gândite care mă fac să zâmbesc sau să mă întorc la ele. Produsele inteligente și sofisticate ar trebui promovate de către oameni la fel de inteligenți și sofisticați”, a adăugat Maria.
Predă artă la Brașov
Și pentru că iubește foarte mult copiii a îmbrățișat meseria de dascăl, fiind profesoară de Educație Plastică la renumitul colegiu brașovean „Johannes Honterus”. Îi introduce zilnic pe elevi în lumea artei, cu ale sale vaste ramuri ale imaginației și creativității, predând și cursuri de istoria artei.
„Am ajuns să predau aceste cursuri după ce m-am uitat la oferta de activități extracurriculare pe care o putea avea fiica mea, care era în grădiniță atunci și mi-am dat seama că am mai mult de oferit decât ceea ce era disponibil la acel moment. Am propus un curs despre artă și istoria artei, care să ofere în același timp dezvoltarea creativității, a viziunii artistice și a culturii generale. Sunt bucuroasă să spun că acest curs are un mare succes”, a spus tânăra.
Ca pedagog, își dorește să le deschidă ochii și orizontul elevilor, să-i stimuleze să fie creativi și, mai presus de toate, să aibă respect pentru cei care creează și creația acestora.
„Nu trebuie să fii pictor pentru a admira picturile. Îmi doresc să le îmbogățesc cultură artistică și să le conturez o atitudine corectă față de artă”, a completat ea.
Mariei îi place să pregătească cu atenție fiecare lecție și este preocupată ca elevii să plece din clasă „mai bogați” în idei, pentru că acestea sunt importante și contribuie la dezvoltarea lor.
„Sunt mândră de feedback-ul fantastic pe care îl primesc de la elevi și părinți. Acest lucru mă motivează și mă ajută să rămân în sistemul educațional. Deși sistemul didactic poate fi uneori amplu, greoi și frustrant, interacțiunea și colaborarea cu elevii reprezintă un element esențial care ne face să ne întâlnim săptămânal. Este o bucurie să lucrez cu ei și să văd cum se dezvoltă, iar feedback-ul lor reprezintă o recompensă valoroasă pentru munca mea”, a declarat cu emoție Maria.
Elevii învață despre curente artistice, pictori, sculptori sau grafitti artiști, învață despre lucrările acestora și tehnicile folosite și despre vremurile în care au fost create.Ulterior vine partea practică, în care elevii aplică cunoștințele dobândite și își dezvoltă abilitățile artistice.
„Încerc să personalizez și să fac activitățile memorabile pentru ei. De exemplu, într-o lecție recentă am făcut o comparație între lucrarea «Floarea soarelui» a lui Van Gogh și anemonele lui Ștefan Luchian. Am explicat despre viața și drumul dificil al lui Luchian și am dorit să le amintească de artistul nostru, care, în ciuda paraliziei, nu a încetat să lucreze, legându-și pensula de mâna. Așa că după ce am terminat de analizat lucrările, i-am prins fiecăruia pensula cu un elastic de mâna și i-am pus la treaba. A fost o oră memorabilă în care elevii au avut o experiență practică și personală în legătură cu subiectul discutat. În acest fel încerc să construiesc fiecare oră de clasa”, a adăugat Maria.
„M-am născut artist și voi muri artist”
Partea artistică este cea care o împlinește pe Maria, care spune că te naști artist, nu devii artist. Ea pictează încă de mic copil, trecând prin toate fazele desenatului și pictatului pe pereți, cartoane, cărți și diferite alte obiecte.
„De mic copil, m-am întrebat cum să semnez desenele mele. Știam că voi picta mereu și că trebuie să-mi scriu numele undeva în colțul lucrării. Ce nu știam era dacă, pe măsură ce cresc, mă voi căsători sau îmi voi schimba numele. Ceea ce știam sigur era că m-am născut artist și voi muri artist. Așa că am hotărât să semnez simplu „Maria”, fără alte completări. Cred cu tărie că ești născut artist, nu devii artist. Poți deveni celebru, să ai prestigiu, să-ți vinzi lucrările cu sume fabuloase, dar acestea nu te vor face întotdeauna „mai artist” decât cineva care își deschide sufletul și împărtășește cu pasiune creațiile sale. Arta nu se limitează la a aprecia frumusețea sau a fi atras de ea. Nu este suficient să ai acces la pensule și culori. Trebuie să existe o conexiune profundă între sufletul tău și capacitatea ta de a te exprima, pentru a atinge adevărata artă”, a mărturisit tânăra.
„Tablourile nu sunt făcute doar să împodobească pereții, ci viața”
Atunci când pictează, artista Maria Petrișor Bobancu se inspiră din „totul și orice”:emoții și sentimente, oameni și relații, natură și locuri, viața în toată complexitatea ei.
„Cred că menirea unui artist plastic este să creeze, indiferent de sursa de inspirație. Pictorul pictează, privitorul, privește. Dacă reușim să ne întâlnim prin lucrarea creată și împărtășită, atunci pictura și-a atins scopul. Tablourile nu sunt făcute doar să împodobească pereții, ci viața. Nu cred că trebuie să <<înțelegi>>un tablou și să aibă o singură explicație. O lucrare comunică în mod diferit în funcție de starea ta, de vremurile în care trăiești, de etapă vieții în care te afli, de influențele din jur, de cultura și cunoștințele tale. Tabloul se schimbă odată cu tine”, a explicat ea.
Pictorița a avut numeroase expoziții, iar printre cele mai importante o amintim pe cea de grup din București 2011, având titlul „Femei și vise”, alături de Loreta Isac, Elis Iaia și alți artiști. Apoi a urmat expoziția din centrul Brașovului, la galeria „Europe”, lucrările fiind despre Brașov și brașoveni, iar în această primăvară tot în această locație a expus picturi abstracte.
Și publicitatea și arta se bazează pe creativitate, idei și public. Publicitatea vinde produse, în timp ce arta transmite emoții.
„Dacă ar fi să găsesc un numitor comun în toate domeniile mele profesionale, acela ar fi «forma de expresie». Îmi place să rezolv probleme și să găsesc soluții optime, iar publicitatea îmi oferă această oportunitate. Îmi place provocarea și să știu că am resursele necesare pentru a rezolva cerințele. Pe de altă parte, arta nu impune presiuni externe. Și acolo există frustrări, dar sunt mai permisivă. Arta îmi permite să mă exprim liber”, a declarat artista.
Vrea să le predea arta și adulților
Maria Bobancu și-a făcut și planuri pentru perioada următoare.
„O să-mi schimb pălăriile și voi continuă să fiu: artist, agent de publicitate și pedagog. Dacă o să găsesc timpul necesar, o să încerc să relaționez nu numai cu cei mici în domeniul artistic ci și cu adulții. Am cereri și dorințe de a crea workshop-uri și ateliere și pentru adulți. O fac, dar doar printre picături. Poate reușesc să extind domeniul în care activez și în această privință”, a încheiat Maria Bobancu.