Panocube, afacerea tânărului brașovean Bogdan Jingoi, vine în întâmpinarea problemelor pe care clienții le pot avea atunci când doresc să închirieze fie o cameră de hotel, fie un apartament.
„Pozele tradiționale 2D și chiar și pozele 360° nu transpun clientul cu exactitate în locul dorit, însă modelul 3D, de VR (Virtual Reality) te ajută să parcurgi pas cu pas imobilul sau încăperea“, susține Bogdan Jingoi. Numele de Panocube vine de la „pano“ – panoramă, deoarece pozele sunt 360°, și „cube“ – fiind formatul 3D, care este transpus într-un cub, potrivit acestuia. În afacere s-au investit 200.000 de lei.
Panocube a reprezentat la început un lucru incert și abstract, pentru Bogdan. „Stăteam cu un prieten la masă și mi-a spus că a avut probleme atunci când a rezervat o cameră de hotel. Pozele clasice nu reflectă realitatea, practic nu sunt prezentate toate detaliile, sunt și lucruri ascunse“, ne-a împărtășit el.
Antreprenorul s-a gândit la oportunitatea pe care hotelurile sau spațiile de vânzare o pot oferi clienților de a vedea cu exactitate, serviciile pe care acestea le oferă. „Pe de o parte, clientul este mulțumit, pentru că nu scapă din vedere anumite aspecte și nu se trezește cu surprize neplăcute, iar pe de altă parte, spațiul respectiv creează o relație mai puternică împreună cu clientul, pentru că acesta oferă toată încrederea și transparența de care clientul are nevoie“, a spus Bogdan.
Pentru a dezvolta acest serviciu, tânărul s-a gândit și la un sistem de booking, astfel încât clientul să poată vedea hotelul și camerele în întregime, atunci când vrea să își rezerve ceva. „Mi-am dat seama că dacă aș veni, în momentul de față, cu ambele proiecte pe piața din România, nu aș avea succes. Conceptele sunt noi, iar, în primul rând, trebuie să educi publicul, apoi să îl obișnuiești. E greu cu un singur concept, altminteri cu două“, a susținut antreprenorul.
Ideea a fost preluată din America
Bogdan a fost în Statele Unite ale Americii, iar acolo a văzut tehnologia necesară afacerii sale, care apăruse încă din 2013. „Am doar câțiva competitori în țară, unul în București, altul la Cluj și probabil există și cineva la Iași, dar nu știu sigur. Deocamdată, sunt singurul din Brașov. Inițial, am crezut că sunt singurul din țară, dar am fost nevoit să fac puțină cercetare și s-a demonstrat că m-am înșelat“, a spus Bogdan zâmbind.
Pentru a putea demara afacerea, tânărul antreprenor a apelat la programul Start-Up Nation, astfel încât să obțină finanțarea necesară. „M-am gândit: oare care ar fi posibilitatea de a face rost de bani pentru a putea să îmi deschid business-ul? Nu am vrut să renunț, din cauza lipsei lor. Atunci m-am gândit la acest program. L-am avut coordonator pe Radu Borza. Fără ajutorul lui probabil că proiectul meu nu ar fi fost bun“, ne-a împărtășit Bogdan.
Deoarece proiectul Panocube i-a deschis apetitul de antreprenoriat, Bogdan se ocupă în prezent de realizarea celui de-al doilea proiect personal pentru Start-Up Nation și de încă un proiect de finanțare prin Start-Up Nation Plus, pentru tatăl său.
Tehnologia VR și perspectiva 360°
Realitatea virtuală reprezintă un mediu tridimensional realizat de computer, pentru nevoia de interacțiune și explorare a oamenilor. Persoana care utilizează acest sistem, devine o parte a acelui mediu, astfel încât are impresia că într-adevăr se află acolo, fără a omite nici un detaliu. „Tehnologia noastră, scanează 3D. Mereu depindem de lumină, avem nevoie și de lumină naturală“, ne-a împărtășit Bogdan. Acesta a învățat tehnica din tutoriale de pe internet, iar deocamdată mai are un angajat, pe colegul său. Ne spune că se descurcă pentru câte comenzi are în momentul de față. „Modelul e destul de ușor. Primul a fost la Ramada din Brașov. A fost cel mai complex model, iar problema este că dacă mișcarea nu are continuitate, nu se leagă, trebuie făcut continuu. Mergi din doi în doi metri cu camera până se aliniază toate punctele de orientare. Trebuie să găsesc punctul perfect“, a exemplificat Bogdan.
În ceea ce privește colaborarea cu agențiile imobiliare, Bogdan lucrează cu Remax Brașov. „Deja am făcut vreo patru proprietăți într-o lună. Am lucrat și cu proprietăți istorice“, spune acesta.
200.000 de lei finanțare pentru creativitate
Panocube a fost finanțat de către programul Start-Up Nation, cu suma de 200.000 de lei și aprobat în august 2017. Din luna octombrie, Bogdan a fost nevoit să plătească salariile. „În fiecare lună am avut taxe de 3.000 – 4.000 lei, doar pentru salarii. Echipamentele au costat 18.000 de lei. Am avut cinci furnizori, iar unii chiar din America“, afirmă antreprenorul. În prezent, realizează un model de 100 m pătrați cu 100 de euro, iar o comandă trebuie să aibă minimum această dimensiune. Ce depășește 200 m pătrați costă 0,5 euro pe metru pătrat pentru agenții imobiliare.
Pentru varianta completă a articolului, detalii AICI.