Politica de gestionare a parcării urbane este unul dintre cele mai puternice instrumente aflate la dispoziția primăriilor pentru a influența tiparele de mobilitate urbană, pentru a controla amenajarea și utilizarea spațiului urban și, în ultimă instanță, pentru a determina calitatea vieții urbane și confortul locuitorilor.

La ora actuală, la acest capitol sunt o serie de deficiențe, de la litigiul cu concesionarul pentru locurile de parcare publice, la modalitatea de atribuire a locurilor de parcare de reședință, aceasta urmând să se facă printr-o procedură online, nu metoda învechită de licitație „cu strigare”, care a fost trecută pe linia moartă odată cu pandemia. „Nu avem o fundamentare corectă a împărțirii acestor locuri de parcare în publice și de reședință. Inițial, erau 2.400 de locuri publice și existau cele peste 40.000 de reședință. Între cele două categorii erau alte 8.000 de locuri care au fost date la calup ca parcări publice concesionarului parcărilor publice. Practica ne arată că nu sunt publice, deoarece sunt în zone unde nu este flux de circulație, nu sunt zone de interes și de ar trebui să fie tot parcări rezidențiale”, a subliniat Allen Coliban într-un interviu acordat revistei de business Forward Brașov.

Astfel, acesta consideră că este necesar un studiu prin care să fie fundamentat prețul corect pentru taxarea parcărilor, nevoia de locuri de parcare și cum ar putea fi regenerată zona urbană prin parcări. „Foarte mult timp s-a vorbit de parcări că nu sunt eligibile din fonduri europene, fiindcă nu vrem să investim în beton. Am reușit însă să îi conving pe cei care gestionează aceste finanțări că parcările sunt argumente tocmai pentru a crea infrastructură verde. Dacă reușești să eliberezi spațiul dintre blocuri de mașini, în locul parcărilor poți să amenajezi o zonă de recreere, de promenadă. Mă bucur, că prin PNRR sunt cuprinse ca fiind eligibile intervenții de ac gen”, a exemplificat edilul Brașovului.

Anul acest, în propunerea de buget, a fost cuprinsă finanțarea unui studiu pentru a stabili oportunitatea și nevoie de noi locuri de parcare. „În paralel, trebuie să facem și acel studiu de politice de parcare, tocmai pentru a modela mobilitatea urbană. Anul acesta, este important să avem tot ce înseamnă studii de fezabilitate pentru dezvoltarea transportului de capacitate mai mare, respectiv proiectul pentru rutele de tren metropolitan să fie recepționat în această vară. Ar trebui să fie depus pentru finanțare până la final de toamnă. Acum depinde și când se vor deschide liniile de finanțare prin PNRR. Nu trebuie să fim primi doar în ceea ce privește partea de depunere a documentațiilor, ținând cont că este și competiție internă între administrații pentru accesarea acestor finanțări nerambursabile, ci va trebui să finalizăm și toate procedurile de achiziție până în decembrie 2022. Cu cât avem studiul de fezabilitate finalizat mai repede, cu atât vom face mai repede și achiziția”, a spus primarul Brașovului.

Parcări în Centru vom avea, spune primarul, însă întrebarea este câte și la ce costuri?

Expertul în mobilitate urbană Tudor Măcicășan a subliniat faptul că un sistem de parcare gestionat corect ajută orașul în mai multe moduri. „Te ajută să găsești loc, de exemplu. Adică dacă vrei să ai un loc la orice oră, pentru un anumit preț, vei găsi oricând un loc liber. În plus, o politică corectă de tarifare poate trimite oamenii spre alternativă, respectiv spre transportul public sau ciclism. De exemplu, ideea din spatele park&ride ca și concept, este că e mult mai ieftin să accesezi orașul cu transportul public, decât să parchezi în Centru. În astfel de situații poate fi mai simplu să vizitezi sau să mergi spre centrul orașului, dar și net avantajos financiar”, a punctat Tudor Măcicășan, expert în mobilitate urbană, care oferă consultanță municipalității brașovene pentru elaborarea unor planuri viabile la acest capitol. Acesta spune că un proiect fiabil ar fi acela unde parcările colective rezidențiale ar avea și zone pentru gararea bicicletelor, unde acestea să fie lăsate în siguranță. De altfel, edilii brașoveni caută acum parteneri pentru a extinde și infrastructura de bike-sharing în oraș.

Deocamdată, Brașovul are garantată la finanțare o singură parcare de tip park & ride, în zona Stadionului Municipal, însă primarul vrea să identifice terenuri și atragă finanțări pentru amenajarea unor astfel de structuri la toate intrările din oraș. „Oricine vine la Brașov trebuie să aibă posibilitatea să își parcheze mașina. Suntem în faza în care identificăm, cadastrăm terenuri pentru intrarea dinspre București, pe care o consider foarte importantă și prioritară. Trebuie să găsim o soluție și pentru zona Triaj, iar un lucru care a lipsit din discuție în spațiul public este că nu avem nici un terminal și nici un proiect pentru un park & ride pe zona de intrare dinspre Sighișoara, lucru care este foarte important”, a precizat Coliban.