Investorii francezi plănuiesc ca până în 2030 să mai „bage” 350 de milioane de euro și să transforme fosta uzină de tractoare în cel mai modern cartier din România
Plaga lăsată pe trupul Brașovului de „moartea” uzinei de tractoare, practic peste 100 de hectare de hale în care nu se mai producea nimic, a fost curățată și vindecată cu investiții de sute de milioane de euro.
În 2007, când falimentul fabricii nu anunța nimic bun pentru oraș, terenul a fost cumpărat de un fond de investiții din Marea Britanie, administrat de doi români, dintre care unul, Silviu Savin, era chiar brașoveană. După încă un an în care s-a realizat un studiu cu privire la remodelarea acesteia, reprezentanții Centerra anunțau că urmează investiții imense, de 1,5 miliarde de euro, pentru ca cele peste 120 de hectare ale fostei uzine să fie urbanizate. Se anunța intenția construirii unor blocuri de birouri, a unor zone rezidențiale, dar și a unui mall.
În 2009, însă, criza financiară, i-a făcut pe investitori să regândească proiectul, încercând să vândă părți din teren pentru a susține proiectul de birouri, care s-a văzut și prin reconversia unor foste hale sau birouri ale fostei uzine.
În 2012, s-a anunțat vânzarea a 100 de hectare către Immochan, divizia de imobiliare a grupului Auchan, controlat de unul dintre cele mai bogate familii din Franța – Mulliez – care mai deține, printre altele, lanțurile de magazine Leroy Merlin și Decathlon.
Istorie din 1925
În 1925, la Brașov se înființa o fabrică de avioane, IAR Brașov. În perioada interbelică și în timpul celui de Al Doilea Război Mondial, aici s-au fabricat avioane românești, utilizate și în război. După ce s-a încheiat războiul, odată cu venirea rușilor, aceștia au confiscat mare parte din utilaje, ca pradă de război, astfel că uzina a fost nevoită să își schimbe profilul.
A luat, astfel, ființă, în 1946, Uzina Tractorul Brașov (UTB), una din cele mai cunoscute și apreciate firme românești, atât în țară, cât și în străinătate. Primul tractor care a ieșit pe poarta uzinei a fost un IAR 22, dar, de-a lungul timpului, produsele fabricii au condus agricultura românească la o dezvoltare fără precedent.
Numele de Uzina Tractorul Brașov a apărut în 1948, după numai doi ani de când nu mai producea avioane. Primele tractoare aveau motor Fiat, dar, din 1960, au început să iasă pe piață modelele 100% românești. De altfel, chiar și autoturismele de teren Aro erau mai apreciate dacă aveau motor fabricat aici, decât cele cu motor de Câmpulung.
Tractoarele fabricate la Brașov au ajuns din America de Sud până în Africa și Australia, țările din Asia, în special din Orientul Apropiat. Uzina Tractorul Brașov a produs și sub licență, în Pakistan și Turcia, precum și în Argentina (aici în anii 1990).
Declinul societății a început încă în 1990, însă în primii ani a fost lent. Mulți dintre muncitori au plecat cu celebra ordonanță care le oferea un număr mare de salarii compensatorii. Cum mulți din brașoveni aveau origini în județele din Moldova, unii dintre ei s-au întors în locurile de baștină.
În 2007, după mulți ani chinuitori, în care își redusese numărul de angajați treptat până la 1.900 de persoane, firma a intrat în faliment.
O nouă viață – mall, birouri și locuințe
În 2015 s-a deschis pe platforma fostei uzine Coresi Shopping Resort, cel mai mare centru comercial din Transilvania. În jurul său, o mulțime de dezvoltatori construiau deja un cartier nou, iar Coresi avea, astfel, o mulțime de clienți, care preferau să rămână în zonă decât să meargă în centru după cumpărături. Ca să reconstruiască, practic au fost demolate hale și construcții de pe un milion de metri pătrați.
În anii următori, s-a bătut palma cu Daniela Kasper, una dintre cele mai cunoscute persoane de pe segmentul de dezvoltare imobiliară din Brașov, demarând construcția complexului rezidențial Coresi Avantgarden. Până acum s-au construit 3.000 de locuințe, alte 2.300 fiind în lucru. În cartier locuiesc peste 7.000 de persoane.
Anul acesta se deschide Decathlon, anul viitor, Mobexpert și Momax
Investițiile vor continua. Potrivit lui Tatian Diaconu, CEO Nhood România (companie de administrare și dezvoltare a proiectelor familiei Muliez), până acum s-au investit 350 de milioane de euro în modernizarea și remodelarea vechii platforme a uzinei de tractoare. Investițiile nu se opresc aici, iar până în 2030 se vor mai investi încă 350 de milioane de euro. De exemplu, anul acesta ar urma să fie inaugurat un magazin de articole sportive Decathlon, dar și farmacia Bebe Tei. Pentru anul viitor sunt programate deschideri ale unor Branduri ca Momax, XxLutz și Mobexpert, magazine din domeniul mobilei și bricolajului.
În 2025 va fi dat în folosință și vechiul hangar al IAR, care va fi transformat într-o zonă de entertaiment, care va face parte dintr-un proiect mult mai amplu dedicat acestui segment care se va întinde pe 20.000 de metri pătrați.
De asemenea, se va continua extinderea proiectului de birouri de pe platformă, achiziționat în 2017 de la cei de la Ceetrus. Până acum, au fost livrați, prin remodelarea unor clădiri existente sau prin construcția unora noi, 80.000 de metri pătrați unde birouri. În Coresi Campus funcționează peste 40 de firme internaționale care au 8.000 de angajați și o cifră de afaceri cumulată de peste 100 de milioane de euro anual. Acestora li se mai adaugă aproximativ 1.000 de angajați ai firmelor din Coresi Shopping Resort.
„Sigur că este regretabil că nu mai facem tractoare la Brașov, că nu mai există o uzină precum Tractorul, dar este foarte probabil ca modelul social, economic și comunitar de azi să fie net superior celui al fabricii din 1990-2006”, conchide Tatian Diaconu.