Turismul poate fi o forță puternică pentru dezvoltarea economică a destinațiilor, iar turismul de evenimente este un domeniu prin excelență dinamic, dar care poate aduce profit pentru mai mulți actori de pe piață și, implicit, creșterea gradului de atractivitate pentru o destinație.
La ora actuală, în România există mai multe tipuri de turism, iar cel de evenimente începe să câștige tot mai mult teren. Agențiile de turism au început să fie și ele mai conștiente de importanța acestei nișe, punând accent pe calitatea și eficiența serviciilor oferite turiștilor care vor să descopere noi destinații prin prisma unor evenimente mai mult sau mai puțin tradiționale, dar care pot să pună în valoare obiective ce altfel sunt trecute cu vederea.
Încă din Antichitate, evenimentele culturale atrăgeau un număr enorm de spectatori, din toate colţurile lumii. În Grecia Antică, în onoarea zeului Apollo au început Jocurile Pitice – întreceri sportive și muzicale, care atrăgeau participanţi şi spectatori din întreaga lume. Premiul pentru câştigător era o cunună de lauri. Balurile regale, balurile mascate care s-au desfăşurat de-a lungul diferitor perioade ale istoriei erau o altă modalitate festivă de a întruni un număr mare de persoane la un loc.
De la eveniment la brand pentru o comunitate
Ele se deschideau cu dansurile la modă: polka, polimazurka, vals, cadril şi lanciers, ceea ce este specific şi unor festivaluri actuale, cum ar fi celebrul Carnaval din Veneţia. În prezent, sunt puţini care nu au auzit despre Carnavalul de la Rio, Oktoberfest, Il Carnavale di Venezia sau de Festivalul filmului de la Cannes. Aceste evenimente care au loc anual atrag un număr impresionant de turişti şi contribuie enorm la promovarea imaginii ţării, devenind chiar branduri naţionale care au reuşit să se impună pe plan mondial. Ca ramură a turismului, evenimentele speciale sunt acum larg recunoscute ca fiind unul dintre cele mai rapide tipuri de turism aflate în creştere.
De ce este interesat turistul contemporan
Odată cu îmbogăţirea experienţei turistice s-a diversificat şi gama motivaţiilor care dirijează cererea turistică spre obţinerea de noi satisfacţii faţă de cele pe care le procură turismul de masă sau aranjamentele turistice standard. Turistul contemporan caută ceva mai mult decât simple vizite la muzeu, edificii măreţe, leneveală pe o plajă sau lângă o piscină. El este tentat să cunoască, să descopere, să exploreze noi culturi exprimate prin muzică, dans, tradiţii şi obiceiuri. Pe de altă parte, ţările care au un potenţial turistic material mai sărac şi lipsa unor obiective turistice naturale, dar înţeleg importanţa dezvoltării sectorului turismului ca ramură a economiei naţionale încearcă să atragă fluxurile turistice prin valorificarea talentelor, specificului tradiţional local, portului naţional şi a tuturor componentelor culturale. În aceste condiţii, turismul festivalier capată o nouă amploare, iar evenimentele devin din ce în ce mai diverse şi mai atractive pentru turişti.
Și România începe să exploateze acest segment. De altfel, agenda culturală a Brașovului cuprinde o varietate de evenimente care se desfășoară anual și putem vorbi de o serie de festivaluri devenite deja tradiție, de la concerte la spectacole de teatru, film sau operă. Aceste festivaluri, chiar și cele mai tinere, au dovedit că se bucură de un succes deosebit și de participare națională și chiar internațională.
Afacerile din domeniul HoReCa sunt o parte importantă a turismului, ca ramură economică. Această zonă a devenit, în ultimii ani, una dintre cele mai importante categorii de servicii a economiei globale, iar din acest punct de vedere, dezvoltarea serviciilor de acest tip este strâns legată de evoluția sa.
Turistul modern este implicat într-o măsură tot mai mare în schimbările culturale, etice și economice ce au loc, dar și în conceptul de redescoperire a „gustului local sau tradițional”. Mâncărurile locale sau specifice unei regiuni geografice ori culturi pot aduce o valoare adăugată deosebită destinațiilor turistice și contribuie în mod decisiv la competitivitatea zonei în ansamblu.
Evenimentele atrag turiștii în oraș
Reprezentanții HoReCa din Brașov au constat că numărul oaspeților care le frecventează locațiile crește cu aproximativ 20% atunci când la poalele Tâmpei se derulează un eveniment. „Apreciem foarte mult faptul că s-a îmbunătățit partea de organizare de evenimente din județul Brașov. Ne bucurăm că vedem cât mai multe evenimente care implică toate categoriile de vârstă și toate categoriile sociale. Și da, consider că pe parcursul mai multor evenimente, numărul oaspeților care frecventează restaurantele a crescut cu aproximativ 20% față de un weekend normal”, a precizat Ștefan Gleveșanu, vicepreședinte al Breslei Cârciumarilor.
În anul 2023, cea mai bună zi pentru restaurante și celelalte anexe ale turismului a fost pe parcursul evenimentului Forza ZU, după cum au constatat reprezentanții din HoReCa. Ștefan este de părere că Brașovul are nevoie de activități prin care să atragă și turiștii străini, nu doar pe cei români. „Consider că un număr mai mare de turiști străini ar aduce o imagine bună pentru turismul brașovean și, automat, o creștere economică a ariei HoReCa. De aceea, cred că Brașovul ar avea nevoie de un eveniment cu un impact la nivel național și internațional, cum ar fi Untold, Electric Castle, Neversea etc”, a explicat vicepreședintele Breslei Cârciumarilor.
Minusul vieții de noapte
De cealaltă parte, cel mai mare minus pe care îl are zona HoReCa în Brașov este lipsa vieții de noapte, nefiind o zonă accesată de antreprenorii din Brașov. Totuși, fiecare „cârciumar” încearcă să aibă o strategie pentru a-și menține clienții aproape, dar mai ales pentru a le oferi turiștilor o experiență altfel. „Strategia noastră este continuitatea din punct de vedere al calității produselor și un raport calitate – preț corect. În toate locațiile noastre avem o strategie pe termen mediu spre lung și ne dorim creștere controlată, pe care să o putem gestiona cât mai bine”, a încheiat Ștefan Gleveșanu.