Familia de fermieri braşoveni Cățean a reuşit să devină un etalon pentru agricultura din România, având expunere şi pe plan internaţional. Au început în 1998 cu o moștenire de la bunici, de 30 de oi, o vacă şi un cal, iar acum au 100 de vaci din rasa Bălțată Românească, 1.500 de oi din rasele Țurcană și Țigaie, dar și cai de rasă, încurajând perpetuarea raselor locale.
Cu o tradiţie de aproape 300 de ani în creşterea oilor, cei trei fraţi, cu origini din două neamuri mari de ciobani din Ţara Bârsei, au pus, la Rotbav, bazele unei afaceri ce a devenit, în scurt timp, nu numai profitabilă, ci şi exemplu pentru investitorii în domeniul agricol și al creșterii animalelor. Ferma Cățean deține în prezet 150 ha de teren arabil și 200 ha de pășuni cu înaltă valoare naturală (HNV), care sunt începând din 2020 și certificate ecologic. Fiind o fermă integrată, are capacitatea de a produce aproximativ 90% din materia primă necesară creșterii animalelor (fân, lucernă, porumb, grâu), dar și pentru obținerea unui lapte de o calitate deosebită pe care apoi îl prelucrează pentru obținerea de brânzeturi: telemea de vacă, telemea de oaie, caș, urdă dulce, cașcaval maturat, telemea maturată, brânză de burduf, brânză în scoarță de brad, caș și cașcaval afumat.
O afacere solidă
Pentru că a studiat marketing, George Căţean a pus în aplicare o parte din cunoştinţele acumulate, construind, astfel, o afacere foarte solidă. Cei trei fraţi, George, Silviu și Ionuț, au reuşit să aibă clienţi fideli, dar şi un sistem de comercializare bine pus la punct. Acum, rețeaua lor de distribuție include un magazin propriu, situat în incinta Galeriilor Orizont 3000, magazinul ȘMAG, înființat printr-un proiect cu finanțare obținută de la Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, situat în ansamblul ISARAN din cartierul Tractorul, dar și un sistem de livrare la domiciliu. De altfel, produsele fermierilor brașoveni ajung și pe „insula producătorilor” din rețeaua Carrefour, în orașele Brașov, Ploiești, București (Carrefour Orhideea), precum și în magazinul din incinta AFI Brașov. „Nu am introdus pe piață sortimente noi de produse, preferând să identificăm acei producători cu care ne putem asocia sau cu care putem dezvolta parteneriate pentru a diversifica oferta de produse, precum Asociația Producătorilor de Produse Tradiționale Brașov sau Ograda, dezvoltat împreună cu La Ceaun. Am reușit să obținem, în schimb, noi recunoașteri la nivel internațional ale calității brânzeturilor noastre și am participat la evenimente care susțin și promovează hrana sănătoasă”, ne-a destăinuit George.
Produse premiate peste hotare
Brânzeturile „Ferma Cățean” au câștigat premii la nivel european precum „O stea de Aur” pentru brânza de burduf, acordată de Institutul pentru Gust și Calitate Bruxelles, medalie de bronz pentru telemeaua proaspătă și premiul special al juriului pentru telemeaua maturată din partea International Taste Award. „De asemenea, facem parte din mișcarea internațională Slow Food și promovăm conceptele acesteia de Bun, Curat și Just – hrana gustoasă, produsă într-o manieră prietenoasă cu mediul și la un preț echitabil, atât pentru producător, cât și pentru consumator -, dar și din identitatea gastronomică și culturală a Țării Bârsei”, a adăugat fermierul brașovean.
Un hub gastronomic la Rotbav
Criza sanitară i-a determinat pe fondatorii fermei să caute noi metode de a ajunge la clienții care obișnuiau să se aprovizioneze cu produsele tradiționale de la diverse evenimente și târguri. „Una dintre soluțiile găsite a fost crearea unui sistem de preluare a comenzilor online și livrarea acestora la adresa consumatorului, în condiții de siguranță deplină. Pe de altă parte, unul dintre proiectele la care țineam și pe care a trebuit să îl suspendăm a fost Ograda, o băcănie ce oferea și posibilitatea de a gusta din produsele vândute, dezvoltat de către partenerii noștri de La Ceaun”, a explicat antreprenorul.
De altfel, Ferma Cățean continuă să își livreze produsele și în unele restaurante sau bistro-uri din Brașov, iar pentru viitor este luată în calcul o cooperare cu Breasla Cârciumarilor din Brașov, „care are deja câteva proiecte faine pentru sectorul HORECA. Avem în plan pentru 2021 să dezvoltăm la Rotbav un hub gastronomic”, a adăugat George.
În ceea ce privește planurile de dezvoltare, frații Cățean își propun să deschidă mai multe magazine proprii, primul în imediata vecinătate a fermei pentru a permite celor ce tranzitează Rotbavul, și nu numai, să deguste produsele, dar și să poate rămâne la masă. „Dorim să creștem așa cum se cuvine afacerea noastră de familie pentru a deveni nu doar un model, ci și pentru a dezvolta armonios zona noastră. Totodată, din 2017 ferma noastră este un deschisă și pentru vizite cu rol educativ și vrem să continuăm și în această direcție. Sunt preocupați de viitor și de ambițiile pe care Uniunea Europeană le are pentru următorii 10 ani”, a punctat George Cățean.