Agenția Metropolitană Brașov, împreună cu partenerii săi – Agenția de cercetare de piață BrandBerry și revista economică fwdBV, a lansat astăzi studiul „Cele mai admirate branduri – Brașov 2016”.
Studiul are la bază dorința implicării Agenției Metropolitane în crearea unui nou brand al Brașovului. „Acest studiu a fost conceput în vederea creării unui nou brand al Brașovului. Am vrut să vedem de unde plecăm, ce știu brașovenii, ce cunosc și de aici să dezvoltăm noul brand. Avem un punct de plecare pentru a crea un brand al Brașovului, iar acest lucru ne va ajuta să definim cât mai bine brandul Brașovului. Brașovul în sine este un brand, dar trebuie să vedem cum îl promovăm și cum îl punem în valoare”, a declarat Dragoș David, directorul Agenției Metropolitane Brașov.
La studiu au participat 1.100 de respondenți. „Pentru oricare dintre secțiunile studiate de noi, de la un top general, la băuturi, cafea, răspunsurile au fost libere, nu s-au citit variante de răspuns. Se regăsesc printre nominalizări și nume care nu sunt atât de cunoscute. Pe primele locuri sunt nume cunoscute, dar în aceste topuri apar și oameni și companii care nu sunt cele mai vizibile, dar fac o treabă bună, iar acest lucru este validat și de către brașoveni”, a explicat Romulus Oprică, director al Agenției BrandBerry. Acesta a mai explicat faptul că un brand puternic înseamnă o identitate puternică. „Un brand al unui oraș se adresează în primul rând locuitorilor săi și topul acesta arată ce avem la momentul actual, care sunt companiile, brandurile pe care le avem, și pe acest «avem» trebuie să construim «cine suntem». Acest top e o piatră de temelie”, a punctat Romulus Oprică.
Un top creat de specialiști în branding
„Topul brandurilor iubite de brașoveni” este primul studiu de acest gen realizat în Brașov. „Un astfel de top nu exista până acum în Brașov. Ne dorim ca acest studiu să fie continuat și în anii următori, pentru a vedea cât investesc firmele în proprie imagine, cât de mult doresc să fie cunoscute și cât pun accent pe acest segment al existenței lor – imaginea”, a declarat Ovidiu Vrânceanu, redactor șef al publicației fwdBV și al site-ului BizBrașov.ro. „fwdBV a apărut pe piață în luna mai ca o platformă de afaceri. Ni s-a părut interesant să creăm această ediție dedicată brandurilor brașovene. Am contactat și specialiști în branding care au explicat cum se construiește un brand și cum i se dă valoare”, a completat Marian Gîlea.
Unul dintre specialiștii care au contribuit la acest număr al revistei, explicând modul în care se construiește un brand este Răzvan Pătrașcu, directorul Agenției de branding Firestarter. „M-am axat pe rolul strategic al brandului. Brandul e o consecință a unei acțiuni continue, nu al uneia imediate, de moment. Totuși, în România, brandurile au o valoare a notorietății, nu una economică, cum se întâmplă în țările evoluate din punct de vedere economic”, a explicat Pătrașcu.
În revistă veți putea găsi alături de topul general al brandurilor brașovene, și topuri ale unor categorii – industrie, producători de carne, procesatori de lapte, centre comerciale, media, evenimente, restaurante, cafenele, bere, vin, bănci, fermacii etc, dar și un top al celor mai cunoscute personalități ale Brașovului.
Primele branduri ale Brașovului sunt, potrivit studiului:
- Avantgarden
- Sergiana
- Biserica Neagră
- Allview
- Aro Palace
- Prodlacta
- Bere Ciucaș
- Ciocolata Poiana
- Dacia Plant
- Tractorul
Detalierea topurilor, pe fiecare categorie din acest studiu, a fost publicată în ultimul număr al revistei economice fwdBV, de unde veți putea afla care sunt cele 100 de branduri care-I reprezintă pe brașoveni sau care sunt cele mai îndrăgite personalități ale acestora. Studiul realizat de Forward Brașov, împreună cu agenția Brandberry, scoate în evidență faptul că, deși multe dintre branduri sunt dispărute – gen Tractorul, Rulmentul, Steagul Roșu – sunt încă vii în memoria colectivă.
În general, topul reflectă modul în care brandurile sunt promovate în media. Majoritatea investesc sume importante pentru a fi vizibile și pentru a rămâne în memoria brașovenilor. Așa se explică cum de primele locuri sunt ocupate de două branduri relativ tinere – Avantgarden și Sergiana. Și mai interesant este faptul că Biserica Neagră este primul brand necomercial reținut de memoria colectivă.
Cum a fost realizat de fapt studiul
Studiul a înglobat peste 650 de ore de colectare de date și analiză a acestora. Respondenții au fost rugați să indice, pe categorii, câte trei branduri pe care le apreciază / iubesc, fără ca operatorii de teren să le sugereze opțiuni. Toate răspunsurile date de subiecți au fost recodate și analizate astfel încât să genereze un top al opțiunilor exprimate: primul răspuns a fost creditat cu 100 de puncte, al doilea răspuns a fost creditat cu 66 de puncte iar al treilea răspuns a fost creditat cu 33 de puncte. Punctajul final îl reprezintă media aritmetică a tuturor variabilelor menționate de respondenți. Există cazuri în care unele branduri au fost nominalizate de mai multe ori, dar au un punctaj mai mic decât altele, care au fost nominalizate de mai puține ori. Acest lucru semnifică faptul că acele branduri au o notorietate mai mare, dar o afinitate mai mică.
Credit foto: Andrei Paul