Demersurile în vederea încheierii unui parteneriat între Consiliul Județean Brașov și Primăria Brașov pentru continuarea proiectului aeroportului au demarat de mai bine doi ani, cele două entități votând încă de atunci și o asociere de principiu.
Pentru a intra „în joc”, municipalitatea a solicitat autorităților județene să determine cu exactitate cheltuielile efectuate până acum, dar și care este valoarea lucrărilor care au mai rămas de efectuat, pentru a ști la ce se înhamă. Parteneriatul nu funcționează nici în ziua de astăzi, ținând cont că studiul de fundamentare care va analiza situația actuală şi variantele posibile pentru finanțarea, finalizarea şi operarea Aeroportului Brașov este încă în stadiu incipient.
Primăria așteaptă dimensionarea proiectului
Primarul Brașovului, George Scripcaru, a subliniat că un pas important pentru concretizarea proiectului este în primul rând includerea lui într-o strategie de dezvoltare, respectiv demersul recent de declarare a proiectului de importanță regională, la nivelul Agenției de Dezvoltare Regională Centru. Odată cu acest demers, aeroportul poate fi inclus și în Master Planul Național de Transport, un document programatic foarte important, care poate să ducă Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav pe o lista de proiecte strategice prioritare. „Ce am putut din punct de vedere procedural, am făcut, respectiv să existăm într-o strategie regională. Dacă nu ești inclus într-o astfel de strategie nu exiști, este doar un proiect al județului și atât. Acest demers trebuia făcut de la început, dar este bine că măcar acum avem o foaie de parcurs”, a explicat primarul.
La momentul de față, cel puțin din punct de vedere procedural, Primăria Brașov nu se poate implica în proiect, atâta timp cât este un proiect derulat exclusiv de către Consiliul Județean. Un pas pe care l-a făcut însă municipalitatea brașoveană a fost acela de la include investiția în Planul de Mobilitate Urbană al Brașovului. Primarul a subliniat importanța construcției acestui obiectiv în contextul în care și oficialii străini care au ajuns la poalele Tâmpei s-au interesat de stadiul investiției. „Am discutat cu mulți oficiali străini despre proiect și erau interesați, în primul rând pentru că ajungeau cu greu până la Brașov pe DN 1, astfel că mă întrebau dacă nu avem altă soluție. Am discutat și cu un consultant de la Lufthansa, dar nici acesta nu se poate implica atâta timp cât nu avem o chestiune clară. Acum se merge pe un drum bun, Consiliul Județean derulează acești pași de clarificare. După ce se ajunge în faza respectivă, se va ști foarte clar care va fi evaluarea din punct de vedere financiar a investiției, luând în calcul ce s-a făcut, ce mai este de făcut și câți bani mai sunt necesari. În vederea concretizării acestui parteneriat, atât noi, cât și Consiliul Județean avem o comisie constituită, iar după ce avem dimensionarea proiectului, putem discuta concret, ce s-a făcut, ce mai este de făcut și cum facem mai departe”, a spus primarul.
O idee păguboasă
George Scripcaru este de părere că proiectul a bătut pasul pe loc în special din cauza faptului că a fost folosit în scop politic. „Când au vrut să justifice o neputință, au dat vina pe altul. Să folosești acest proiect doar politic este o idee păguboasă, iar cât timp nu va fi scoasă din mintea unora, va crea o impresie falsă. Nu putem zice că nu ne dă Guvernul bani, atâta timp cât este un proiect privat, o inițiativă proprie a județului. Nici municipiul Brașov și nici Guvernul nu se pot implica, nu pot da bani, atâta timp cât nu este un cadru stabilit, nu este un înscris într-o strategie națională de dezvoltare”, consideră primarul Brașovului.
Acesta a precizat că Primăria Brașov așteptă acum decizia Consiliului Județean cu privire la modul de continuare a proiectului, arătându-și totodată disponibilitatea de a se implica. „Și în acest proiect este ca în cazul construcției unei case. Municipalitatea s-ar implica dacă ar ști cât de mare este «casa» și cât costă. Trebuie să decidem cum facem aceasta casă. O facem etapizat, întâi folosim parterul și restul lăsăm la roșu? Atunci dacă ni se mărește familia, vin musafiri, mai creștem, facem și etajul, dacă tot creștem continuăm și cu etajele 2, 3 și facem și mansarda. Este și varianta să facem totul de la început, însă costurile diferă. Trebuie să faci o analiză, un studiu, să știm raportul cheltuielilor în investiție, apoi în întreținere. Deocamdată nu am primit un asemenea studiu care să ne spună exact sumele cheltuite și ce urmează”, a punctat George Scripcaru.
„Nu putem intra cu forța peste CJ”
Pentru a se putea implica din punct de vedere financiar în acest obiectiv, municipiul trebuie să devină partener al CJ Brașov într-o structură asociativă, să participe financiar, dar și să decidă, a subliniat primarul. Acesta a precizat că în cazul în care se decide asocierea, municipiul Brașov are capacitatea financiară de a susține proiectul. „Am dimensionat împrumutul cu BERD, tocmai pentru a avea bonitatea pe acest proiect. Analiza făcută de Fitch ne spune că avem o capacitate și bonitate solidă, dar nu putem intra cu forța peste Consiliul Județean. Dacă se va decide asocierea, vom lua consultanță din punct de vedere juridic și specialiștii ne vor spune exact cum ne vom implica, cum ne responsabilizăm. Nu ne putem raporta la o sumă pe care Primăria să o investească, atâta timp cât nu ne raportăm la un întreg. Dacă finalizăm negocierile cu BERD pentru un împrumut de 20 de milioane de euro pentru transport, avem pragul pentru a ne putea implica și în proiectul aeroportului”, a conchis primarul Brașovului.