Deși visul său era să meșterească la computere, din reorientarea spre un alt domeniu a avut numai de câștigat, iar din 2009 conduce un business de milioane de euro.
Visul său era să facă o carieră în domeniul IT, astfel că după liceu a ales să se specializeze în mecatronică în cadrul Universității Transilvania. Îi plăcea foarte mult să fie „doctor de calculatoare”, iar încă din anul III de facultate părea că și-a împlinit visul, angajându-se la o companie de profil .
Nicolae Jurca a intrat în „câmpul muncii“ în anul 2002, la vârsta de 21 de ani. „Am găsit un anunț de inginer service la Ultra Pro Computers și m-am prezentat imediat la interviu. Nu am fost angajat ca inginer, ci pe partea de vânzări, însă tot timpul eram pe lângă colegii care reparau calculatoarele, fiindcă asta mă pasiona atunci”, spune Nicolae. S-a dovedit însă că are fler în domeniul vânzărilor și a fost promovat în funcția de area sales manager. A urmat repede o nouă promovare care a însemnat de fapt mutarea sa la București pentru a se ocupa de 9 magazine ale companiei din țară. Viața în Capitală nu i-a plăcut însă deloc. „Timpul mort petrecut în trafic, veșnica aglomerație și stilul alert de viață în general, nu au fost neapărat pe placul meu. Perioada petrecută în Bucuresti a fost de aproximativ un an, ulterior luând decizia să ma întorc in Brașov. Odată cu schimbarea orașului am luat decizia să schimb și domeniul de activitate”, mărturisește Nicolae Jurca.
Cum a ajuns în fruntea Optiplaza
A început să-și caute de lucru în orașul său natal, iar prin intermediul unei agenții de recrutare, în 2007, a ajuns la interviu pentru un post la o firmă din Brașov, Optiplaza. „În urma interviului am decis să fac primii pași în domeniul opticii medicale. Schimbarea nu a fost una fundamentală mai ales că discutam la bază, tot de retail”, ne-a povestit Nicolae despre primul pas în acest domeniu.
„Schimbarea nu a fost una fundamentală mai ales că discutam la bază, tot de retail”
La acel moment, Optiplaza era o firmă în plină expansiune, cu ceva mai mult de 10 magazine, cu o cifră de afaceri de aproape 2 milioane de euro și în care lucrau 50-60 de persoane. Firma Optiplaza opera la acel moment magazine sub două denumiri, Optiplaza (adresat segmentului premium) și Plusoptic (cu focus pe raportul calitate/preț), Nicolae Jurca fiind numit brand manager al magazinelor Plusoptic.
A urmat o perioadă de expansiune a firmei. La sfârșitul anului 2008, rețeaua număra nu mai puțin de 35 magazine. „A fost o perioadă extrem de dificilă din punct de vedere logistic, în primul rând din cauza numărului mare de magazine deschise dar mai ales din cauza timpului scurt între inaugurările de centre comerciale, unde noi am deschis majoritatea magazinelor” a explicat Nicolae.
Numirea lui Nicolae Jurca în funcția de director general al Optiplaza a venit în 2009, în plină criză financiară. „Costurile fixe deveniseră o adevărată piatră de moară în această perioadă când vânzările scădeau. Am făcut restructurări, am închis magazine neprofitabile și am limitat deschiderile de noi magazine. De altfel, până la sfârșitul anului 2011, numărul de magazine a rămas constant, deschiderile de noi magazine compensând închiderea magazinelor cu probleme”, a spus Nicolae.
În 2010, cu sprijinul companiei, Nicolae Jurca a început un curs de perfecționare în managementul afacerilor al Universitatea București, unde universitatea americană Tiffin oferea un program MBA. „Cei doi ani cât a durat acest program au fost o perioadă dificilă. De luni până vineri eram la serviciu, iar sâmbăta și duminica eram la școală și practic nu mai aveam deloc timp liber. Nu am regretat însă, fiindcă am învățat multe, cel mai mult de la interacțiunea cu ceilalți colegi, directori în diferite companii. Am învățat unii din experiența altora, fiindcă sistemul de învățământ american se bazează pe partea practică. Atunci am avut o revelație cu privire la diferența dintre sistemul de învățământ american și cel românesc, ținând cont că în facultate învățasem după unele manuale tipărite în anii ’70”, a subliniat tânărul brașovean.
De la pierderi, la profit
Pentru Optiplaza, perioada 2009-2011 a fost una de stagnare, cu pierderi financiare și probleme de cash-flow. Compania condusă de tânărul brașovean a reușit însă să treacă peste perioada de criză, iar în perioada 2012–2013 a început să deschidă noi magazine, în contextul creșterii pieței de retail. La mijlocul anului 2016, Optiplaza a ajuns la 40 de magazine în toată țara care funcționează sub trei denumiri: Optiplaza, Optica Express și Plusoptic.
„Optiplaza are în prezent 250 de salariați”
„Dacă 2009 a fost anul cu cele mai mari pierderi pentru Optiplaza, în ultimii ani compania a redevenit profitabilă, iar cifra de afaceri a crescut semnificativ de la 4,3 milioane de euro, în 2011, la 7,8 milioane de euro, în 2015. Primul an cu profit a fost 2013 și recuperăm în continuare”, a precizat Nicolae Jurca. Nu în ultimul rând, în ceea ce privește numărul de angajați, acesta a crescut constant până la nivelul de acum, de peste 250 de salariați.
O gură de oxigen pentru retail
Măsurile adoptate de Guvern în ultima perioadă, cum ar fi scăderea TVA-ului sau creșterea salariilor bugetarilor, au avut un rol important în dezvoltarea retail-ului și a consumului în general, crede Nicolae Jurca. „Aceste măsuri au lăsat mai mulți bani în buzunarul clientului. Pot spune ca noi nu concurăm într-un mod direct doar cu jucătorii de pe piața de optică, ci cu toți retailerii. De fapt, toți retailerii se luptă pentru acel surplus de bani care a rămas în buzunarul fiecăruia. Tocmai din acest motiv punem un foarte mare accent pe fidelizarea clienților și în special pe calitatea produselor și a serviciilor oferite în magazinele noastre. Optiplaza oferă diferite instrumente de fidelizare a clienților, cum ar fi «Cardul Smart» care oferă reduceri nu doar în magazinele noastre, cât și la alți parteneri înrolați în programul de fidelizare”, ne-a destăinuit Nicolae.
Planuri de viitor
Optiplaza își îndreaptă privirea spre un nou mod de expansiune, francizarea, având deja deschise două magazine în franciză, unul în Brașov, iar celălalt în Timișoara. „Franciza este o variantă foarte bună de dezvoltare, iar în perioada imediat următoare vom avea un departament care se va ocupa special de acest segment”, ne-a destăinuit directorul Optiplaza.
„Avem în vedere noi investiții: în acest an vom deschide un magazin în Târgu Jiu și alte două magazine în centrul commercial Park Lake din București, fiindcă există tendința de reorientare spre magazinele din mall de la magazinele de stradă, după o perioada scurtă în care comerțul stradal părea să câștige teren. De exemplu, magazinul pe care l-am deschis în Coresi Shopping Resort din Brașov a ajuns în numai șase luni la un nivel de încasări comparabil cu cel de pe strada Mureșenilor, care are deja o istorie de 11 ani. Cred că prezența în centre comerciale este pentru noi un real avantaj”, spune Nicolae Jurca.
O altă misiune a lui Nicolae Jurca pentru acest an este rebranduirea magazinelor Plusoptic, toate magazinele care poartă acest nume urmând să devină până la finele anului Optica Express, iar la sigla acestora se va adaugă și brandul Optiplaza, tocmai pentru a se sublinia ideea de grup.
Înapoi spre comunitate
În anul 2014, la inițiativa unui grup de angajați ai firmei Optiplaza, a fost înființată Asociația non-profit Optiplaza, cu scopul de a oferi soluții la problemele de vedere ale oamenilor cu o situație financiară dificilă. În mai puțin de doi ani, Asociația Optiplaza a organizat consultații optometrice pentru peste 1.000 de persoane, majoritatea din cămine de bătrâni, oferindu-le ochelari de vedere complet gratuit.
Optiplaza este și un susținător de nădejde al evenimentelor culturale de la poalele Tâmpei implicându-se în susținerea acestora. Optiplaza este în mod constant sponsor al celor mai importante evenimente culturale din Brașov: Săptămâna Comediei, Dracula Film Festival, Love Story sau Brașov Jazz & Blues.