Sectorul HORECA din Brașov a generat în 2015, ultimul an de raportare, afaceri de 741,75 milioane de lei (165,5 milioane de euro), în creștere cu o treime față de anul anterior, când afacerile din acest sector se ridicau la 558,80 milioane de lei.
Primele date de la nivelul lui 2016 arată o creștere cel puțin a numărului de turiști cu peste 16%, până la 1,114 milioane de persoane. Acest lucru se va vedea și în creșterea veniturilor, operatorii din turism așteptându-se la creșteri de peste 20%, apropiindu-se tot mai mult de un miliard de lei.
Firmele care operează în domeniul restaurantelor au avut un business de aproape 300 de milioane de lei – 295,72 milioane de lei (aproximativ 66 de milioane de euro), o creștere cu 56% față de business-ul atins în anul anterior, de 189,44 milioane de lei.
În ceea ce privește hotelurile, acestea au avut afaceri 257,99 milioane de lei (57,33 milioane de euro), o creștere de 40%, față de anul anterior. Avansul vine atât pe fondul creșterii numărului turiștilor, cât și pe cel al adaptării tarifelor, precum și al tentativei de „înălbire” a turismului, unde se înregistrau foarte multe cazări nefiscalizate în ultimii ani.
Cea mai redusă creștere s-a înregistrat în sectorul cafenelelor, de 24,2%, până la 73,25 milioane de lei (aproximativ 16,3 milioane de euro), arată datele puse la dispoziție de Camera de Comerț și Industrie pe baza bilanțurilor depuse companiile din domeniul HORECA la finele lui 2015.
Turiștii străini au cheltuit în Brașov, anul trecut, peste 95 de milioane de euro
Turiștii străini au cheltuit anul trecut în Brașov peste 426 de milioane de lei (mai mult de 95 de milioane de euro), arată calculele realizate după datele oferite de Institutul Național de Statistică (INS).
Circa 2,47 milioane de turişti străini s-au cazat în România în 2016 şi au cheltuit în total 5,92 miliarde lei (1,32 miliarde euro), ceea ce înseamnă o medie de 2.398 lei (534 euro) de persoană, potrivit datelor publicate de INS.
Numărul turiștilor străini cazați în Brașov a urcat anul trecut cu 12,9%, până la aproape 178.000 de persoane. Cei mai mulți turiști străini au provenit anul trecut din Germania – 25.932 de persoane, Israel – 23.549, Polonia – 11.649, Italia – 10.673 și Spania – 10.116 de persoane.
Potrivit raportului INS, turiştii străini veniţi pentru afaceri, congrese sau conferinţe au reprezentat 57,6% din total în 2016. Călătoriile în scop particular, în care sunt incluse vacanţele, sesiunile de cumpărături, evenimente culturale şi sportive, tratamente medicale, vizitarea prietenilor şi rudelor sau doar tranzit, au reprezentat 42,4% din numărul total de turişti străini, din care vacanţele au avut o pondere de 61,4%.
Peste jumătate dintre cheltuielile pentru afaceri (52,7%) au fost repartizate pentru cazare, 92,3% dintre turişti preferând mic dejunul inclus. Turiştii au mai cheltuit 17% din bani în restaurante şi baruri, iar 11,7% au fost pentru cumpărături.
Din totalul cheltuielilor pentru cumpărături, peste o treime – 37,6% – au fost pentru alimente şi băuturi, iar 35,6% pentru cadouri şi suveniruri.
Turiştii străini veniţi cu afaceri au dat 55,1% din banii pe transport către închirierea de autoturisme, iar cheltuielile pentru accesul în parcuri de distracţii, târguri, cazinouri, săli de jocuri mecanice au reprezentat 54% din totalul cheltuielilor pentru recreere.
Peste jumătate – 51,7% – dintre turiştii străini veniţi în România şi-au organizat sejurul prin agenţii de turism, iar 30,5% pe cont propriu.
Totodată, trei sferturi dintre aceştia au călătorit cu avionul, în timp ce 14,3% au venit cu autoturismele proprii, mai arată statisticile oficiale.
Statisticile anterioare arată că, în ultimii anii, numărul turiştilor străini în România a crescut rapid, la 1,71 milioane în 2013, 1,91 milioane în 2014, 2,23 milioane în 2015 şi 2,47 milioane în 2016.