Un proiect imobiliar trebuie adaptat și nevoilor de colectare a deșeurilor viitorilor locatari. Pentru locuințele recent date în folosință, o cantitate însemnată de deșeuri reprezintă, de fapt, deșeu reciclabil, ce poate fi valorificat și reintrodus în procesul de producție, însă în lipsa unui dialog cu operatorul de salubritate, reciclabilele se pierd sau ajung depozitări necontrolate.
Populația Brașovului a crescut vizibil odată cu dezvoltarea imobiliară a orașului. Acest lucru a devenit evident și la capitolul salubritate. Astfel, dacă în 2013, compania Comprest deservea 85.000 de utilizatori, în prezent înregistrează o creștere de 27% și colectează deșeuri de la aproximativ 110.000 de persoane, agenți economici, persoane fizice și instituții publice.
„Cantitatea de deșeuri generată de comunitățile locale din sectorul deservit de societatea noastră este influențată de densitatea populației, dar și de sistemul de colectare pus la dispoziție de către municipalitate. De exemplu, pentru comunitățile unde sunt amplasate recipiente destinate colectării fracțiilor reciclabile tip clopot sau platforme inteligente – ecoinsule sau platforme îngropate, volumul de deșeuri menajere reziduale înregistrează o scădere față de condominiile ce au în dotare doar recipiente destinate fracțiilor reziduale. În zonele unde există unități locative destinate persoanelor non-familiale, cum este de exemplu zona veche a cartierului Tractorul, volumul deșeurilor este mai crescut, astfel că și platformele de colectare, dotarea existentă și graficul sunt adaptate unui număr ridicat de utilizatori”, a explicat directorul general al companiei, Alexandru Tănase.
Dialogul necesar între dezvoltator și salubrist
Acesta consideră că unul dintre aspectele ce au cel mai însemnat impact asupra succesului proiectelor imobiliare ar fi și dialogul cu operatorul delegat pentru colectarea deșeurilor încă din faza de proiect. „Serviciul de salubrizare este un serviciu public, ce se bazează pe principii de protecție a mediului și de menținere a echilibrului ecologic al mediului înconjurător. Astfel, comparând dezvoltatorii ce au solicitat viziunea salubristului, față de cei ce au notificat operatorul ulterior dării în folosință a unităților locative, înțelegem că o bună colaborare între părți aduce doar avantaje tuturor actorilor, ce contribuie la reușita dezvoltării. Experiența salubristului va fi un plus-valoare în adaptarea proiectului de construcție cu scopul optimizării investițiilor, implementării unor sisteme sustenabile de colectare ce vor performa și în viitor, precum și eficientizării spațiului destinat serviciilor publice, prin amplasarea punctului de colectare într-o zonă accesibilă utilizatorilor, dar și operatorului”, a explicat directorul Comprest.
În activitatea de zi cu zi, reprezentanții companiei spun că au întâlnit o serie de dezvoltatori care nu au înțeles sistemul, respectiv cum se face arondarea la o platformă, cum trebuie adaptată dotarea și frecvența la numărul de utilizatori deserviți sau ce sistem de colectare este cel mai potrivit pentru fiecare condominiu. Acest lucru conduce, din nefericire, la depozitări necontrolate de deșeuri, suprasolicitarea platformelor îngropate sau defecțiuni ale acestora. Toate pot fi însă prevenite cu o bună colaborare între operatorul delegat și dezvoltator, subliniază Alexandru Tănase.
Ce soluții sunt pentru a reduce cantitatea de deșeuri?
România produce, în medie, peste 3 milioane de tone de deşeuri de construcţii anual, reprezentând aproximativ 40% din totalul deşeurilor generate în fiecare an în ţară, notează o analiză a companiei de construcţii şi dezvoltare logistică Masterbuild Property Developer & General Contractor. Reprezentanţii companiei brașovene spun că deşeurile din construcţii, care ar putea fi valorificate în proiectele de infrastructură prin reutilizarea sau reciclarea acestora, ajung de cele mai multe ori la groapa de gunoi şi nu sunt exploatate la capacitatea lor maximă, irosindu-se astfel un potenţial ridicat de eficientizare a costurilor.
Deșeuri reciclabile care se pierd
De altfel, din experiența operatorului de salubritate Comprest, pentru locuințele recent date în folosință, o cantitate însemnată de deșeuri reprezintă, de fapt, deșeu reciclabil, ce poate fi valorificat și reintrodus în procesul de producție. Însă, din nefericire, mare parte din aceste deșeuri ajung să fie abandonate pe domeniul public, astfel că dintr-o resursă ajung un deșeu nevalorificabil. „De aceea, una dintre soluțiile pe care le încurajăm este aceea de a precolecta deșeurile generate și a avea în vedere dotarea de către dezvoltator/autoritatea contractantă a fiecărui punct de colectare cu recipiente destinate fracțiilor reciclabile. Drept rezultat, cantități tot mai ridicate de deșeuri vor fi deviate de la depozitare. Însă, nici măsuri precum reducerea volumului de deșeuri sau reutilizarea produselor a căror viață mai poate fi prelungită nu sunt inutile și trebuie să fie însușite de către un număr tot mai mare de utilizatori. Fiecare dintre noi este un pion important pe tabla de joc a reciclării, fiecare mișcare făcută poate aduce succesul în lupta cu devierea de la depozitare a deșeurilor ce ar putea fi reciclate”, a punctat directorul Comprest.
„Reci-dicționarul” pentru a reduce cantitatea de deșeuri
În vederea creșterii de cantități de deșeuri reciclate, operatorul de salubritate a derulat și derulează o serie de investiții. Una dintre acestea vizează achiziția de autoutilitare destinate colectării exclusive a fluxului de ambalaje de la agenții economici. „Aceste mașini specializate vor determina creșterea gradului de materiale reciclabile reîntoarse în circuit. Odată implementat sistemul, materialul reciclabil prezentat spre colectare, în general în amestec, va fi mai ușor de sortat și, deci, de atins indicatori de performanță mai ridicați în ce privește valorificarea și reciclarea. De asemenea, parcul auto, dar și graficele de colectare au fost îmbunătățite în scopul colectării fracțiilor reciclabile separat, în acord cu obligațiile legale ce au rezultat din contractul de sortare intrat recent în vigoare, începând cu data de 1 ianuarie 2024. Astfel, de la această dată, în municipiul Brașov, colectarea fracțiilor reciclabile se realizează în zile diferite, conform graficelor de colectare puse la dispoziție pe site-ul operatorului: www.comprest.ro/info. Iar pentru vizualizarea informațiilor ce ne ajută să colectăm corect deșeurile, stă la dispoziție Reci-dicționarul, de pe pagina: www.comprest.ro/reci-dictionar”, a explicat directorul Comprest SA.
Pe de altă parte, compania pune la dispoziția utilizatorilor informații constante despre colectarea separată corectă a deșeurilor, precum și despre zilele de colectare, pe paginile de socializare și pe pagina web a operatorului. În plus, Comprest a susținut diferite campanii de informare desfășurate în unitățile de învățământ și, etapizat, în diferitele zone din aria de delegare a operatorului.
O dezvoltare continuă a companiei
De asemenea, de-a lungul timpului, operatorul a considerat imperios necesar și a investit în personal calificat și echipamente tehnologice ce contribuie la dezvoltarea și completarea cerințelor exigente ale pieței. Din acest motiv, cifra de afaceri a crescut constant, fără variații nesustenabile. „Spre exemplificare, din anul 2008 a fost un trend crescător, de la 25.000.000 de lei, la 55.382.954 de lei în 2015. Dezvoltarea companiei a continuat să susțină trendul ascendent și în anii ce au urmat, astfel că și anul 2020, și anul 2021 au adus cifre de afaceri de peste 100 de milioane de lei, ajungându-se treptat la o valoare de peste 130 de milioane de lei în anul 2023. În tot acest interval de timp, parcul auto al companiei a fost constant îmbunătățit, odată cu modificarea sistemelor de colectare – vorbim în anul 2024 de ecoinsule, de platforme îngropate în cartierele noi, toate acestea necesitând flexibilitatea operatorului și însușirea unei perspective sustenabile asupra activității”, a precizat Alexandru Tănase.
Acesta a adăugat faptul că noi investiții sunt în plan, însă acestea sunt strâns legate de deciziile autorității contractante, respectiv de decizia acesteia de a delega serviciul de salubrizare pe o perioadă mai scurtă sau mai lungă. „Pentru licitația ce urmează a avea loc în Brașov, autoritatea publică locală are în vedere delegarea noului contract pe o perioadă de opt ani, contract ce va atrage după sine investiții mult mai însemnate față de o delegare simplă. Acestea vor însemna, indubitabil, alocarea unor resurse financiare însemnat mai mari, dar pe care compania și le va putea acoperi. Luăm în considerare și progresul tehnologic, astfel că toate aceste dotări tehnice, fiind necesare unei perioade contractuale mai lungi, vor presupune alinierea la noile tehnologii, motiv pentru care am considerat importantă conectarea cu furnizorii de top ai celor mai bune soluții în managementul deșeurilor, furnizori ce sunt pregătiți să ne consilieze și să ne susțină pe toată perioada contractuală”, a adăugat directorul Comprest.
Deși punctul central al activității companiei este reprezentat de către comunitatea brașoveană, Comprest este pregătită și pentru o eventuală extindere a domeniului de interes la nivel teritorial, fără însă a adopta o politică agresivă față de concurență. „Istoria bogată a societății Comprest este caracterizată de progres constant, dar și de adaptabilitate, motiv pentru care suntem deschiși la desfășurarea de activități conexe serviciului de salubrizare/colectare, precum și extinderea spre alte domenii specifice industriei”, a încheiat directorul companiei.