Brașoveanul Marius Popescu a ajuns să lucreze la Twitter încă din timpul facultății, iar în prezent este software engineer la Facebook. Acesta dorește să capete abilități de leadership și de conducere a unei organizații și peste 5 ani se vede întors în România, având propriul său start-up.
Marius Popescu a absolvit Colegiul Național de Informatică „Grigore Moisil”, iar studiile universitare le-a urmat în Marea Britanie la The University of Manchester, cu specializarea în Computer Science. „Inițierea mea în lumea programării a început în perioada liceului, sub îndrumarea profesorilor de informatică ca mai apoi să continui pe cont propriu investind mult timp liber în pregătirea pentru concursurile și olimpiadele de informatică. Acest lucru m-a ajutat foarte mult de-a lungul carierei și din acest motiv recomand elevilor de liceu să trateze cu seriozitate pregătirea suplimentară și să participe la diferite concursuri”, spune Marius.
Intership la Twitter în SUA
În vara anului 2014, după terminarea celui de-al 3-lea an de facultate, tânărul a fost într-un internship la Twitter pe perioada verii, acesta reprezentând primul pas ce i-a oferit deschidere către companiile mari din Silicon Valley. „Pot spune că eu am fost cel care i-a <<vânat>> insistent pe ei de la Twitter pentru a obține un interviu cu aceștia. Pregătirea din timpul liceului m-a ajutat foarte mult să trec cu succes cele 4 interviuri și să am șansa de a lucra o vară întreagă pentru Twitter. Odată cu finalizarea intershipului din SUA, mi s-a oferit un contract full time care a început după ce mi-am finalizat studiile”, povestește Marius.
Înainte de a pleca în America, acesta a lucrat 2 ani pentru Twitter în biroul din Londra, având poziția de software engineer. „În cei 3 ani în care am lucrat la Twitter, mi-am petrecut majoritatea timpului în două echipe. Prima, cea din Londra, se ocupa de dezvoltarea produsului de Live Video din interiorul aplicației pentru telefon. Acesta punea la dispoziția utilizatorilor posibilitatea de a viziona video-uri live și de a vedea tweet-uri despre un anumit eveniment în timp real. Observ că este folosit din ce în ce mai mult pentru evenimente politice precum parade lui Donald Trump de 4th of July. Au trecut doi ani de când nu mai lucrez la acest produs, însă și astăzi când deschid aplicația de Twitter pentru iPhone îmi văd amprenta”, susține Marius.
S-a ocupat de lumea Ads, cea a reclamelor, din cadrul aplicației Twitter
Acesta s-a decis însă să plece în San Francisco pentru a căuta noi oportunități în interiorul companiei, întrucât voia să lucreze într-un domeniu despre care nu știa absolut nimic, organizația de Live Video fiind una destul de mica, formată din 20 de persoane. „Principala metodă de monetizare a companiei, care, practic, permite existența aplicației Twitter, este lumea Ads, cea a reclamelor. Aici a fost punctul în care mi-am schimbat radical atât contextul social, cât și cel profesional, și m-am mutat în SUA. Faptul că am ajuns să fiu înconjurat de sute de angajați, iar sfârșitul de săptămână mi-l petreceam în aceeași sală cu fondatorul Jack Dorsey m-a făcut să realizez că mă aflam în locul de unde pleacă inovația în tehnologie”, afirmă Marius.
În echipa de Ads Revenue, contribuțiile brașoveanului constau în introducerea de noi formale de reclame pe Twitter și optimizarea celor existente. „Un lucru fascinant într-o echipă de Ads este că majoritatea schimbărilor și experimentelor pe care le rulezi se măsoară în bani. Astfel își dai seama dacă cee ace ai lucrat va fi lansat sau nu. Unele experimente pe care le implementam aduceau companiei sume la care puteam doar să visez, unele ajungând chiar și la peste 1 milion de dolari pe an. De asemenea, am avut posibilitatea să călătoresc în Japonia pentru a interacționa cu reprezentanții mai multor companii cu scopul de a-i învăța cum să folosească Twitter în strategiile lor de promovare. Abia după un an de zile în lumea reclamelor am conștientizat că sunt în Silicon Valley și există oportunități peste tot în jurul meu, așa că mi-am dorit să încep o nouă etapă în cariera mea”, spune Marius.
Interviul cu companiile, cea mai bună modalitate de a le cunoaște interesele
Întrucât oportunitățile erau atât de numeroase, Marius s-a decis să cunoască în detaliu cât mai multe companii aflate în diferite stadia de dezvoltare. „Pentru mine, cea mai bună metodă de a cunoaște cât mai bine o companie este să treci prin toate etapele interviului cu acestia, care consta în petrecerea unei zile întrebi la ei în campus unde discuți direct cu inginerii cu care vei lucra. În felul acesta îți poți da seama cat de capabili sunt angajații, cât de complexe sunt problemele cu care ei se confruntă și cât de pasionați sunt de ceea ce fac. Am susținut interviuri cu success la companii precum Uber, Google, Facebook, Lyft sau Square și astfel am pus în situația de a alege una dintre ele”, își amintește Marius.
A ajuns să lucreze la Facebook, respectiv în echipa Instragram
Cea mai atractivă companie pentru brașovean era Facebook, însă, odată ajuns aici, el a trebuit să aleagă echipa pentru care voia să lucreze dintre Facebook, WhatsApp, Instragram și Oculus. „La bază, Twitter și Facebook sunt rețele de socializare cu același sistem de monetizare, iar asta se reflectă și în structura internă a companiei. Aceleași organizații din Twitter există și la Facebook, însă scara la care operează Facebook este imensă. Aici am realizat că echipe/organizații similare la care am lucrat în Twitter și care aveau în componență 10-100 de oameni, aici aveau mii de persoane. Am realizat că dacă aș alege să lucrez la aplicația Facebook m-aș limita foarte mult scopul muncii și aș deveni specialist într-o zonă foarte mică a acesteia. Așadar, am ajuns la Instragram care era în plină ascensiune când m-am angajat, iar echipa de Growth contribuia foarte mult la această creștere și am decis să mă alătur acestei organizații”, susține Marius.
Întrucât Instagram e o organizația mai mică decât Facebook, munca unui inginer este ușor vizibilă și poate fi remarcată de liderii companiei. „Anul acesta am condus un proiect complex care implică probleme de <<social graph>> al individului și a influenței sale asupra rețelei de socializare. A fost unul de mare interes pentru organizația de Growth și am ajuns să prezint proiectul și strategia liderilor din organizație și, mai departe, către Adam Moseri – Head of Instragram și întreaga echipă. Este foarte greu să colaborezi în mod direct cu Mark Zuckerberg însă. Modalitatea prin care i se dă șansa fiecărui angajat de a-i adresa o întrebare este o întâlnire de o oră, denumită All Hands, la care participă toți angajații, desfășurată o odată la două săptămâni”, afirmă Marius.
Comunități formate pentru orice pasiune, la Facebook
Se pare că Facebook pune foarte mult accent pe sănătatea mentală a angajatului, oferind program flexibil de lucru, iar campusul oferindu-ți tot ceea ce-ți trebuie pentru a fi relaxat și eficient precum 3 mese pe zi din bucătării diverse, diferite băuturi și cafenele, servicii dentare, frizer, masaj, medici de familie, sală de fitness, spații de recreere, săli de gaming și multe altele. „Facebook încearcă prevenirea fenomenului de <<burnout>>, termenul devenind foarte comun în Silicon Valley în ultima perioadă, tot mai mulți programatori experimentând această stare. În astfel de companii ai nevoie de oameni care pot lucreze eficient o perioadă lungă de timp, nu de persoane care după 6 luni devin ineficienți și au nevoie de perioade îndelungate de recuperare sau chiar ajung în pragul de a părăsi compania. Astfel, există o comunitate formată pentru orice pasiune la care te poți gândi. Eu, spre exemplu, sunt implicat în cea a motocicliștilor de la Facebook, unde, din când în când, mai luăm o pauză de la viața de birou și ieșim la o plimbare cu bicicleta, profitând de vremea excelentă din California”, spune Marius.
Compania ideală, cea care știe să investească în angajați
În momentul de față, cu toate că sunt foarte multe oportunități, acesta nu ar renunța la locul său de muncă din cadrul Facebook, însă ar fi dispus să lucreze pentru o companie mai mica. „Mă atrage Testa din punct de vedere al avansului tehnologic, întrucât a reușit să revoluționeze industria automobilă și să construiască o mașină unde complexitatea vine mai mult din software decât din partea mecanica. În România cred că aș alege să lucrez pentru o companie care știe să aprecieze, să motiveze și să se preocupe de dezvoltarea angajațior. Apreciez mai mult proiectele ambițioase decât contractele de outsourcing și cred că m-aș orienta către o companie cu proiecte proprii, complexe, care știe să investească în angajați pentru a-și atinge scopul”, afirmă Marius.
Pentru varianta completă a articolului, detalii AICI.