Istoricul Nicolae Pepene susține că Brașovul a avut parte de o dezvoltare economică într-un ritm accentuat în perioada interbelică, fiind evidențiată și de ramuri industriale cu un înalt nivel tehnologic (industria aeronautică).

În perioada 1919 – 1930, statul român, dorind să-și creeze o industrie proprie puternică, a transformat o parte a industriei de mică anvergură în industrie mare. Până în 1926 s-a lucrat pentru mărirea capacității fabricilor, la formarea de specialiști atât în conducere cât și în execuție și la punerea la punct a instalațiilor. Astfel, la 8 ani de la Marea Unire, numărul fabricilor din Brașov s-a mărit de la 50 la 232, iar numărul salariaților de la 5.676 la 10 1269. Dezvoltarea a fost oprită de criza economică mondială izbucnită în 1929.

1922

Wilhelm Scherg & Comp.

Fabrică de postav, ţesături de modă şi tricotaje din Braşov

Fabrica: Str. Timişului. Depozit în oraş: Piața Sfatului – Târgul Cailor.

Anul fondării: 1823, formaţiunea societ. particulară

A început cu 6 lucrători, astăzi fiind 450 lucrători, 320 români şi 130 alţii.

Maşini: 150 războaie acţionate de o maşină cu aburi de 800 H. R. Forţă electrică 100 H.P.

Combustibil, întrebuinţează cărbuni si lemne,

Producţia anuală: cca 400.000 metri stofă de tot felul.

Materia primă: lâna şi-o procură jumătate în ţară, jumătate din străinătate.

Pieţele de desfacere: România, Bulgaria şi Turcia.

Wilhelm Telmann & Comp.

Fabrică de postav, Braşov, Str. Laterală 56.

Depozit în oraş: Strada Porţii 2

Anul fondării 1864, formaţiunea: societate în comandită.

La început cu  25 lucrători, astăzi 100, dintre care 85 români.

Maşini 35 războaie, forţa cu aburi 100 H.P.

Combustibil cărbuni şi lemne.

Producţia anuală cca. 100.000 m. postav divers.

Materia primă din ţară. Pieţele de desfacere: România.

Fraţii Schiel

Fabrică de maşini S.A., Calea Victoriei 50

Anul fondării: 1880, Formaţiunea: Societate anonimă, Capital: 6,5 milioane,

Lucrători: început cu 3 lucrători, astăzi are 472 lucrători şi 83 funcţionari, din care 323 supuşi români.

Maşini: 177 maşini de prelucrat fier şi lemn şi maşini auxiliare, 30 motoare electrice şi dinamuri, 3 macarale cu electricitate, 4 de mână, 2 cazane cu aburi, în total 150 m 2 suprafaţă de încălzit, 4 motoare „Diesel”, în total 300 H.P. cu transmisie proprie de forţă pe cale electrică.

Combustibil: pentru producerea forţei motorină, pentru încălzire, lemne şi cărbuni, pentru turnătorie, coks metalurgic.

Producţia: face instalaţii moderne de mori simple şi sistematice, motoare cu explozie, turbine de apă, maşini pentru instalaţii industriale şi chimice, etc. De la începutul anului 1919 repară locomotive şi vagoane de călători pentru C.F.R.

Materii prime: fierul şi lemnul din şară, altele care lipsesc din ţară se importă.

Pieţele de desfacere: România în primul rând, apoi Bulgaria, Serbia şi Turcia.

Iulius Teutsch

Turnătorie de fier, fabrica de maşini şi metalurgică Braşov.

Turnătoria: str. Gării 64 b.

Anul fondării: 1866.

Formaţiune privată.

Capital, 400.000

Lucrători: a început cu 3 lucrători, astăzi 67 lucrători, 7 români, 32 saşi, şi 28 unguri.

Maşini: maşini pentru lucrat fier cu o locomobilă de 20 cai putere cu electromotor 9 cai putere.

Combustibilul: cărbuni şi lemne.

Producţia: reparaţii de maşini agricole şi industriale, transmisii complete, pompe de apă şi incendii.

Materii prime: fier din ţară şi import.

Pieţele de desfacere: România.

Ing. R. Goldschmidt

Fabrică de maşini şi instalaţii de mori

Calea Victoriei 52

Anul fondării: 1914.

Formaţiunea particulară. Capital 1.000.000.

Lucrători: 70 dintre care numai 14 români, restul saşi 40 şi unguri 16.

Maşini: motor cu gaz prin aspiraţie 20 H.P. un motor cu benzină ca rezervă.

Combustibil: anual 2 vagoane cărbuni de lemne şi 1 vag. benzină.

Producţia: tot felul de maşini pentru industria de mori, curăţătoare de cereale, pietre de mori, ciururi plane şi rapide cilindre pentru făină, maşini de amestecat, pietre elas­tice, curăţitoare pentru gris, elevatoare pentru cereale şi făină, roabe pentru saci, transmisii etc. Materialul brut se procură din ţară.

Prima fabrică de bomboane din Transil­vania. Soc. Anonimă Braşov.

Anul fondării: 1899. Formaţiunea: societate anonimă. Capital, lei 80.000,

Lucrători: a început cu 15 lucrători, astăzi are 40 din care sunt 25 români şi 15 alte naţionalităţi.

Maşini: o maşini cu aburi, cu dinam putere 30 HP. Combustibil, lemne. Producţia, bomboane, ciocolată şi zahăr.

Direcţia: Ad. Hesshaimer sen. şi junior, Iulius v. Brennerberg. Procurist: lulius Zimmerman.

Friedrich Czell & Sohne

Fabrica de bere Dârste

Anul fondării: 1892, Formaţiunea particulară.

Lucrători, la început 40 astăzi , 130 dintre care 115  români.

Maşină cu aburi forţa 150 PH. Combustibil, cărbuni şi lemne. Producţia, bere şi malt 40.000 HP. şi 80-90 vag. anual. Materia primă din ţară, se importă numai lamciu.

Pentru varianta completă a articolului, detalii AICI.

 

* Sursa informațiilor:

Petit, Alexandru, Monografia județului şi orașului Brașov cu diverse tabele, însoțită de Călăuza orașului Brașov şi împrejurimi cuprinzând planul orașului şi harta Brașov cu drumuri, căile ferate şi cu numeroase vederi în text,

ediția a II-a îngrijită de Nicolae Pepene și Bogdan-Florin Popovici, Brașov, 2012 (prima ediție 1922), supliment revista ASTRA serie nouă, an III (XLVI ), nr. 1-2 (329-330) – 2012