Rossmarkt este primul restaurant care s-a deschis într-o perioadă de criză, când mulți au fost nevoiți să tragă obloanele. S-a dorit a fi un local cu specific săsesc și transilvănean, însă situația a impus și o readaptare a meniului.
Sectorul HORECA este probabil cel mai afectat de criza sanitară din acest an, care a impus restricții fără precedent. Să-ți deschizi o nouă afacere în această vreme de pandemie este un act de curaj, pe care nu și l-au asumat prea mulți. Totuși, un antreprenor brașovean a decis că mai bine face acest pas, decât să piardă munca investită în ultimii doi ani pentru a amenaja un nou restaurant, într-un loc încărcat de istorie din Centrul Vechi al Brașovului.
Cu o investiție de aproximativ 100.000 de euro, Rossmarkt și-a deschis din luna iulie porțile într-o locație plină de semnificații și istorie, lângă Biserica Neagră. Sorin Marina era deja asociat în două afaceri din domeniul HORECA, în Centrul Brașovului, dar și la Râșnov, însă a dorit să implementeze o nouă rețetă, într-un alt punct cheie de pe harta turistică a Brașovului. „Ideea deschiderii acestui restaurant am avut-o de acum doi ani. Am vrut să fie ceva deosebit, într-o zonă deosebit. Imobilul în care funcționează Rossmarkt este unul dintre cele mai valoroase monumente istorice categoria A, ridicat în 1493, și a trebuit refăcut din temelii. Suntem doi asociați și am închiriat această casă de la Biserica Evanghelică, iar, acum, partea de jos a fost transformată în restaurant, iar etajul, în apart-hotel. Practic, numele restaurantului vine de la vechea denumire pe care o avea această zonă de lângă Biserică, respectiv Piața Cailor, iar în germană «ross» înseamnă cal, iar «markt», piață”, ne-a declarat Sorin Marina, proprietarul noului restaurant.
Restaurantele din Centru, pe minus cu cel puțin 20%
În 15 martie, când toate restaurantele au fost nevoite să-și tragă obloanele ca urmare a restricțiilor impuse de starea de urgență, Sorin era aproape de final cu amenajările, însă s-a văzut nevoit să ia o pauză pe termen nelimitat. „Nici acum nu era cea mai bună perioadă pentru a deschide, dar, ținând cont că investisem deja destui bani, dar mai ales timp în acest proiect, am decis să deschidem, cel puțin în condițiile de terasă, cum ne este permis la ora actuală. Deocamdată, ca în tot Centrul Istoric, numărul de clienți nu este foarte mare. Comparând cu aceeași perioadă a anului trecut, ținând cont că mai sunt asociat și la restaurantul Next Door, business-ul a scăzut cu 20%, iar situația este similară și în alte locații de acest gen. Se vede acest lucru și la o simplă privire pe stradă. Nu mai este aglomerația care era odată. Sperăm totuși că vom reuși să supraviețuim”, a spus antreprenorul.
Ținând cont de poziția sa, Rossmarkt s-a dorit un restaurant cu specific săsesc și transilvănean, însă criza a impus și o readaptare a meniului. „Rossmarkt nu are încă o identitate foarte bine determinată. Din cauza pandemiei, nu am mai avut curaj să începem un experiment nou. Am mers pe ce știam, și am adus o parte dintre preparatele pe care deja la servim în restaurantele Next Door și Maggie’s Ranch, iar pe altele le-am reinventat. Ținând cont că restaurantul este amplasat chiar lângă Biserica Neagră, dorim ca pe viitor să introducem în meniu rețete vechi specifice zonei, pe care să le readaptăm. Suntem într-o zonă de interes turistic, iar orice turist străin care ajunge aici vrea să mănânce ceva tradițional și tocmai de aceea vom gândi meniul în acest stil tradițional transilvănean și săsesc și să avem produse de la mai mulți furnizori locali”, a explicat Sorin.
Meniu adaptat, dar cu specialități
Astfel, în meniul restaurantului, ca și specialități sunt o serie de burgeri, dar și de coaste, cu sos de iaurt, de merse sau de muștar, făcute după rețete noi, care nu sunt în meniul celorlalte două restaurante unde Sorin este asociat. „Conceptul de mâncare este creat de mine și nu am lăsat nimic la voia întâmplării. O altă specialitate cu care ne întâmpină clienții pe timpul verii este și înghețata, unul dintre sortimentele deosebite fiind înghețata de caramel sărat, adusă din Franța și care a fost premiată pentru aroma deosebită. De altfel, ținând cont de poziția restaurantului și că în jur sunt multe unități de cazare de tipul apart-hotelurilor sau pensiunilor, avem și meniu de mic dejun, care merge destul de bine, ținând cont că sunt destul de puține locații care servesc în zonă”, a explicat antreprenorul brașovean.
Restaurantul are o suprafață de 150 de metri pătrați, iar planurile lui Sorin sunt ca anul viitor să fie reamenajată și curtea interioară, în vederea extinderii spațiului de terasă.