S-au împlinit peste doi ani de când se zboară la și de la Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav, cel mai nou din România.
„Botezat” cu un zbor Tarom plin de oficialități și zboruri operate de o companie de linie la fel de nouă ca obiectivul – Dan Air -, aeroportul a pornit destul de greu. În iunie 2023, la inaugurarea Aeroportului Internațional Brașov Ghimbav, cei de la Dan Air au anunțat zboruri spre Barcelona, Bruxelles, Budapesta, Londra (Gatwick), Milano, Munchen, Nuremberg, Stuttgart.
Din august 2023, la AIBG au venit și cei de la Wizz cu un zbor spre Londra (Luton) și, din septembrie 2023, cu destinația Dortmund.
Programul destul de scurt al aeroportului (07.00-19.00) a făcut ca multe curse Dan Air să trebuiască să aterizeze seara la București și pasagerii să fie transportați cu autocarul la Brașov. Drept urmare, lipsa (din motive obiective) unui program de finanțare a liniilor aeriene de către aeroport și programul scurt de zbor au dus la plecarea companiei Dan Air de la Brașov, în luna noiembrie 2023, după nici cinci luni de zboruri. Avionul a fost mutat pe Aeroportul din Bacău, de unde Dan Air a primit program de zbor 24/7 (aeroport vechi, cu istoric) și un ajutor de minimis în valoare de 200.000 de euro.
Astfel, în noiembrie 2023, la doar cinci luni de la inaugurare, Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav a rămas cu doar două destinații, ambele operate de Wizz Air – Londra Luton și Dortmund – singurele care au fost la dispoziția brașovenilor timp de șapte luni.
Pe 15 iunie 2024, la exact un an de la inaugurarea AIBG, o nouă companie aeriană – de asemenea nou-nouță pe piața zborurilor de linie – își face debutul cu zboruri la și de la Brașov: Fly Lili. Compania aeriană a avut zboruri programate spre Munchen, Nürnberg, Stuttgart, Roma, Salonic și Istanbul, apoi a anunțat Milano și Barcelona ca aeroporturi unde și de unde se va zbura de la și la Brașov.
Presați de același program scurt al Aeroportului Internațional Brașov Ghimbav, cei de la Fly Lili renunță la începutul lunii ianuarie la toate zborurile de linie de la Brașov și se concentrează doar pe zboruri charter.
Tot în iunie 2024, Wizz Air a adăugat Budapesta ca destinație de la Brașov.
Astfel, după plecarea Fly Lili, Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav a rămas cu doar trei destinații, toate operate de low cost-ul maghiar Wizz Air. De altfel, acestea sunt singurele spre și dinspre care se zboară la și de la Brașov la momentul la care acest material este realizat. La sfârșitul lunii septembrie vor începe zboruri spre Napoli, în octombrie se vor adăuga destinațiile Nürnberg, Memmingen și Milano, în ianuarie 2026, Roma și în martie 2026, Katowice.
Am început de la poziția de muncitor necalificat la ROMATSA
În toată această perioadă, președintele Consiliului de Administrație al „Regiei Autonome Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav SA” a fost Daniel Micu, un bucureștean care s-a îndrăgostit de Brașov. Micu spune că a început să lucreze în aviație în anii ’90, ca muncitor necalificat, în timp ce își continua studiile universitare la distanță.
„Sunt ani de zile de când lucrez în aviație. Ani de zile de când lucrez pe funcții de expert în aviație. E drept că am plecat de jos, dar sunt ani de zile de când lucrez în funcții de expert. Când spun «de jos», înseamnă că am început de la poziția de muncitor necalificat la ROMATSA, Direcția Servicii de Navigație Aeriană. Îmi aduc aminte că la un moment dat, am fost trimis la magazie să ajut. Să aranjez magazia, să o ajut pe doamna de la magazie”, spune Daniel Micu.
După ce a terminat facultatea, Micu a făcut și un master în aviație și din 2009 a intrat cu adevărat „în pâine” în domeniul acesta.
„În anii 2010-2011 am fost o perioadă detașat la Ministerul Transporturilor, la Direcția Transport Aerian, ca specialist, iar în 2014, din nou. Și acolo a fost un moment aparte pentru mine, pentru că am lucrat alături de consilierul ministrului. Am descoperit ce înseamnă aviația. Toată aviația. Până atunci știam ce înseamnă ROMATSA. Acolo am descoperit ce înseamnă aeroport, ce înseamnă Autoritate Aeronautică, Aeroclubul României, Tarom, companii aeriene. Acolo m-a cucerit pe mine Aeroclubul României. Adică, dacă aș fi putut să dau timpul înapoi, sigur acum aș fi lucrat la Aeroclubul României. De ce școala de zbor? Lucrezi cu cei mici, pregătești copiii pentru zbor și acolo este totul din pasiune”, spune președintele Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Brașov Ghimbav.
Daniel Micu spune că a intrat în Consilliul de Administrație de la aeroport după ani se zile de specializare în aviație și după un examen, la care a obținut cel mai mare punctaj:
„Am ajuns în CA în urma unui examen. Au fost două posturi disponibile. Țin minte că a fost un examen, am participat, au fost mai mulți candidați. Cred că tot poziția numărul unu am ocupat atunci”, spune Micu, referindu-se la faptul că anul acesta a obținut cel mai mare punctaj la concursul pentru un nou mandat de membru în CA-ul aeroportului.
La un moment dat, președintele Consiliului de Administrație și-a dat demisia din motive personale și a urmat alegerea unui nou președinte:
„Îmi aduc aminte că era președinte domnul Duțulescu, care la un moment dat și-a dat demisia din motive personale și gândirea mea a fost să îl propunem pe domnul Boștină, fiind cel mai în vârstă și cu cea mai mare experiență. Îmi aduc aminte și acum cum mi-a zis: «Dani, acum e vremea ta!». Și am fost ales președinte al CA-ului”, explică cel care este președintele CA-ului de la aeroportul din Brașov la al doilea mandat.
Micu spune că deși a primit această șansă de la cei mai experimentați membri ai CA-ului, lipsa lui de experiență a fost gestionată cu profesionalism de colegi:
„Îmi amintesc că la început, în timpul ședințelor de Consiliu, atunci când lucrurile deveneau mai complicate, Adriana (n.r Adriana Donțu, membru CA) cerea o scurtă pauză «de țigară». Profitam de acel moment și mă lua deoparte, explicându-mi cu răbdare ce direcție e mai bună și cum ar trebui gestionată situația. Uneori chiar suna imediat un avocat sau un specialist, pentru a lămuri pe loc detaliile tehnice. A fost un sprijin extraordinar pentru mine și o dovadă că am avut colegi care au știut mereu să construiască împreună”, povestește Daniel Micu.
Puzzle-ul Brașov
Micu spune că aeroportul din Brașov este piesa care lipsea dintr-un puzzle:
„Hai să considerăm județul Brașov drept un puzzle. Aeroportul era piesa de puzzle care lipsea. Era o gaură mare. Când această piesă de puzzle s-a pus, cred că am văzut toți că au început să se construiască hoteluri noi, hoteluri care există doar în Brașov, în România. Pentru brașoveni și pentru oamenii care zboară de pe Brașov – și aici mă refer în mod special la Brașov, Covasna, Harghita – înseamnă, cred eu, o mândrie, o bucurie. Pentru că pot să zboare de la ei de acasă, nu mai sunt nevoiți să meargă la București sau în altă parte. Pentru concedii, înseamnă o legătură cu Europa. Există legături cu aeroporturi din Europa care sunt hub-uri internaționale și ușor-ușor, va însemna și, zic eu, un terminal cargo foarte important și un nod intermodal foarte important pentru România. Nu în ultimul rând, are și o componentă militară, care e destul de importantă pentru România, astăzi, având în vedere că avem baza de la Cincu în județul Brașov”, explică Micu.
Faptul că de la inaugurare și până acum au fost perioade dificile, cu doar două sau trei zboruri pe săptămână, a dus la multe comentarii legate de faptul că această afacere este „moartă”. Președintele Consiliului de Administrație al Regiei Autonome Aeroportul Brașov Ghimbav RA spune că banii cheltuiți pentru finanțarea instituției pe care o conduce nu sunt bani pierduți:
„Este o afacere în care Consiliul Județean, proprietarul acestei instituții, acestei afaceri, a știut foarte clar la ce se înhamă, adică a avut foarte clar în planul de dezvoltare al acestui aeroport un buget alocat pentru susținerea lui la început. Acest buget trebuie să se diminueze de la an la an. Și administratorii, și managementul executiv trebuie să facă cele necesare pentru ca acest aeroport să aducă venituri proprii și, în mod special, venituri aeronautice. Veniturile non aeronautice, însemnând comerciale, din spații comerciale și alte tipuri de venituri, merg la autoritatea tutelară (n.r. Consiliul Județean Brașov) până la recuperarea investiției. Mai avem o obligație: din 2027 nu putem să mai folosim bani de subvenții pentru cheltuieli de operare. Vom putea folosi doar pentru investiții. Adică noi va trebui să fim niște administratori prudenți și să fim siguri că vom asigura din veniturile aeronautice banii pentru cheltuieli de operare. Nu pot să spun că e ușor, este o provocare. Dar românii știu vorba aia: «Vremurile grele creează oameni puternici». Așa e și aeroportul ăsta. A prins tot felul de restricții financiare, a prins ordonanța trenuleț. Uite că nu l-a dărâmat nimic. Uite că pas cu pas crește. Uite că tocmai a fost anunțată a noua destinație și cred că vom avea surprize foarte plăcute în viitorul apropiat”, spune Daniel Micu.
Jocul de-a șoarecele și pisica cu liniile aeriene
Pentru mai bine de doi ani, negocierile cu liniile aeriene au fost un fel de joc de-a șoarecele și pisica. Au fost vehiculate diverse nume de companii aeriene care ar fi fost sau sunt interesate să zboare de la și la Brașov, au fost prezente două companii românești care au rezistat foarte puțin la cel mai nou aeroport din România. Micu spune că a participat la multe negocieri până acum pentru a aduce noi destinații la AIBG. Chiar dacă multe dintre ele nu s-au soldat cu rezultate imediate, companiile aeriene au aflat că la Brașov există un aeroport:
„Atunci când ai o discuție cu linii aeriene, sunt și alții care au această discuție. În România sunt 17 aeroporturi, adică în jurul nostru. Atunci când discutăm noi cu cineva și Sibiul discută, și Târgu Mureș, și mai e Clujul un pic mai încolo, adică și alte aeroporturi. Trebuie să știi cum te vinzi și ce oferi. Brașovul are un avantaj față de alte aeroporturi din România. Brașovul este cel mai frumos oraș din România, este cel mai frumos județ. E județul care are turiști tot anul, un județ care se dezvoltă din multe puncte de vedere în permanență, din punct de vedere turistic, din punct de vedere infrastructură rutieră, locuri de muncă, logistică. Știu, am foarte mulți cunoscuți și prieteni care s-au mutat din București în Brașov si mi-au spus că e total diferit. Viața la Brașov e mult mai mult, mai relaxată, mult mai frumoasă. Au învățat să folosească bicicleta, să meargă pe jos. Toate chestiile astea se văd”, explică Daniel Micu, foarte încrezător în viitorul aeroportului.
Micu spune că negocierile cu companiile aeriene care se termină fără un rezultat concret nu îl dezarmează:
„Nu îți permiți să fie frustrant. Dacă lucrurile astea devin frustrante, înseamnă că tu nu îți mai atingi obiectivul. Obiectivul tău este să dezvolți acest aeroport. Odată cu acest aeroport se dezvoltă județul. Și uite așa se întâmplă lucrurile pe făgașul normal și pozitiv. Și eu cred că, în acest moment, aeroportul nostru este pe drumul cel bun, pe un drum corect și pe un drum mai bun decât am previzionat”, explică Daniel Micu.
Ne-am crescut unul pe altul
Președintele Consiliului de Administrație spune că este important ca Brașovul să atragă și turiști din străinătate, nu să fie doar la dispoziția brașovenilor care vor să plece în vacanțe sau city-break-uri.
„În curând «împlinim» pasagerul 500.000. Vorbim totuși de dezvoltarea unui aeroport. Aeroportul ăsta este singurul aeroport făcut în România în ultimii 50 de ani. Dacă cineva spune că știe cum să muncească la un aeroport ridicat de la zero în România, eu zic că nu știe ce spune, pentru că au trecut 50 de ani de când s-a făcut ultimul aeroport. Pentru toți cei care astăzi au o problemă cu aeroportul, undeva spre finalul anului, începutul anului viitor, vor avea nouă destinatii de unde să aleagă. Eu zic că sunt destinații bune, unele cerute de noi, altele cerute din partea cealaltă. Katowice, de exemplu, este o destinație cerută de polonezi, unde Wizz are un hub foarte puternic, dar este discutată și cu noi, pentru că și la Brașov avem un flux foarte mare de turiști polonezi. Hai să ne uităm și ce aducem în Brașov, că eu zic că este foarte bine să realizăm că Brașovul cred că este cea mai frumoasă destinație turistică, nu numai din România. Știm că avem topuri internaționale în care a fost prins Brașovul, deci nu contează numai unde zboară brașovenii, important este să vină și turiști la Brașov”.
Daniel Micu spune că e mândru de echipa care deservește acum Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav, aproximativ 90 de oameni. Dar, având în vedere că activitatea va crește, vrea să mărească efectivele în viitor:
„S-a închegat o echipă, o echipă care este destul de unită, o echipă care în momentul de față știe ce are de făcut. Am pornit cu specialiști, dar nu aveai un bazin din care să spui că mai găsești și alții, să ai de unde angaja. Ne-am crescut unul pe altul, să spunem așa. Ne-am ajutat și ne-am învățat. Adică, noi am crescut aeroportul și aeroportul pe noi, într-un fel. Cu eforturi, pas cu pas. E drept că această echipă trebuie un pic mărită la un moment dat, pentru că avem discuții foarte importante de a dezvolta și programul aeroportului și avem și niște solicitări pentru realizarea unei baze la Brașov pentru o companie aeriană, avem discuții în direcția asta. Anul trecut am avut la curse charter 43.000 de pasageri, anul acesta depășim 110.000. Important este că avem trafic”.
Deși lumea nu prea crede, Micu spune că salariile angajaților de la aeroport sunt destul de mici și nu au mai fost ajustate de mult timp:
„Am făcut demersurile necesare pentru a găsi o posibilitate să mai angajăm personal, pentru că activitatea noastră devine de la zi la zi mai complexă și avem nevoie să mai angajăm personal. Am făcut o adresă către Ministerul Dezvoltării. Îmi doresc foarte mult să găsim o soluție pentru că salariații aeroportului nu au avut nicio mărire salarială, nici măcar cu inflația. Și mi-aș dori ca inflația pe 2023, 2024 și 2025, la un moment dat, să fie băgată în salariile dumnealor”.
Micu vorbește cu calm despre cei care contestă activitatea aeroportului:
„Când spui că nu sunt curse cu cine te compari? Hai să ne comparăm cu alt aeroport deschis de doi ani în Europa. Să vedem. Avem curse? Nu știu. Eu zic că avem, că nu e alt aeroport deschis de doi ani în Europa. Hai să ne raportăm la un alt aeroport din România. Ne batem între locul 9 și 10, din 17 aeroporturi. Da, acum suntem pe 10, că s-au mutat anumite zboruri pe Băneasa, dar e Băneasa, e primul aeroport din România și cel mai vechi aeroport operațional astăzi din lume. De la București am avut doar susținere necondiționată. A fost o echipă minunată, o echipă cum nu știu dacă vom mai vedea vreodată în aviația civilă. Adică nu a contat dacă sunt de la ROMATSA, de la Autoritate, într-un final, chiar de la aeroport, de la Otopeni. Și Autoritatea Tutelară (n.r. Consiliul Județean Brașov) nu ne-a fost șef, ne-a fost partener, de câte ori am avut nevoie. Colegi dedicați, colegi care și-au petrecut timpul pe aici foarte mulți ani ca să deschidă acest aeroport. A fost o activitate de echipă și din dragoste pentru aviație. Atât!”.
Ce urmează la aeroport?
„Am eu o vorbă, numai lucruri bune. Suntem în discuții cu mai multe companii aeriene. Avem acel studiu realizat de colegii de la Universitatea Transilvania, care ne-a ajutat foarte mult și vreau să spun că e foarte apreciat și cred că vom avea niște surprize frumoase în viitorul apropiat, legate de destinații noi”.
Ce înseamnă Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav pentru Daniel Micu?
„E emoție. E provocare. Dacă n-ajung o săptămână pe-aici, efectiv, parcă nu sunt eu. Am ajuns să plec sâmbătă la București. Vin până aici, mă plimb un pic, stau de vorbă cu doi-trei oameni care sunt pe tură și mă întorc la București cu o provocare. Am dat tot ce am avut mai bun, din punct de vedere personal, pentru aeroportul ăsta și acolo unde n-am știut, cred că am găsit omul potrivit pe care să îl întreb. Dar oricât aș face eu, nu o să reușesc niciodată să întorc ce mi-a oferit mie aeroportul ăsta”.
Mai mult, Micu spune că mai are puțin și se mută la Brașov, atât de mult îi place zona și e încântat de activitatea de la aeroport:
„Pentru mine, Râșnovul, de exemplu, până să ajung la Brașov, era doar o bucățică de drum. Veneam de la București, intram pe Predeal, de acolo pe Pârâul Rece și mă duceam spre Poiană și atât. De când lucrez aici, mi-am dat seama, de exemplu, că e o plăcere să stai în centrul Râșnovului, să te plimbi. M-am plimbat pe acolo cu soția mea, nici nu-i venea să creadă. Am vrut să îi spun Luminiței (n.r. soția președintelui CA AIBG) că mi-aș dori o casă la Râșnov, dar dacă-i spuneam așa, direct, sigur răspunsul ar fi fost «nu». Și am avut un concediu, am stat o săptămână pe aici și m-am cazat la Râșnov. Și într-una dintre zile am venit până la aeroport. Am avut un pic de treabă și soția îmi trimite un selfie de sus de la Cetate și îmi scrie: «Dani, e superb locul ăsta! Vreau și eu o căsuță aici! Și oamenii sunt minunați. E de vis!». Și de vreo două luni am început să caut”, a încheiat Daniel Micu.



