Povestea de afaceri a familiei Șoneriu începe în 1991, când soții Carmen și Olimpiu au decis că trebuie să se apuce de afaceri și au înființat firma CarmOlimp. Au deschis primul magazin din Victoria, unul general, care apoi a fost dezvoltat cu un magazin alimentar și o librărie.
În 1993, familia Șoneriu a pornit un abator și o fabrică de mezeluri în Viștea de Sus, acestea funcționând până în 2004. În 2002, cu ajutorul fondurilor SAPARD, au înființat o nouă fabrică de mezeluri și un abator în Ucea de Jos.
„Cel puțin după 2007 a fost foarte greu. Ani grei. Schimbări foarte multe. Impredictibilitate foarte mare, o lipsă de coerență legislativă. Înainte de 2007 poate că era un pic mai bine. Erau mai puține reguli, poate, nu știu. Dar ulterior a devenit un pic mai dificil pe zona asta alimentară”, explică Valentin Șoneriu, fiul soților Carmen și Olimpiu Șoneriu, care i-au dat afacerea spre administrare la mijlocul anilor 2010. Dar părinții sunt încă implicați în firmă:
„Părinții mei sunt încă implicați în business. Nu mai sunt atât de implicați cum erau pe vremuri. Dar sunt acolo. Vin, cunosc. Au o experiență vastă, care merită utilizată”, spune Valentin Șoneriu.
La un moment dat, CarmOlimp avea 50 de magazine pentru vânzarea mezelurilor produse la fabrica din Ucea de Jos. Dar piața a fost dură, brașovenii nu au putut concura cu firmele din exterior și cu prețurile practicate de acestea. Fermele de porci și de oi au fost vândute, dar CarmOlimp a rămas cu una dintre cele mai mari ferme de vite din România.
„Cred că suntem în continuare în topul fermierilor de vaci din România. Am rămas pe carne de vacă și pe vaca de lapte. Laptele îl vindem către mari procesatori, iar vacile de carne le vindem vii sau le abatorizăm și le vindem mai departe sub formă de piese sau carcasă”, spune Valentin Șoneriu. CarmOlimp a devenit astfel unul dintre principalii furnizori de carne roșie preambalată (la caserole) pentru marii retaileri din România.
În plus, la Ucea de Jos, CarmOlimp are acum cel mai mare abator de oaie cu Certificat HALAL din România, de unde se exportă în toată comunitatea arabă. Aceasta este o parte importantă a afacerii familiei Șoneriu:
„Astăzi suntem cel mai mare abator de oaie din România. Exportăm în Iran, exportăm în Italia foarte mult. Deci facem partea de oaie, care e un business mare pentru noi și suntem mândri de ce facem”, explică general managerul CarmOlimp Valentin Șoneriu.
„Ciorbă și tocană la pungă”, livrată oriunde în țară și în Europa
Dar firma brașoveană a „dat lovitura” cu o inovație unică pe piața alimentară din România. CarmOlimp a adus un element de noutate în domeniul mâncării gătite și a devenit un furnizor important pentru restaurantele din țara noastră în acest domeniu. În fabrica de la Ucea de Jos se folosește un proces tehnologic unic, ce permite pasteurizarea „tradițională” și păstrarea produselor gătite la aceeași calitate ca atunci când au fost gătite, pentru o perioadă de 21 de zile. Ciorbele sau tocănițele consumate într-un restaurant din Timișoara, Mamaia, Iași sau Craiova pot să provină, de fapt, de la fabrica din Ucea de Jos.
„E cel mai mare proiect pe care l-am derulat în ultimii ani. Am reușit să centralizăm și să industrializăm procese clasice și tradiționale de gătit, chiar dacă e ciorbă sau varză călită, pe care, prin modul în care le procesăm, putem să le dăm peste 21 de zile termen de valabilitate fără să existe niciun fel de schimbare din punct de vedere calitativ, organoleptic. Este strict pe metoda clasică de pasteurizare, doar că pasteurizăm într-un anumit fel și într-un anumit timp, ceea ce ne permite să livrăm practic oriunde putem ajunge cu un tir frigorific, la orice distanță, orice tip de mâncare că este românească sau chinezească, nu contează, putem face asta”, dezvăluie Valentin Șoneriu.
Practic, la fabrica din Ucea de Jos se gătește, pentru restaurante din toată țara, mâncare gătită. Ciorbă de burtă, tocană, varză călită, supă cu găluște.
„Ajungem foarte repede la clientul final prin diverși parteneri: restaurante, cantine sau împinge-tava. Avem foarte mulți clienți în România, în special pe litoral, care folosesc aceste produse. Le trimitem, spre exemplu, varză călită de la Brașov în pungi, se reîncălzește în acele pungi – niște pungi speciale, cu șapte straturi, care rezistă patru ore la 100 de grade – care sunt băgate pentru 18-20 de minute în apă fiartă, la peste 60 de grade, se golește punga în cuva de menținere și servești produsul mai departe către clientul final”.
Omul de afaceri spune că acest sistem ingenios ajută la gestionarea problemelor de personal, la scalabilitate, la siguranța alimentului și ajută la costuri, având în vedere că nu se mai consumă atât curent electric/gaz pentru gătit, nu mai ai nevoie de ajutor de bucătar care să curețe legume, nu se mai face atât gunoi. Iar costul de plecare din fabrică a produsului final este unul mai mult decât corect:
„Poate să ajungă o mâncare foarte bună, la un cost corect, la consumatorul final. De la noi din fabrică, de exemplu, ciorba de văcuță pleacă la 9,90 lei kilogramul. Înseamnă că orice restaurant real nu are nevoie de bucătar, deci nu consumă resurse, curent, gaz, materie primă, nu are probleme cu ANPC-ul, pentru că toate mâncarea vine cu etichetă”.
Șoneriu spune că plaja clienților include restaurante din țară, dar și din Europa.
„Chiar săptămâna viitoare livrăm în Germania. Ne-a contactat cineva că are trei restaurante și niște evenimente în comunitatea de români. E de la Sibiu, ne-a văzut pe internet și ne-a cerut să livrăm o mostră, în primă fază. La București livrăm la cel mai vechi lanț de restaurante din Capitală – care are peste 25 de ani, livrăm cartofi țărănești, deocamdată. Lucrăm și la restul produselor cu bucătarii lor, pentru că mergem pe rețetele lor. Și pot să vină cu bucătarul la noi în fabrică, le facem rețeta lor și le livrăm efectiv ce vor”.
Gama de produse gata preparate, necongelate, conține 10 sortimente de ciorbă și peste 40 de sortimente de mâncare gătită și își propune să revoluționeze pentru totdeauna piața HoReCa din România.
„Litălși-niște mititei”, produsul care va „rupe” nasul americanilor din centrul New York-ului
Pe 16 iunie, de „Romania Day on Brodway”, americanii au avut parte de o surpriză olfactivă. Pe grătare instalate pe celebrul bulevard au sfârâit aproximativ 6.000 de mititei, produși în New York de un asociat al firmei CarmOlimp. Fiecare mic a fost vândut într-o chiflă gen hot-dog, cu care americanii sunt mai obișnuiți decât cu chifla tradițional românească.
„Noi am vrut să-i dăm gratuit, doar că la recomandarea tuturor de acolo, am decis să mergem pe uzanța locului și să le dăm o valoare. Cred că va fi 3 dolari per bucată. Nici nu mă interesează foarte mult, nu sunt banii neapărat pe care o să-i luăm noi înapoi. Pentru mine, importantă a fost lansarea. La festivalul ăsta va fi toată diplomația nord-americană, de la consulul onorific până la ambasador. Va fi o prezență mare, în zona de susținere românească. Am avut o discuție foarte bună și cu doamna consul general de la Consulatul din New York. Ne susține foarte mult, nu doar pe noi, orice firmă care-și dorește să o activeze pe teritoriul nord-american are ușa deschisă”, spunea, recent, omul de afaceri brașovean.
„Vom fi cel mai important furnizor de mâncare gătită din România”
Valentin Șoneriu spune că foarte mulți bucătari au contactat CarmOlimp pentru a implementa această soluție. Nu managerii de restaurant sau proprietarii de businessuri,, ci bucătarii, pentru că ei își organizează echipele și își dau seama că le e mai ușor să lucreze cu echipe mai suple pe produse care pot fi constante în calitate și competitive din punct de vedere al costurilor.
„CarmOlimp va fi cel mai important furnizor de mâncare gătită din România în următorii 10 ani sau chiar mai repede. Pe proiectele pe care le avem și ce facem noi, într-adevăr ne îndepărtăm de sintagma că suntem un producător de carne. Nu ne mai identificăm neapărat cu industria cărnii «per se». Facem produse din carne, avem abatorizare, avem experiență, dar virajul nostru a fost spre gastronomie, spre partea de mâncare gătită și acolo cred că ne vom regăsi în următorii 10 ani și efortul, și investițiile, și partea de succes, sperăm noi”.