La începutul carierei mele, marketingul era o noțiune abstractă pentru mediul de afaceri brașovean, însă un termen cu o rezonanță deosebită însă strict auditivă. Un termen tradus atunci strict prin vânzări directe și agresive. Așa încât, la finalul câtorva luni petrecute într-o o firmă mică, în calitate de marketer, am abandonat lupta dintre vânzări și marketing, am introdus într-un sertar tot arsenalul de tehnici de marketing deprinse prin studiu, terminologia și instrumentarul specific, înaintând sec o demisie onorabilă.
Azi primesc des întrebarea: „Și totuși ce însemnă PR? Ce este o campanie de PR? Cu ce se ocupă concret un specialist în relații publice?“. Azi lupta s-a mutat pe câmpul marketing-PR.
Popularizarea terminologiei, instrumentarului și noțiunii de PR, a unor informații corecte și din surse documentate care să sprijine mediul de afaceri brașovean în a evolua beneficiind de pe urma avantajelor comunicării și relațiilor publice, sunt toate o necesitate din ce în ce mai evidentă, considerând noile tendințe legate de imaginea, reputația, notorietatea firmelor. Iar ritmul schimbărilor sociale, tehnologice și financiare, precum și viteza de adaptare, vor face să nu treacă încă 15 ani – așa cum s-a întâmplat în cazul luptei vânzări-marketing – până când noțiunea de PR va fi cel puțin la fel de populară și utilizată precum cea de notorietate.
Rezolvă problemele companiei
Teoretic, o campanie de relaţii publice este un efort susţinut al unei organizaţii pentru a construi relaţii sociale pozitive, cu scopul de a atinge anumite obiective (măsurabile), efort bazat pe aplicarea unor strategii de comunicare şi urmat de evaluarea rezultatelor obţinute.
Practic, o campanie de relații publice poate ajuta la rezolvarea unor probleme ale companiei, la lansarea unei idei, la evitarea unei crize de imagine. Însă nu întotdeauna instrumentarul relațiilor publice este integrat în ansamblul instrumentelor de care dispune o organizație pentru a exercita atributele conducerii în mod eficient.
Adaptare la noile tendințe
De la campanii creative de teasing pentru lansarea unoi noi game de produse, campanii derulate prin utilizarea unui mix eficient de instrumente în mediul on-line și off-line – a se vedea exemplele unor companii precum L’Oreal, Oscar de la Renta sau Donna Karen – până la campanii de conștintizare asupra unor probleme comunitare, cu un aport cel puțin la fel de fel de mare de creativitate – a se vedea activitatea în domeniul comunicării a WWF, Alianței Internaționale Salvați Copiii sau chiar a brand-ului Dove – toate pot contribui la creșterea notorietății companiei și a produselor acesteia. Utilizate eficient și creativ, adaptate noilor tendințe. Pentru că da, toată sfera campaniilor de PR a fost adaptată trend-urilor manifestate în prezent la nivel mondial în domeniu: emoție, comunitate, poveste, implicare socială.
O companie multinațională, dar și o organizație de dimensiuni mici, în egală măsură, pot beneficia de folosirea instrumentelor relațiilor publice care pot aduce rezultate benefice, ajutându-le să-și prezinte public și publicului țintă punctul de vedere sau să câștige notorietate și lupta concurențială.
Despre ce înseamnă atribuțiile unui specialist în relații publice, bugete alocate relațiilor publice și despre efectele concrete ale unei campanii eficiente de PR, dar și despre cum pot fi ele evaluate – într-un articol viitor, desigur.
Până atunci…și în firma ta comunicarea și relațiile publice sunt rudele sărace ale notorietății?