Florin și Denisa au dat banca și televiziunea pe o afacere în HoReCa, pe care au transformat-o într-un brand reprezentativ în domeniul culinar pentru Brașov: Ursul Carpatin.
Chiar dacă nu cochetaseră până atunci cu domeniul, acum nouă ani, Denisa și Florin Dogaru s-au hotărât să își pună la încercare spiritul antreprenorial și să răspundă provocării de a pune bazele unei afaceri de succes în domeniul HoReCa.
Florin a lăsat deoparte sistemul bancar în care activase o bună perioadă de vreme, fiind chiar director al filialei de la Brașov a BNR, iar Denisa, o carieră în jurnalism și televiziune, dar au decis să creeze ceva inedit. Florin a vrut de la bun început ca restaurantul lor să devină lider la nivel local și au decis să-l boteze simbolic „Ursul carpatin”.
Un rege al restaurantelor de la poalele Tâmpei
„Spațiul în care funcționăm este în proprietatea noastră, iar în 2016, fostul chiriaș, care deținea tot o unitate de alimentație publică, a decis să își închidă afacerea, după ce acumulase mai multe datorii. Suntem consumatori de mâncare românească tradițională și de fiecare dată trebuia să mergem în locații din jurul Brașovului pentru a degusta preparate cu adevărat tradiționale, deoarece opțiunile din oraș erau limitate. Atunci, ne-am gândit să încercăm ceva nou și să deschidem un restaurant. Așa am creat de la zero «Ursul Carpatin». Este ca un copil pe care l-am crescut de-a lungul anilor. Sigla este tot creație proprie și am ales acest nume fiindcă ne-am gândit că suntem într-o zonă de munte, iar ursul este reprezentantiv. Ursul este un rege, o forță și așa am vrut să fie și afacerea noastră, despre care acum putem spune că a devenit un brand reprezentantiv pentru Brașov”, a explicat Florin Dogaru.
Pentru a avea succesul scontat este nevoie însă de multă muncă, dar și de seriozitate, și de investiții continue, după cum a remarcat Florin. „Am investit, în primul rând, în oameni, dar și în locație și în tehnologie. Fără investiții, muncă și seriozitate, nu poți reuși. Încă de când am deschis restaurantul am fost în permanență alături de angajați, am fost atenți la detalii și am lucrat tot timpul pentru a îmbunătăți întreaga activitate. Fără seriozitate și calitate nu ai șansă de reușită. Nu locația în care se află afacerea contează, ci ce oferă aceasta clientului”, a subliniat antreprenorul brașovean.
Preparate la mare căutare
Papanașii, făcuți după o rețetă tradițională, alături de bulzul cu brânză care se întinde „ca-n reclame” și ciorba de fasole în pâine au devenit preparatele cele mai căutate. Turiști care ajung la poalele Tâmpei stau la coadă să prindă o masă și să deguste din bucatele inedite.
„Secretul pentru a avea papanași delicioși este brânza, care trebuie să fie de cea mai bună calitate. De-a lungul anilor, am adunat rețetele cele mai bune, am învățat de la experți, să le oferim clienților ce este cel mai bun. Când am deschis restaurantul am plecat cu gândul că vom face doar preparate de top, iar acest lucru ni-l confirmă toți clienții. Atât eu, cât și Denisa trecem «la cratiță», ca să spun așa, când este nevoie și ne pricepem foarte bine la făcut papanașii”, ne-a destăinuit antreprenorul.
Totodată, de la bun început, au vrut să încurajeze consumul de produse locale, astfel că pentru aproape toate materiile de bază au contracte cu furnizori locali. Carnea este adusă de la o fermă tradițională din județul Sibiu, iar brânzeturile și pâinea de la producători brașoveni, care realizează anumite sortimente exclusiv pentru „Ursul Carpatin”. „Tot ce înseamnă materie primă încercăm să fie la prima mână și vrem să încurajăm producătorii locali. Fiindcă avem cerere mare, avem deja foarte mulți producători care ne caută, astfel că ne putem diversifica oferta. Vrem să punem umărul să ridicăm nivelul de trai din România și să rămână banii la noi în țară”, a explicat Denisa.
Din meniu nu lipsesc nici micii, cu 70% carne de vită, al căror mod de prezentare este unul inedit, fiind serviți într-un bol de pâine cu muștar. „Sunt produse tradiționale românești al căror mod de prezentare l-am schimbat. Tocmai de aceea suntem printre puținele restaurante care atrag tineri la masă, deoarece aceștia preferă în ziua de astăzi restaurantele cu specific italian sau spaniol și datorită modului de prezentare a preparatelor”, a mai spus Denisa.
Rețete respectate cu sfințenie
Aceasta a adăugat faptul că numărul mare de clienți care trec pragul localului se datorează și faptului că întotdeauna se menține un standard ridicat de calitate în ceea ce privește produsele utilizate la prepararea mâncărurilor. „Avem bucătari șefi autohtoni, deoarece nu ai cum să apelezi la personal de altă naționalitate când oferi produse tradițional românești. Trebuie să respecți anumite rețete, produsele să fie la cel mai înalt nivel, deoarece și clienții sunt pretențioși. Într-un restaurant cu specific internațional poate este mai simplu, dar aici vin oameni care știu ce vor să mănânce și imediat ar apărea criticile”, a explicat Florin.
Un mod de prezentare reinventat
Pentru că o fotografie face cât o mie de cuvinte, mulți dintre clienți nu părăsesc localul fără să imortalizeze momentul când mâncărurile le sunt servite. O atracție o reprezintă pastele în pahar. „Nu este o rețetă originală, este din Italia, dar suntem singurul restaurant din România care servește paste la pahar. De altfel, și bulzul, care este făcut după o rețetă tradițională, este servit într-un bol termic, de sticlă. Cum am spus, încercăm să reinventăm modul de prezentare și de aceea avem multe persoane care aleg să vină să mănânce la noi și să își facă poze sau filmulețe cu preparatele. Ne bucură foarte mult acest lucru, deoarece restaurantul este un loc în care vii să mănânci pe îndelete, să socializezi și să ai parte de atmosferă deosebită. Tocmai de aceea noi nu facem livrări la domiciliu, dar și pentru faptul că produsul finit nu mai ajunge așa cum trebuie la destinație”, a adăugat antreprenoarea.
Fiindcă se merge pe tradițional, dar și pe natural, bucătăria „Ursului Carpatin” nu utilizează cartofi congelați, ci doar cartofi furnizați tot de către un producător local, consumul fiind destul de mare, de 1,5 tone pe săptămână. Și murăturile sunt preparate tradițional și păstrate în pivnița restaurantului.
Pe de altă parte, odată cu dezvoltarea afacerii, și schema de personal a fost mărită, de la 10 persoane, cu câte au început, la peste 50, iar planul este de a ajunge la un total de 65 de angajați. „Nu avem personal sezonier, deoarece avem flux de clienți indiferent de anotimp. Avem de exemplu patru bucătari șefi și 10 ajutoare. Continuăm să ne mărim echipa și ne propunem să ajungem la 65 de angajați”, a precizat Denisa Dogaru.
O cifră de afaceri în continuă creștere
De asemenea, soții Dogaru caută întotdeauna să și diversifice meniul. De exemplu, un produs special, în sezon estival, a fost și limonada cu pălincă. „Am vrut să demonstrăm că și atunci când este cald și nu prea te tentează o tărie, poți să deguști totuși o pălincă. Produsul a fost apreciat de clienți”, a spus Denisa.
Cifra de afaceri, care a crescut de la un an la altul cu 20-25%, demonstrează foarte clar că „Ursul Carpatin” a devenit o afacere de succes și un brand reprezentantiv al Brașovului în domeniul culinar. Investiția inițială a soților Dogaru a fost de 300.000 de euro, iar acum a ajuns să depășească 1 milion de euro.
Nu în ultimul rând, cei care doresc să plece de la poalele Tâmpei și cu un suvenir, care să le aducă aminte atât de oraș, cât și de restaurant, își pot achiziționa țoiuri de pălincă și sticle de vin personalizate cu „Ursul Carpatin”. „Și în ceea ce privește băuturile pe care le comercializăm, promovăm tot branduri autohtone”, a încheiat Florin.