Pentru a afla care sunt problemele, dar mai ales soluțiile în vederea îmbunătățirii transportului public din Brașov am stat de vorbă cu directorul general al operatorului de transport al Brașovului – RATBV SA, Ovidiu Bucurei. Acesta și-a început activitatea în cadrul societății acum mai bine de un an, ca director economic. Din august 2017 a devenit director general interimar, iar din luna februarie, pe o perioadă de 4 ani, va conduce societatea, după ce a câștigat concursul pentru obținerea postului de director general. Acesta este de părere că management înseamnă în primul rând exemplul personal, astfel că vrea să vadă cu ochii săi cum funcționează transportul public din Brașov, dar și ce schimbări și îmbunătățiri sunt necesare.
Care sunt problemele stringente pe care le-ați rezolvat odată cu preluarea conducerii RATBV?
Au fost o serie de probleme, atât de ordin tehnic, cât și în ceea ce privește personalul sau serviciile oferite călătorilor. În ceea ce privește probleme de ordin tehnic, una dintre problemele stringente pe care le-am rezolvat, a fost repararea autobuzelor trase pe dreapta de mai mulți ani, din cauza defecțiunilor. În plus, am reușit să avem și o reducere a consumului de combustibil, respectiv de peste 60.000 de litri de motorină în ultimele patru luni, precum și o reducerea a cheltuielilor cu autovehiculele administrative. De asemenea, în vederea reducerii costurilor externalizate și asigurării unui flux mai bun în activitatea de întreținere, am înființat, pentru prima oară în cadrul societății, un atelier de recondiționare a radiatoarelor.
În ceea ce privește îmbunătățirea serviciilor de transport, am luat decizia înființării a două linii noi, îmbunătățirea altor 16, atât în ceea ce privește traseele, cât și graficele orare, dar și creșterea realizării planului de transport, care a crescut de la 89% la 98,7%, în luna martie. Pe viitor, vrem să îmbunătățim vizbilitatea transportului public mai ales în zonele cu trafic mare (Centrul Istoric și centrele comerciale) pentru a deveni prima opțiune de transport.
Am reușit totodată să avem și o creștere cu peste 10% a numărului de călătorii plătite în ianuarie 2018, față de aceeași perioadă a anului trecut, iar încasările din venituri proprii au crescut în condițiile în care există mai multe gratuități, care ar fi trebuit să conducă la o scădere.
O mare problemă la nivelul societății a fost lipsa de personal, însă am reușit să angajăm 30 de conducători auto. Pe de altă parte, vrem să promovăm punctualitatea, lucrul bine făcut și responsabilitatea asupra muncii. În acest sens, am cercetat toate cazurile de indisciplină și sesizările făcute asupra comportamentului șoferilor, casierelor, controlorilor și reinstruirea acestora. Nu în ultimul rând, timp de răspuns la sesizări și reclamații este mult mai rapid, nu mai răspundem niciodată în termenul maxim de 30 de zile sau să îl depășim.
Ați ales să utilizați serviciile RATBV tocmai pentru a vedea concret ce probleme sunt? Ce probleme ați observat și ce soluții ați identificat pentru îmbunătățirea condițiilor de transport?
Foloseam serviciile RATBV SA și înainte de a mă angaja la societate, dar la acest moment responsabilitatea ne obligă să fim într-un contact permanent cu călătorii. Problemele observate sunt cele pe care le văd și aceștia: întârzierile vehiculelor în trafic cauzate de numărul mare de participanți, curățenia mijloacelor de transport, lipsa unor facilități pentru călători sau comportamentul personalului RATBV. De exemplu, după ce am observat că bunurile pierdute de călători erau ținute la vedere în mijloacele de transport, am decis înființarea unui Birou de Obiecte pierdute, ceea ce s-a constituit ca o bună inițiativă.
Care sunt planurile pentru următorii patru ani în vederea dezvoltării activității societății?
Cerințele actuale privind sistemul de transport public, veniturile proprii dar și cele bugetare, resursele limitate, inflația costurilor de achiziție și strategiile de dezvoltare urbană indică o nevoie simplă și sinceră pentru compania noastră de a avea un nou dialog asupra priorităților de transport ale Brașovului pentru perioada următoare.
Pe măsură ce comunicarea va desena acest nou curs pentru transportul public, echipa noastră trebuie să fie unită în scopuri și să urmărească investițiile în transportul public care vor conduce municipiul Brașov spre a fi liderul economic național în deceniile viitoare. Ca societate, trebuie de asemenea, să oferim municipiului și comunităților locale învecinate o contravaloare echitabilă pentru resursele publice alocate și să asigurăm instrumente inovatoare pentru dezvoltarea viitoarelor investiții. Brașovenii vor juca un rol-cheie în acest dialog, deoarece ne vom strădui să oferim gradual un sistem fiabil și modern care să conducă serviciile pentru călători, facilitățile, infrastructura, profesionalismul angajaților și activele de transport public în elita europeană.
RATBV SA este pregătită să-și îndeplinească rolul conducător și să-și asume întreaga responsabilitate pentru modul în care sunt făcute investițiile în transporturi, aplicarea tehnologiei cu responsabilitate financiară în tandem pentru modul cum vor fi furnizate serviciile către călătorii noștri și cum vom avansa cele mai bune proiecte în beneficiul tuturor: călători, furnizori, finanțatori, investitori în zona metropolitană Brașov, public interesat.
În contextul în care în spațiul public au existat diverse dezbateri/propuneri cu privire la reintroducerea tramvaiului sau a extinderii rețelelor de troleibuz, luați în calcul astfel de soluții pentru transportul din Brașov? Care ar fi avantajele sau dezavantajele?
RATBV SA a realizat prima dezbatere publică cu privire la viitorul transportului public și într-adevăr la aceasta s-a pus în discuție cu specialiștii noștri propunerea reintroducerii tramvaiului, respectiv extinderea rețelelor de troleibuz. Societatea noastră este deschisă tuturor oportunităților și urmărește asigurarea de facilități de transport tuturor locuitorilor municipiului Brașov, precum și vizitatorilor acestuia. La acest moment, efectuăm studii tehnice cu echipa noastră urmărind toate aceste scenarii și având în vedere toate avantajele și dezavantajele. La momentul finalizării acestora, vom transmite cititorilor revistei fwdBV toate detaliile.
În ceea ce privește extinderea transportului public în zona metropolitană, care mai este stadiul transformării societății în operator regional?
De anul trecut, societatea RATBV SA are în acționariat o unitate administrativ-teritorială din cadrul zonei metropolitane, respectiv comuna Prejmer, ceea ce ne-a transformat în Operator Regional și ne preocupăm de asigurarea resurselor necesare desfășurării acestei activități în condiții de eficiență. Deoarece în acest moment există licențe valabile de transport acordate de Consiliul Județean Brașov altor operatori pe traseele din zona metropolitană, așteaptăm momentul oportun intrării în competiție pentru asigurarea unui transport modern și de calitate în zona metropolitană.
Analizați posibilitatea introducerii de noi trasee în vederea unei mai bune mobilități la nivelul Brașovului? Pe ce zone ați observat că transportul public este deficitar și ar fi necesare unele schimbări în vederea modificării/introducerii de noi trasee?
De la preluarea mandatului actualei echipe manageriale au fost introduse deja două trasee noi: liniile 53 și 60, care se dovedesc a fi un real sprijin locuitorilor municipiului, dar și turiștilor veniți în Brașov. Urmărim în mod constant toate traseele și de asemenea, sesizările și reclamațiile călătorilor. Suntem în permanentă cunoștințî a tuturor schimbărilor și odată cu angajarea de noi șoferi, vom putea crea noi posibilități pentru planurile de călătorie ale cetățenilor.
Pentru varianta completă a interviului, detalii AICI.
Credit foto: Andrei Paul