Cum „evaporăm” mașinile, astfel încât să nu mai pierdem timpul pe drum, să extindem infrastructura verde și să fim în continuare un oraș de munte atractiv?

Spaţiul public nu mai este considerat un bun pentru traficul auto la scară largă. În schimb, este dedicat unei multitudini de variante de utilizare, care implică diferite opţiuni de mobilitate durabilă cu rol de a „evapora” mașinile, de a reduce implicit poluarea și a crește confortul de viață într-un oraș care a fost și trebuie să redevină un oraș de munte în adevăratul sens al cuvântului.

Pe tema viitorului mobilității urbane de la poalele Tâmpei am stat de vorbă cu primarul Allen Coliban și cu Tudor Măcicășan, expert în acest domeniu, care oferă consultanță municipalității brașovene pentru elaborarea unor planuri viabile la acest capitol.

Implementarea a trei magistrale de trenuri metropolitane este principalul proiect pe care se concentrează forțele acum. Acesta ar urma să transforme radical Brașovul și împrejurimile din punct de vedere al mobilității.

PUn proiect de 500 de milioane de lei

Trenul metropolitan este o investiție estimată la 500 de milioane de lei, iar în bugetul pe acest an vor fi alocate 150.000 de lei pentru realizarea documentațiilor tehnice în vederea depunerii cererii de finanțare pentru finanțarea investiției prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). După cum ne-a declarat primarul Allen Coliban, până cel târziu la finalul anului viitor, ar urma să fie încheiat contractul pentru achiziția de trenuri, iar acestea să fie livrate în termen de 18 luni, astfel încât la sfârșitul lui 2023 primele astfel de mijloace de transport să circule în jurul Brașovului. „Vorbim de trenuri electrice, cu autonomie, în nici un caz automotoare diesel. Acestea vor putea circula și pe tronsoanele neelectrificate, pe baterii”, a explicat primarul. „Este un sistem nou, cu o autonomie foarte mare. Acum două decenii nu existau astfel de trenuri, erau de domeniul science-fiction, dar între timp tehnica a evoluat. În plus, există și astfel de tramvaie, care nu au nevoie de linie de contactat peste tot. Funcționează deja în mari orașe europene, în zonele centrale, astfel încât nu a fost nimeni nevoit să tragă din nou sârme pe deasupra străzilor”, a completat Tudor Măcicășan.

Capetele de linie ale trenului metropolitan urmează să fie stabilite și în funcție de posibilitatea de operare extra-județeană. Practic, trenurile Brașovului ar putea pleca de la Codlea până la Întorsura Buzăului, de la Zărnești la Sfântu-Gheorghe și de la Brașov până la Sinaia. „Aceste trenuri independente de liniile electrificate vor putea ajunge astfel și spre Codlea, Zărnești și Întorsura Buzăului. Sunt vehicule similare unor autobuze pe șine, însă de o capacitate mai mare și care se deplasează cu o viteză mult mai mare care poate ajunge la 120 km/oră. În cazul în care solicitările de transport sunt mai mari se pot cupla câte două sau trei, cum vedem în cazul «săgeților albastre»”, a explicat primarul.

RATBV, în curs de acreditare ca operator feroviar

Trenurile ar urma să fie operate de către operatorul de transport al Brașovului, RATBV SA, care este în curs de acreditare ca și operator feroviar și care are deja integrat sistemul de ticketing la nivel metropolitan.