O călătorie responsabilă în zone care protejează mediul natural şi sporesc bunăstarea comunităţilor locale
Capitalul natural al României este cu siguranță un motor de dezvoltare durabilă regenerabil și dacă este administrat inteligent, cu respect pentru nevoile comune ale omului și ale naturii. Ariile naturale protejate, parte din patrimoniu național, stau la baza mai multor activități economice prietenoase cu natura, care se dovedesc profitabile, constituind o soluție viabilă, mai ales pentru zone în care investițiile ”clasice” nu mai pot fi competitive în mod legal și realist. Ecoturismul, deși este o formă de turism de nișă, poate aduce o altă perpectivă de dezvoltare la nivel național, iar tendințele actuale demonstrează că și în România există tendințe de creștere pentru următorii ani.
Ecoturismul: de la nivel mondial la nivel local
Pe scurt, ecoturismul poate însemna “o călătorie responsabilă în zone naturale care protejează mediul natural şi sporesc bunăstarea comunităţilor locale“, conform definiției Societății Internaţionale de Ecoturism (The International Ecotourism Society – TIES), 1990. Asociația de Ecoturism din România (AER), care promovează conceptul de ecoturism la nivel național, susține că este o formă de turism în care principala motivaţie este observarea şi aprecierea naturii şi a tradiţiilor locale legate de natură şi care trebuie să indeplinească următoarele condiţii: conservarea şi protejarea naturii; folosirea resurselor umane locale; caracter educativ, respect pentru natura – conştientizarea turiştilor şi a comunităţilor locale; impactul negativ minim asupra mediului natural şi socio-cultural (definiție adaptată de AER după definiţia consacrată dată de Organizaţia Mondială a Turismului).
Experiențele ecoturistice sunt un fel de ”turism lent” (slow down experience concept), care oferă posibilitatea de a vedea, simți, auzi, cunoaște locuri și oameni într-un ritm firesc și profund. Din punct de vedere economic și social, serviciile ecoturistice trebuie să aducă mai multe venituri comunităților și localnicilor din sau de lângă ariile naturale protejate, iar aceste venituri este esențial să și rămână în zonă, ca bază a dezvoltării durabile viitoare. Ecoturism însemnă promovarea de produse locale (din gospodăria proprie sau de la vecini), pregătirea și folosirea resurselor umane din zonă (ex. ghizi locali), oferirea de servicii conexe din proximitate, dacă se poate, dezvoltate în concordanță cu tradițiile zonei (ex. transport, produse și suveniruri, organizare de evenimente).
Ariile protejate din România
Zonele naturale protejate la nivel național acoperă 20% din suprafața țării. Conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 avem 15 parcuri naționale (în județul Brașov, Parcul Naţional Piatra Craiului), 12 parcuri naturale (în județul Brașov, Parcul Natural Bucegi), 2 geoparcuri, 3 rezervaţii ale biosferei, rezervații științifice și naturale, momumente ale naturii (lista completă o puteți găsi aici: http://biodiversitate.mmediu.ro/). La această listă de adaugă rețeaua de arii protejate de interes european, Natura 2000, cu 408 Situri de Importanță Comunitară (SCI) și 149 de Situri de Protecție specială Avifaunistică (SPA), din totalul de 26.000 declarate în toată Europa. În județul Brașov avem 29 de situri Natura 2000, care acoperă 39% din suprafața județului, cea mai importante sunt în zona Podișul Hârtibaciului-Tărnava Mare-Olt, Munții Făgăraș, Piatra Craiului, Ciucaș și Bucegi.
Datorită acestor zone intinse în care se găsesc specii și habitate naturale, păstrarea anumitor practici agricole prietenoase cu mediul și a modului tradițional de management al terenurilor, județul Brașov se poate lăuda cu o Destinație de ecoturism declarată în 2014, Zărnești-Piatra Craiului, și încă o zonă în procesul de declarare, Colinele Transilvaniei (zona satelor săsești din Podișul Hârtibaciului-Târnava Mare-Olt). Mai multe informații despre cele 10 destinații de ecoturism găsiți pe eco-romania.ro.
Tendințe la nivel european și național
Importanța atitudinii față de protecția mediului și activități ”verzi” pe care anumite companii din industria tursimului le au, ajung să influențeze din ce în ce mai mult alegerile de cumpărarare, așa cum arată datele la nivel global.