Pentru a veni cu ceva nou pe piață, somelierul Magdalena a decis că nu prețul va face diferența, ci serviciile care vor îmbrăca produsele.
Povestea Tersamonia începe în anul 2013, când pasiunea pentru vin, ceai şi cafea a luat forma unui fluture, ne-a destăinuit somelierul Magdalena Crișan, care a pus bazele acestei afaceri. „Acesta stătea cuminte între paginile unui plan de afaceri mai vechi al surorii mele care împreună cu un prieten doreau să-şi deschidă o crescătorie de șinșile, o idee exotică, îndrăzneaţă şi bănoasă pentru perioada respectivă. Dar viaţa a avut alt plan pentru ei, iar această idee a fost amânată şi apoi abandonată. Sora mea Mihaela este de un pozitivism ieşit din comun, îi place să fie înconjurată de iubire şi frumos, iar unul din simbolurile ei preferate este fluturele.”, ne-a descris Magdalena Crișan, începutul acestui business de succes.
„Pasiunea mea pentru vin s-a completat cu cea a surorii mele pentru ceai și a cumnatului meu pentru cafea”
Magdalena Crișan s-a născută în Fălticeni, unul dintre orașele importante ale României, în ceea ce privește cultura și știința națională, deoarece un mare număr de personalități marcante, scriitori, oameni de știință și artiști, s-au format și au creat în acest oraș.
„Am simțit fiind înconjurată de atâta cultură că vreau să mă îndrept către harul vorbirii căci lumea vinului îți oferă posibilitatea frumoasă de a povesti cu pasiune despre toate elementele care se învârt în jurul acestei arte. Mereu mi-a plăcut să citesc, să călătoresc, să cunosc oameni noi și dramul de curiozitate m-a împins ca în anul 2007, când aveam 19 ani să accept un post de consilier în vânzări la Vinexpert, primul magazin specializat de vinuri din Brașov”, a spus somelierul.
Pasiunea pentru licoarea lui Bachus i-a transmis-o în anii studenției Mihail Aldescu, care avea o vastă experiență în domeniu fiind timp de 30 de ani director general şi manager al Întreprinderii Vinalcool Covasna. „De aici parcursul a fost firesc, am întâlnit oameni minunați precum Iulia Gosea, Cătălin Păduraru, Doru Dumitrescu, fiecare în felul sau a pus umărul la dezvoltarea unei echipe profesionale ce s-a născut la Vinexpert. Am participat la foarte multe târguri de specialitate, concursuri, degustări, cursuri unde am acumulat noi cunoștințe, pentru că mereu trebuie să fii informat. Experiența de la Cramele Halewood m-a învățat să am încredere în forțele proprii. În acea perioada am fost semifinalistă la Trofeul Someleriei ediția februarie 2012 și am câștigat bursa Guy Tyrel de Poix (Owner S.E.R.V.E. ) la London Wine Academy”, a spus Magdalena, care acum este absolventă a WSET (Wine and Spirit Education Trust), lider mondial în programele educaţionale de calificare în lumea vinurilor şi a spirtoaselor cu o experienţă de peste 40 de ani.
„Am fost apoi cooptată în echipa Terroir Boutique du Vin Brașov, un proiect îndrăzneț și de succes unde a avut primul declic în ceea ce privește profesia de somelier și încrederea de a reuși pe cont propriu. Având acumulată experiența și cunoscând foarte multe persoane din lumea vinului. Așa a început să ia naștere proiectul de suflet Tersamonia. Am câștigat prieteni, experiență și împlinire sufletească, toate fiind posibile cu susținerea familiei și a credinței”, a mărturisit Magdalena.
Calitatea primează
Ținând cont că business-ul a fost deschis într-un moment în care piaţa de vinuri era deja pornită, Magdalena a căutat ceva nou și și-a dat seama că în astfel de cazuri nu prețul face diferența, ci „serviciile care îmbracă aceste produse din spate vor face diferenţa”.
De aceea am hotărât să facem «wine delivery», să livrăm oriunde în Braşov indiferent de cantitate, astfel încât serviciile care vor însoţi sticla de vin vor face diferenţa. Referitor la selecţionarea cramelor, un aspect hotărâtor a fost acela să ne concentrăm pe crame mici care nu sunt bine reprezentate în distribuţia regională şi care pun mult accent pe calitate, chiar dacă nu putem fi siguri de continuitate. Am pus în balanţă şi am hotărât calitatea este mult mai importantă pe segmentul nostru de nişă”, a punctat somelierul brașovean. Piața corporate este un segment foarte important din cifra de afaceri a societății şi care a crescut de la an la an. „Aici accentul se pune foarte mult pe detalii în care trebuie să fi foarte atent ce propui în ce direcţie îţi asumi de fiecare dată rezultatul… Până acum, nu am greşit. Prin serviciile şi produsele pe care le comercializăm ne adresăm unui segment de client de la mediu în sus, ca statut material şi social.”, ne-a destăinuit Magdalena Crișan.
„Interesul nostru este de a crea o stare, de a transmite emoţii prin intermediul vinului”
Tersamonia vă împărtăşește însă și paşii pentru a vă bucura pe deplin de vin și ciocolată, dar și pentru a descoperi tehnici, arome şi mirodenii asociate cu lumea gătitului, alături de chef cu experiență.
Sectorul vitivinicol a accesat toți banii europeni puși la bătaie
În conformitate cu datele oficiale, România se află pe locul XII în lume în privinţa producţiei de vin, cu o medie anuală situată între cinci şi şase milioane de hectolitri de vin. Românii consumă în medie 25 de litri de vin pe an. Totodată, România a absorbit toţi banii europeni din sectorul vitivinicol din România, în exerciţiul financiar 2007-2013, respectiv toate cele 238,5 milioane de euro din fondurile puse la dispoziţie ţării noastre. „În ceea ce priveşte tipul de vin consumat, România urmează trendurile la nivel internaţional, existând o preferinţă pentru vinurile albe seci de la mediu în sus ca şi preţ/calitate. La fel de clar este faptul că vinul roșu a surmontat handicapul inițial și se apropie de 50% (din piață – n.r.) și probabil ar putea și să depășească acest procent. Noi, ca și oraș, încercăm să ne găsim un drum. Față de acum 10 ani, când existau două magazine specializate de vin în Braşov, acum sunt şase la număr, incluzând aici şi wine bar-urile. Selecţiile sunt tot mai mari şi datorită înfiinţării de noi crame mici la preţuri accesibile.”
„Organizarea de degustări tematice, vizitele în crame cât şi participarea la târgurile de specialitate au dus la evoluţia consumatorului din punct de vedere al cunoștințelor acumulate în acest domeniu. Într-o lume a consumatorilor tot mai sofisticaţi, interesul pentru vin este din ce în ce mai subtil. Şi, inevitabil, se nasc şi întrebări filozofice. Bucuria vinului este oare mai intensă pentru un expert decât pentru un novice? Gustul vinului este determinat de ceea ce se află în pahar sau de ceea ce există în mintea degustătorului? Concluziile trase de două persoane, după degustarea aceluiaşi vin, pot fi identice? se întreabă Jancis Robinson, o autoritate în domeniul vinului şi editoare a faimosului Oxford Companion to Wine”, a explicat Magdalena. Aceasta este de părere că mai este însă mult de lucru în ceea ce priveşte educarea consumatorului braşovean.
Locul femeii în lumea vinurilor
Magdalena spune că locul femeii în această lume a vinurilor nu este încă foarte bine evidențiat și a avut de înfruntat prejudecăți, ținând cont că lumea vinului este văzută în exclusivitate ca fiind ocupată de bărbați. „În România se pune foarte puțin accent pe descoperirea sinelui, pe dezvoltare personală, există o mentalitate bolnăvicioasă și anume ca o persoană să nu încerce să facă mai mult decât este nivelul familial, local sau social, de fapt substratul acestei gândiri este că acea persoană se va schimba și prin schimbarea atitudinii ei, și nu numai, va atrage ca un magnet și alte persoane să se schimbe, iar pentru societatea românească este foarte greu de acceptat schimbarea. Cu puțină răbdare și deschidere succesul a fost și este mai mare în cazul femeii”, a punctat brașoveanca. Şi nu în ultimul rând, atunci când a deschis afacerea, Magdalena a mizat pe faptul că somelier independent la Tersamonia este o femeie, care pe lângă tinereţea ei, este autodidactă, studiază permanent este la zi cu toate trendurile pieţei şi dacă aşa cum am spus să fii somelier este o meserie a bărbaţilor, brașoveanca stabileşte trenduri în piaţă de vin la nivel naţional. Şi aici vorbim de asocieri inedite vin – ciocolată/îngheţată, articole blog topuri vin crame etc.
Vinul, o ființă vie
Despre rolul vinului în viața de zi cu zi, Magdalena spune că vinul apropie oamenii, este o ființă vie, se naște, evoluează și se stinge. „Este un foarte bun liant, leagă prietenii, îți transmite o stare de bine, de bucurie asociat cu un preparat culinar potrivit, te inspiră în muncă de creație și are nenumărate beneficii din punct de vedere al elementelor ce ajută organismul să se mențină tânăr și sănătos. În orice cerc unde sunt oameni, subiectul‚ «vin» este universal, cu toții știm cât de important este un pahar de vin pe zi, ce experiențe frumoase se pot naște în jurul său, oferind satisfacții atât personale, cât și profesionale”, a subliniat somelierul.