Anul 2023 a marcat o schimbare semnificativă pe piața muncii, unde dorința puternică a candidaților de a-și găsi noi oportunități de angajare a fost evidentă, în contrast cu o temperare a eforturilor angajatorilor de a-și extinde echipele.
Această tendință a devenit evidentă după un an record în 2022, când numărul de noi locuri de muncă pe piață a atins cote maxime. Cu toate acestea, în 2023, piața a înregistrat o scădere cu 10%, ajungând la 350.000 de joburi postate începând din prima parte a anului, comparativ cu perioada similară a anului anterior. În contrast, numărul de aplicări a crescut cu aproape 10%, atingând un prag de 10,2 milioane.
Bogdan Badea, CEO al eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România, subliniază că acest an a fost caracterizat de o sensibilitate crescută atât din partea angajatorilor, cât și a candidaților, față de semnalele exterioare, cu accent pe aspectele economice. Incertitudinea care a persistat pe parcursul întregului an a determinat angajatorii să adopte o abordare mai prudentă în recrutare, în timp ce candidații au fost în mod constant conectați la schimbările pieței, aplicând mai frecvent sau reactivându-se pe piață. În plus, numărul de candidați noi s-a majorat cu 10%, aducând în prim-plan 260.000 de persoane care au intrat în atenția recrutorilor și care nu aveau cont pe platformă până în acel moment, potrivit unui comunicat al companiei.
În total, 500.000 de români au aplicat pentru cel puțin un loc de muncă în perioada ianuarie-decembrie. Majoritatea aplicanților provin din segmentele entry-level (0-2 ani de experiență) și mid-level (2-5 ani de experiență). Distribuția pe intervale de vârstă arată că 3,9 milioane de aplicări vin din partea candidaților cu vârsta între 25 și 35 de ani, 3 milioane de aplicări de la cei cu vârsta între 18 și 24 de ani, aproape 2 milioane de aplicări de la cei cu vârsta între 36 și 45 de ani, 1,2 milioane de la cei cu vârsta peste 45 de ani, și 75.000 de aplicări de la candidații cu vârsta sub 18 ani.
Sectorul cu cele mai multe aplicări rămâne retailul, cu peste 3,2 milioane de aplicări, urmat de servicii și joburi în call center/BPO, ambele cu 1,3 milioane de aplicări. Domeniul IT/Telecom a atras 1,2 milioane de aplicări, în timp ce angajatorii din domeniul financiar-bancar au înregistrat 1,1 milioane de aplicări. Alte domenii importante în clasament includ turismul, transportul/logistica, industria alimentară, publicitatea/marketingul/PR și construcțiile.
Un aspect notabil al anului 2023 a fost continuarea interesului crescut pentru joburile remote. Din cele 10,2 milioane de aplicări, 1,5 milioane au fost direcționate către oportunitățile de lucru de acasă, chiar dacă angajatorii au fost mai rezervați în a oferi această opțiune comparativ cu anii precedenți, având doar 20.000 de astfel de oportunități. Această preferință pentru munca la distanță a fost surprinzătoare, având în vedere așteptările că angajatorii vor încuraja revenirea angajaților la birouri.
Retailul nu doar că a fost sectorul cu cele mai multe aplicări, ci și cel cu cele mai multe joburi noi, numărând 90.000. Alți angajatori activi au fost cei din sectorul serviciilor, urmați de industria alimentară, turism, transport/logistică, producție, call-center/BPO, construcții și IT/Telecom. Aproximativ 40% dintre anunțurile de angajare postate în 2023 au inclus informații despre salariu.
Potrivit Salario, comparatorul salarial al eJobs, care dispune de o bază de date cu 650.000 de salarii introduse de candidați, sectoarele în care s-a înregistrat cel mai bun câștig au fost IT (cu o medie de 6.500 de lei pe lună), cercetarea-dezvoltare (6.000 de lei pe lună), petrol/gaze (5.000 de lei pe lună), construcții (5.000 de lei), audit/consultanță (4.900 de lei) și inginerie (4.800 de lei pe lună). Aceste salarii reprezintă medii nete la nivel național, pentru toate pozițiile și nivelurile de experiență din respectivele industrii.