Business-ul CarmOlimp a fost început în ianuarie 1991 ca o firmă de comerț de Carmen și Olimpiu Șoneriu, care au dat și numele grupului. Era primul magazin din Victoria, un magazin general, care apoi a fost dezvoltat cu un magazin alimentar și o librărie.

În 1993, familia Șoneriu a pornit un abator și o fabrică de mezeluri în Viștea de Sus, acesta funcționând până în 2004. În 2002, cu ajutorul fondurilor SAPARD, a fost înființată o nouă fabrică de mezeluri și un abator în Ucea de Jos.

În perioada 1993 – 2010 au existat investiții în diverse afaceri printre care ferme de porci, vaci și pui, cât și în agricultură. Pe lângă aceste domenii, care au intrat în core business, au fost făcute investiții și în alte domenii – printre care magazine, restaurante, etc”, povestește Valentin Șoneriu, unul dintre cei doi copii ai investitorilor, cel care a preluat conducerea business-ului. Valentin și Paul Șoneriu vor prelua business-ul de la părinții lor în momentul în care aceștia vor decide să se retragă din acționariat.

În urmă cu câțiva ani, grupul ajunsese la peste 50 de magazine alimentare în Brașov, dar și în București. Totuși, ultimii ani au venit cu o reașezare a business-ului. O decizie importantă de management a fost renunțarea la ferma de porci, care a fost vândută, dar și renunțarea la rețeaua de magazine, sufocată de rețelele externe. O parte din activități au fost reorganizate, cum ar fi externalizarea activităților de construcții, alte activități au fost comasate. „Am făcut o reorganizare operațională care a pus mult mai mult accent pe productivitatea fiecărui angajat, nu pe numărul de angajați”. În aceste condiții, numărul de angajați ai companiei a scăzut – numai magazinele aveau câteva sute de angajați.

Cifra de afaceri a grupului CarmOlimp a rămas, însă, constantă, în jurul a 27 – 30 de milioane de euro.

„Astăzi businessul de carne este din nou pe creștere”

Din 2010 se face trecerea la a doua generație

Din 2010 a început un proces foarte greu și, uneori, dureros de reorganizare a grupului în ideea în care să poată fi transferat către generația a doua într-un mod în care lucrurile să fie cât mai clare. Acest proces a fost realizat în timp ce trebuiau rezolvate o serie de probleme apărute pe fondul crizei economice și a scăderii generale de consum. Ca grup, am fost prinși pe picior greșit cu o serie de investiții – cea mai mare greutate venind din zona de magazine, cât și din producția de lapte. Procesul transferului către a doua generație este încă în curs, dar considerăm că ce a fost greu a trecut”, spune Valentin Șoneriu, care spune că ar fi interesat în cooptarea unui partener sau în încheierea unui joint-venture. „Poate chiar de vânzare, dar în nici un caz nu mă gândesc să merg la Bursă”.

Magazinele CarmOlimp au fost închise după ce proprietarii investiseră foarte mult în ele. „Nu am putut face față lanțurilor internaționale. Consider că este o linie foarte bună de business, dar cred că noi, ca mulți alții din piață, am fost mai mult entuziaști decât profesioniști și am plătit scump acest lucru”.

Mai multe linii de business pornite

De la înființare, grupul s-a extins cu mai multe linii de business în funcție de oportunitățile apărute în piață sau de necesitățile proprii ale grupului. Printre „încercări” se numără activitățile de confecții metalice și termopane, producție de pateuri, mixuri de condimente, mobilier din pal, dar și alte activități care nu aveau legătura cu core business-ul nostru – turism, asigurări, leasing etc.

➡ Citește articolul complet în #3 al revistei fwdBV