Afacerile de familie în pragul succesiunii
Succesiunea este în continuare o preocupare pentru cei care preiau conducerea afacerilor de familie. Chestiunile neclare, cum ar fi felul în care actuala generaţie de lideri se va adapta sau cum va reuşi cea viitoare să se ridice la înălţimea precedesorilor sunt în continuare o preocupare majoră.
De asemenea, se observă reticenţa actualei generaţii de lideri de a renunţa la frâiele afacerii. Astfel, 61% dintre respondenţi consideră că va fi dificil pentru actuala generaţie să renunţe la conducerea afacerii atunci când următoarea generaţie va ajunge la conducere.
Succesiunea este, însă, un proces, nu un eveniment. Următoarea generaţie trebuie să fie pregătită pentru a prelua conducerea companiilor, beneficiind de ajutorul părinţilor şi după predarea oficială a ştafetei, părinţii pot continua să le ofere sprijin şi sfaturi, atâta vreme cât acceptă faptul că nu mai sunt decidenţii
În ciuda încrederii lor în creştere şi a ideilor clare cu privire la obiectivele de afaceri pe care vor să le atingă, viitoare generaţie de lideri de afaceri este conştientă că există şi o mare inerţie organizaţională. Aceştia îşi propun o revoluţie, dar pentru moment prevăd mai degrabă o evoluţie – în cel mai bun caz. 40% dintre ei au mărturisit cu o oarecare frustrare că le este dificil să îşi facă ideile acceptate de actuala generaţie de lideri de afaceri de familie.
Chiar dacă, în timp, afacerile de familie se pot reinventa, şi unele chiar o fac, nu toate reuşesc să se adapteze rapid şi pot apărea tensiuni între respectarea proceselor (şi produselor) din trecut şi valorificarea oportunităţilor pe care viitoarea generaţie de lideri le anticipează. De exemplu, 59% dintre respondenţi ar dori să-şi diversifice portofoliul de produse, dar 68% cred că e puţin probabil ca firma lor de familie să facă această schimbare, chiar şi în următorul deceniu.
Mediul digital este clar o zonă în care există un obstacol generaţional. Mulţi dintre reprezentanţii următoarei generaţii de lideri de afaceri de familie trebuie să se străduiască să-şi convingă părinţii că firma lor trebuie să facă mai mult în zona de digitalizare. Numai 41% dintre respondenţi cred că afacerea lor are o strategie potrivită pentru lumea digitală, iar 29% cred că afacerile de familie sunt mai încete decât alte tipuri de organizaţii în a ţine pasul cu noua tehnologie.
70% dintre membri noii generaţii de lideri au lucrat în afara companiei pentru a căpăta experienţă înainte de a se alătura afacerii de familie, iar 52% sunt îngrijoraţi de faptul că vor trebui să petreacă timp gestionând politica de familie.
Un raport, care a implicat intervievarea a 268 de viitori lideri ai afacerilor de familie din 31 de ţări din întreaga lume, arată că 60% dintre aceştia vor să extindă companiile lor pe noi pieţe geografice.
În ce stadiu se află afacerile de familie din Brașov veți citi în acest număr al Forward Brașov!