Într-o lume unde designul jocurilor video a devenit din ce în ce mai complex, cinci români și un olandez au pornit într-o aventură remarcabilă pentru a schimba regulile jocului, punând bazele start-up-ului Machinations, o platformă inovatoare pentru dezvoltarea și testarea jocurilor online, cu scopul de a revoluționa modul în care se face game designul.
Despre Machinations s-au mai scris anterior materiale de presă, în care se povestea despre evoluția organizației și background-ul educațional și profesional al fondatorilor.
Însă, mai mult decât cifre și lucruri concrete, povestea Machinations este una despre încercări și eșecuri, despre bucurii și dezamăgiri, care nu au făcut altceva decât să-i motiveze pe fondatori să meargă mai departe în această „aventură antreprenorială”, cum o numește Mihai Gheza, CEO-ul start-up-ului.
Scopul acestui articol nu este acela de a relata o istorie cronologică a unor oameni sau a unei afaceri, ci să prezinte câteva dintre cele mai importante lecții pe care Mihai consideră că le-a învățat punând bazele Machinations, lecții care pot fi utile celor care vor să-și încerce talentul în mediul antreprenorial.
Drumul spre succes este o călătorie în „montagne russe”
Machinations nu a fost prima tentativă antreprenorială a lui Mihai. În cei peste 15 de ani de carieră, a făcut mai multe încercări de a dezvolta start-up-uri în industria în care credea că știe tot ce este necesar pentru a avea succes, fiind mereu motivat de dorința de a construi, de a „ridica” ceva de la zero.
În spatele produsului Machinations sunt mulți ani de descoperiri și încercări.
De exemplu, una dintre situațiile despre care Mihai consideră că a contribuit decisiv a fost un joc de care „a tras” 4 ani încercând să-l dezvolte, dar care s-a bucurat doar de un succes mediocru.
Asta l-a determinat ca, pentru a învăța ce se află în spatele jocurilor care au succes, să încerce să le deconstruiască. Astfel a putut să vadă care sunt „game mechanics”, adică regulile care guvernează jocul și interacțiunile dintre elementele sale, echilibrarea dintre diferitele elemente și abilități pentru a asigura o experiență de joc captivantă, designul nivelurilor, arcul narativ și dezvoltarea personajelor, estetica și designul artistic, aspectele legate de monetizare și tehnicile folosite pentru a menține jucătorii activi pe termen lung (recompense zilnice sau evenimente speciale), testarea, psihologia jucătorilor, influențarea emoțiilor jucătorilor prin diverse evenimente de joc și multe alte aspecte care sunt legate de „esența” jocurilor online.
In acest timp a descoperit teza de doctorat din 2012 a lui Joris Dormans: „Engineering Emergence: Applied Theory for Game Design”.
În 2015 a prezentat pe scena unui eveniment conceptul și diagramele Machination, iar acela a fost momentul în care a realizat, din reacția sălii, că există un mare interes pentru un astfel de produs. Au trecut apoi 3 ani până când împreună cu Dana Gheza, Radu Crăciun, Alin Moldovan, Joris Dormans și Vlad Centea au lansat versiune beta a machinations.io.
Aspecte importante de luat în seamă de cei interesați să lanseze propriul produs sunt timpul și energia pe care vor și pot să le dedice. Mihai a fost angajat în alte companii ce activau în zona start-up-urilor din industria de gaming, ultimul fiind studioul care a creat cel mai downloadat joc de pe planetă și tocmai acest lucru – faptul că nu a renunțat la ceea ce americanii numesc „day job” – a fost o provocare pentru el să-și transforme în realitate o idee de business.
Pitch-ul ca modalitate de a accesa finanțări
Un alt moment de care Mihai își amintește este acela când a dorit să acceseze finanțare pentru a-și putea continua proiectul pe care încerca să-l dezvolte. A intrat în legătură cu un fond de investiții danez, care, după ce i-a ascultat „pitch-ul”, l-a refuzat, deși alt start-up care a solicitat finanțare, cu un joc similar a câștigat totuși.
Pentru cei mai noi în mediul antreprenorial, „pitch” nu este altceva decât o prezentare foarte scurtă, cu informații referitoare la produs, proiecțiile legate de acesta și de investiții, de potențialul de creștere a investiției, și este o unealtă folosită de start-up-uri pentru a atrage finanțare externă.
Ceea ce a învățat din experiențele de acest fel a fost că, în acele câteva minute pe care le avea la dispoziție pentru a „livra pitch-ul”, pe lângă calitățile produsului prezentat, intervin într-o manieră determinantă modul în care este perceput cel care le prezintă și emoția pe care reușește să o transmită într-un interval de timp extrem de scurt.
Această modalitate de a obține fonduri pentru a dezvolta business-ul a fost cea pe care Mihai a utilizat-o cel mai mult.
De-a lungul anilor, a ajuns să susțină probabil sute de astfel de pitch-uri, învățând în urma fiecăruia cum să-și adapteze discursul, ce să spună sau să nu spună, cum să-și modifice comportamentul astfel încât să trezească interesul și să stârnească emoție.
A participat inclusiv la „competiții de pitch”, unde cel mai important lucru era modalitatea în care se prezenta conceptul unui start-up în 5 minute sau chiar mai puțin. Nu câștiga cel mai interesant produs sau idee de business; câștiga cea mai bună prezentare.
Pentru a obține finanțări, au bătut la ușile multor firme de investiții din Europa. Rata de succes atunci când dorești să obții finanțare prin astfel de metode este mai mică de 10%. Iar atunci când reușea să livreze o prezentare care să încânte un investitor și care decidea să investească în Machinations, bucuria lor era doar pentru moment, pentru că de la confirmarea finanțării și până când aveau efectiv fondurile treceau cel puțin șase luni cu tot felul de negocieri, documente, avocați sau multe alte încercări.
Acceleratoare
Unul dintre momentele pe care Mihai îl consideră printre cele mai importante în experiența lor de business a fost când au făcut parte dintr-un accelerator din Luxembourg, Fit4Start, pentru o perioadă de trei luni.
Un accelerator de start-up-uri este un program intensiv, de obicei pe termen scurt (3-6 luni), conceput pentru a le ajuta să crească rapid prin mentorat, educație și finanțare. Acestea sunt destinate în special acelora care sunt într-un stadiu incipient și oferă o varietate de resurse pentru a le sprijini în dezvoltare.
Participarea la astfel de acceleratoare oferă numeroase avantaje, de la mentorat și finanțare până la educație și acces la o rețea extinsă de contacte, beneficii care pot impulsiona semnificativ dezvoltarea și succesul unei companii aflată la început, oferindu-i resursele și suportul necesar pentru a-și atinge potențialul maxim.
Ce contează?
Întrebat ce consideră acum, după toți acești ani de „luptă antreprenorială”, că ar fi determinant pentru succesul unui start-up, Mihai a enumerat următoarele elemente.
În primul rând, trebuie să existe ideea/produsul, care trebuie „vândut” nu doar clienților, dar și finanțatorilor. Iar asta se realizează în moduri diferite.
Un alt element important este echipa, care trebuie să înțeleagă produsul și aplicabilitatea acestuia pe problemele unei industrii specifice, în care antreprenorii au experiență de ani de zile, fapt care este esențial.
Dar poate cel mai important factor în tot acest context îl reprezintă oamenii și gradul lor de reziliență în fața unui șir întreg de evenimente care se succed precum un montagne russe.
Reziliența este extrem de importantă și din cauza faptului că, mai mult ca sigur, contextul se va schimba. În cazul lor, dacă la momentul la care au început „să se joace” de-a start-up-rile în industria de game design și game economy design, aceasta era una în plină ascensiune, în ultima perioadă, aceasta a început să se contracte. Acest lucru a determinat oamenii ce formează nucleul Machinations să își îndrepte atenția și către alte industrii, unde produsul lor are aplicabilitate: bănci, producție și chiar sistemul de sănătate.
Machinations: loading…
Toate etapele pe care le-au parcurs și încercările prin care au fost nevoiți să treacă l-au determinat să concluzioneze că nu se pot sări etape dacă vrei ca rezultatele tuturor eforturilor să fie cele la care visezi. A învățat că fiecare succes vine cu alte provocări…
Rugat să dea o scurtă definiție a ceea ce a însemnat aventura lui antreprenorială, Mihai a concluzionat: „un set de experimente”.