Clienții vor mai multă siguranță atunci când vor să ia masa în oraș și de aceea se orientează spre locații cu „istoric”. Sunt însă mai chibzuiți și au scăzut frecvența ieșirilor, astfel că pentru depășirea crizei sunt necesare și noi strategii de dezvoltare din partea antreprenorilor.
Sectorul ospitalității (HoReCa) este un pilon important al economiei românești, care contribuie cu aproape 5% la produsul intern brut și asigură mai bine de 4% din totalul angajaților cu contract individual de muncă. Din nefericire, este și unul din domeniile care au fost și continuă să fie puternic afectate atât de pandemia de COVID-19, cât și de contextul economic actual, puternic afectat de scumpiri.
Belvedere Grup, care deține mai multe unități de alimentație publică și de cazare în Brașov și Poiana Brașov, a ales să depășească perioada de criză din ultimii doi ani prin investiții și dezvoltare, accesând chiar și credite pentru a-și putea duce la îndeplinire planurile. Acest lucru nu a însemnat însă nici restructurări de personal.
Clienții aleg siguranța
„Am reușit să ținem 100% din oameni pe această perioadă, lucru care s-a dovedit a fi de bun augur. Riscul de a pune lacătul pe ușă există încă pentru firmele mici, în principal, pentru că nu au mai multe sectoare de venituri, cum de exemplu avem noi. Noi activăm în Brașov și Poiana Brașov cu cele mai titrate locații la nivel național și nu numai. Practic, avem o paletă completă de servicii, organizăm evenimente de toate felurile, conferințe, oferim servicii pentru turismul de business, dar operăm și restaurante à la carte. De altfel, oamenii au încredere când există istoric pentru o locație. Nu se mai duc să încerce locații noi, pentru că vor încredere, vor siguranță. Siguranță a devenit primordială”, a explicat Cristian Popa, managerul grupului.
Noi planuri de dezvoltare
Planurile de expansiune nu se opresc aici pentru belvedere Grup. Antreprenorul brașovean ne-a declarat că primul proiect vizează deschiderea restaurantului „Frasca XVI”, în vecinătatea Bisericii Negre, în luna iulie, urmat de dublarea hotelului Grand Belvedere, anul viitor, precum și o serie de alte planuri care nu au fost divulgate pentru moment.
În ciuda scumpirilor accelerate din ultimele luni, grupul Belvedere va încerca să mențină prețurile la un nivel decent și în următoarea perioadă. „Am aplicat majorări, în funcție de sectorul businessului, undeva între 10 și 20 %. Nu am mers proporțional cu scumpirile datorită volumului de vânzări realizate”, a precizat antreprenorul.
Acesta a precizat că pentru grupul pe care îl conduce, redresarea în plan economic de după pandemie vine în contextul siguranței oferite clienților de-a lungul anilor, care au ales în continuare locațiile grupului.
Și clienții cu bani au scăzut frecvența ieșirilor în oraș
Pandemia și actualele deficiențe în plan economic au dus însă și la o schimbare a comportamentului clienților. „Confortul psihic al clientului se pare că este pe primul plan acum după atâtea drame economice și medicale. Bugetul pentru clienții cu mai puțini bani este mai strâmtorat, deoarece ei vor să continue în același ritm ieșirile la restaurant, deci fac anumite compromisuri și asta se vede. În schimb, numărul clienților cu bugete medii și peste medii a crescut puțin, dar cadența de a ieși în oraș a scăzut. S-au cam obișnuit sa gătească acasă”, a remarcat Cristian Popa.
Belvedere operează două mari restaurante și în stațiunea Poiana Brașov, Șura Dacilor și Coliba Haiducilor, iar ultimul sezon de iarnă a fost destul de bun, însă marea diferență a fost că au cam dispărut turiștii străini. „Clienții celor două restaurante au fost în proporție de 99,9% români ceea ce înainte de pandemie nu era chiar așa. Am avut un volum suficient de clienți cât să facem față”, a punctat managerul Belvedere Grup.